Bildskärmsbekymmer..

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
limpan4all

Re: Bildskärmsbekymmer..

Inlägg av limpan4all »

Egentligen är tanken på en multisync LCD skärm inte helt fel alls.
De normala converter chipen klarar enkelt dina behov OM DET ÄR IMPLEMENTERAT I MJUKVARAN (vilket det troligen INTE är, detta pga att då blir det svårare att klara standardformaten bra/stabilt).
Nivåkonverteringen från TTL till VGA är ju också mycket enkelt i hårdvara.

Men det torde knappast rymmas inom din budget att konstruera en egen konverterare...
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Inlägg av e5frog »

Då får du väl ha den utanför maskinen...

Men: http://eabmobile.abime.net/showthread.p ... post395307
I got one of those used and it does NOT sync to H 15 kHz. Someone recently contacted them on another board and they admitted the spec is bogus.
Men den kanske tar 19kHz?

Då undrar man lite över den här 17"aren också, men den är ju också för stor:
http://warehouse.vstore.ca/product_info ... 107f3077e0

Surt med Acer-skärmen, sa han vad som var fel på den? Är det HS-trafon så brukar de flesta reparatörer säga att det är kört bara för att han inte kan få tag på reservdelar men sådana kan gå att få tag på, fanns någon spansk sida har jag för mig. Ingenting man kanske ger sig på att byta själv.
Du skulle ju kunna skicka den till någon frivillig här som kanske kan mecka lite, även det där TTL to RGB kortet... fast det ska väl sitta i den.

Vad var det ocker-skärmen kostade (känns lite som det där företaget sist på prisjakt.nu som har tre gånger högre pris än den billigaste)?
Mora Trådgnist AB

Inlägg av Mora Trådgnist AB »

Billigaste ockerskärmen jag hittat ligger på 14000:- + moms. Rena fantasipriser naturligtvis men de vet väl hur svårt det är att hitta på en annan lösning. Jag pratade med den där gamle tv-reparatören på telefon nyss men han drog öronen åt sig direkt när jag började prata bildskärmar från 80-talet. Han visste nog precis vad han slapp genom att betacka sig för uppdraget.
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Inlägg av e5frog »

Har man inte rätt verktyg så är det väl lite marigt med högspänningen kanske.
Mora Trådgnist AB

IMGP0265.JPG
Tjohoo!!!!!! Jag tog en dumdristig chans och köpte ytterligare en konverterare och se på fan! Bara att plugga in och köra.
Den kostade ca: 2500:- med frakter och tull. Hade jag köpt en billigare skärm (utan konverterare inbyggd) och denna så hade
allt kostat 4000:- kanske och det får man ju se som prisvärt i sammanhanget. Nu har det ju säkert kostat mig det dubbla plus en jävla massa tid men nån måste ju gå före och bana väg...
Denna köpte jag: http://www.diytrade.com/china/4/product ... erter.html

IMGP0264.JPG
Bara ett aber kvar och det är att när maskinen är igång (gnistar) så flimmrar bilden....har inte tittat på det ännu men jag ska prova att hämta strömmen till skärm och omvandlare från ett vanligt vägguttag, nu tar jag ifrån maskinens transformator. Lite skärmning av kablar och sånt kanske ska till också.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Lysande!

>>>Hade jag köpt en billigare skärm (utan konverterare inbyggd) och denna så hade
allt kostat 4000:- kanske och det får man ju se som prisvärt i sammanhanget.

Vilken skärm med inbyggd konverter köpte du?
Mora Trådgnist AB

Den här: http://www.converters.tv/products/vga_to_vga/838.html

Det borde finnas billigare om man bara behöver vanlig VGA..
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Så det var den inbyggda konverteraren som inte fungerade?

Enligt specen borde den ha fungerat, har du försökt få priset nedsatt? Nåja kanske inte så mycket att bråka om... men av princip tycker jag att går man ut med felaktiga specar så ska man ta konsekvenserna av det också.
Mora Trådgnist AB

Nja, den inbyggda ska inte funka enligt specen då min signal ligger på 19,2 kHz, däremot påstod de som sålde skärmen att det kanske borde funka ändå. Vilket det såklart inte gjorde...
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

# Scan Frequency Horizontal: 15~47KHZ
# Scan Frequency Vertical 48~75Hz

Var hittar du att den inte funkar på 19.2kHz? Enligt specen ovan så borde det gå tycker jag...
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Inlägg av e5frog »

rehnmaak: om man kikade i databladet så verkade det bara finnas vissa fasta steg med frekvenser, dessa låg mellan de angivna frekvenserna - så det kanske var så att inte alla frekvenser mellan dessa två värden funkade i vilka kombinationer som helst. :-(

Då borde det ju funka med en alldeles vanlig PC-skärm nu alltså, om du hade orkat kunde du ju skicka tillbaks den du köpte till överpris till Australien. Fast det är väl synd nu när den sitter där så fint.

Då får du passa på att köpa en sån konverterare till den andra maskinen med, men din tur så finns de väl inte kvar när det blir problem på den maskinen med. ;-)

Kul att det löste sig, man är fortfarande nyfiken på om det hade gått att ordna på annat sätt förstås.

Hur snokade du reda på den här konverteraren?
Mora Trådgnist AB

Det var så att jag ringde en firma som heter Research Electronics här i trakten och han blev nyfiken och kom hit och mätte och grejade. Han insåg rätt snart att det var kört med de grejor jag hade så hans tips var att höra av mig till de som tillverkat den första konverteraren jag köpte och be dem uppgradera mjukvaran.
Det var ju lönlöst såklart men tillverkaren hade en mer påkostad box utan fixa lägen som de rekommenderade och jag chansade på den.
Som ni säger så hade vilken skärm som helst funkat nu så jag hade ju kunnat lämna tillbaka den men...äh.

Jag måste få tacka er alla här för alla idéer och uppslag! Själv är jag handfallen på det här området och all hjälp har vart värdefull.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jo både Sven-Åke och Hans på RE är mycket bra, tänkte inte på att du hade dom runt hörnet, då hade jag rekommenderat dig dit tidigare...
Jobbade rätt intensivt ihop med Sven-Åke i början av 90 talet.
Mora Trådgnist AB

Aha! Det var Sven-åke som var här faktiskt. Jag kom att tänka på dem då jag visste att han konstruerat och tillverkat dataöverföringsboxen som sitter i en av mina maskiner. Mycket smidig pryl som ersätter den gamla hålremsläsaren i maskinen. Jag tror han kallade den megabuffert eller nåt sånt.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Sven-Åke verkar duktig.
Han försedde väl hela Sverige med BTR-boxar till gamla NC och CNC-maskiner på 90-talet?
Skriv svar