Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Henry

Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)

Inlägg av Henry »

Angående gyrona till dessa kontrollkort som nämns här så är det själva gyro chipet i sig som skall sättas på kortet inte hela gyrot och således spelar det ingen roll vilka egenskaper hela gyrot i sig har eftersom detta förstås sitter i elektroniken inne i gyrot och inte i gyro kretsen i sig.

På vissa kontrollkort, vet dock ej om innan nämnd länk/butik säljer några man kan göra detta på, så kan man däremot koppla in hela gyrot vilket förstås har den stora fördelen att man kan utnyttja gyrots fulla kapacitet och egenskaper men dock brukar inte för sällan sådana kort kosta en vacker slant. Det finns annars billiga gyron på Ebay för runt 10$ inkl frakt som man kan plocka kretsarna ifrån och köpte för runt ett år sedan för experiment ett E-sky gyro därifrån för då lite under 10$ men de kostar väl ungefär det samma idag.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

dechaine
Spännande! Precis den info som jag var ute efter! :D
Har du möjligen någon projekttråd, bildsida eller liknande? (med tanke på signaturen så kanske inte :lol: hoppas dock! :) )

Kjell har väl inge plexi? Åtminstone inte nuförtiden väl?

hubben
Tack för infon! Ni verkar alla kunna så otroligt mycket om det här, så det är skoj att få del av era kunskaper!
Får väl bli en "halv-dyr" ($59) kontroller då ;) Men jag gillar ju inte frakten :doh:

Att testa fram ett kit skulle ju vara en smart grej, skulle kunna gå upp i Wikin här på EF sen också.

Fagge
Håller med dig om villha begäret :D

idk
Välkommen till forumet! Trevligt med en norsk bland oss :)

Det jag funderar på är, varför har alla de här hobbyprojekten 3 separata en-axel sensorer när det finns en-chip med 3 axlar?
Vad gör det för skillnad? Ta denna exempelvis; Triple Axis Accelerometer Breakout - MMA7260Q - Sparkfun

Edit..
Aaah.. accelerometrar och gyros kompletterar varandra..?
Såg först nu att det fanns mer än en sida i deras tutorial :D
http://www.sparkfun.com/commerce/tutori ... als_id=167
Användarvisningsbild
dechaine

Inlägg av dechaine »

@ toffie: Ändrat signatur nu :) Nya bilder fungerar nu när man kan ladda upp via forumet.. Har dock ingen projekttråd än. Har varit ganska dålig på att dokumentera under bygget, men några bilder finns.. Kanske skall starta en tråd då.. :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det jag funderar på är, varför har alla de här hobbyprojekten 3 separata en-axel sensorer när det finns en-chip med 3 axlar?

De som köps genom nämnd länk så är det kanske för att det skall bli så enkelt och billigt som möjligt för gemene. Det finns förstås kontrollkort som använder enbart ett 3-axlig chip men inte hos dessa försäljare. Det du länkar till är dock 3-axlig acceleratorer inte gyro och 3 axliga gyro som breakout som de säljer kostar nästan 3 ggr mer och då blir det bra billigare att köpa 3 separata gyron på ebay för en sammanlagd kostnad under det priset. Enbart ett chip så blir det dock bra billigare så jag vet inte. Accelerometrar kan kanske användas men kräver kanske lite mer av mjukvaran och då är det nog enklare med gyros.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Kolla på http://www.aeroquad.com
Till den kan du köra med 3axliga gyrochip. Du kan även använda accelerometrar till den, och det ska ju ge lite extra stadga. Mikrocopter.de säljer denna typ av farkost med gyro/accelerometer/gps, men deras billigaste kit ligger runt 12k utan finesser...

HK gyron är BILLIGA och enkla att få tag på. KK-kontrollern bygger på dessa för att vara ett billigt alternativ som fungerar bra. Du kan sätta dit vilka gyron du vill, men du får troligen bygga om lite i PCB:n och skriva om en del kod för att få det att fungera gissar jag, eller kör alla gyrochip med ett seriesnöre ut enligt någon standard?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Finns både det ena och det andra, men chipen från i alla fall som exempel ett E-sky gyro hade en helt analog utgång direkt från själva chipet. Skulle gissa på att det är denna typ som används så långt det går i billigare och kanske tom lite dyrare gyron då det är enklare att implementera detta än seriella eller PWM typer och sedan kan de analoga ev också vara de billigaste som går att få tag på då de nog är enklare att tillverka. Utsignalen skulle jag nog dock kunna tro är är rätt lika gyrochip emellan då alla gyron skall fungera på samma sätt och ha ungefär samma egenskaper till helikoptrar men visst skillnader kan det förstås vara mellan digitala och analoga varianter måhända.

Aha så kontrollerbordet är designad för HK gyron, då förklarar det varför alla köper HK gyron istället för några billigare E-sky gyron på Ebay.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Bara ett snabbt inlägg med flygtid på Mikrokopter varianten, lång film :)
Men all info i början, sen kan man spola ;)

Senast redigerad av toffie 27 september 2010, 01:27:17, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Det har pratats om samköp lite tidigare i tråden.

Hur många är det som är på G att handla från HobbyKing?
Blir vi några stycken som ska ha 4motorer och 4 ESC´s osv.. Då kanske vi kan få ner priset på vissa varor.

Själv skall jag beställa följande från HobbyKing såhär långt.

ESC TR_P25A 4st á 12,48 USD
Motor TR2217/20 4st á 14,04 USD
Gyro HK401BHK401B 3st á 13,99 USD
Tx/Rx 9ch TX-9X-M2 1st á 54,99 USD
Batteri N2200.2S.35 2st á 13,99 USD
Batteri varnare HXTBM3S 1st á 2,1 USD

Det som är kvar att besluta om för min del är leverantör för propellers och laddare.
Kanske någon som tycker att jag ska byta ut något av ovanstående?

Undrar om jag behöver köpa kontakter för batterier osv? Eller sitter sånt på så att grejorna passar ihop?

Jag skulle kunna kontakta HobbyKing och höra hur de ställer sig till mängdrabatter.

/DeVille
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Nu ska du ju köpa rätt stora grejjer, så du kommer få moms/tull-a på dem oavsett skulle jag gissa. Men om man bara ska köpa ett par motorer och fartreglage + gyro så kommer man undan med att skicka som brev - oftast rekommenderat. 95% av gångerna du skickar som brev så slipper du moms/tull, 95% av gångerna de går som paket (särskilt om det väger lite) får du pröjsa moms.

Får du ner priset 25% vid mängdköp (tvivlar att Jason går med på det) så kan det alltså vara lönt, men annars brukar det vara bättre med ett par småpaket. Frakten verkar ju dessutom öka exponentiellt...
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

DeVille: ESC och motor har antagligen inga kontakter. Så du behöver en kontakt mellan batteri och ESC och en mellan motor och ESC. Fast kontakt till motorn kanske ingår till din, det verkar ju vara en hel del saker med.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Det ingår kontakter mellan motor/esc i motorpaketet, men kontakt mellan ESC:ar och acc måste du köpa till.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Det går sakta framåt, i helgen har jag byggt klart carporten samt stommen på mc-garaget - så nu börjar snart inomhussäsongen och då får man mer tid att bygga.
Jag har iallafall gjort klart version 3 av quadden i CAD, så jag kan ju dela med mig lite av resultatet. Nytt är fyrkantsprofil istället för 450bom. Bommarna är 300mm istället för 350, så den är lite mindre. Den gamla var onödigt stor. Eventuellt kan man korta ner den ännu mer, men det gör man efter önskemål när man bygger.
Kamerastaivet är nu i 2mm aluplåt, jag har lyckats få tag i alu till bra pris, så det blir riktigt bra. Distanserna i kameramontaget är 10x10x1 fyrkantsprofil, samma som i bommarna. Totalt krävs nu bara fräsning av 5 olika delar för denna, samt lite fyrkantprofil och ett par runda 6mm distanser. Med fyrkantprofil monterad såhär rymmer man kablage/ESC mellan profilerna och får en snygg STADIG quad.

Bild
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Blir väl rätt schysst det där, men blir den inte lite väl hög? och svår att landa som följd..
Tänker på om du ska ha kameran fäst i själva foten längst ner på bilden, eller ska kameran sitta högre upp och att foten är själva landningsstället?
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

Ska fyrkantsprofilerna oxå vara alu? Blir inte det ganska tungt? Det finns fyrkantsprofil i kolfiber om man vill lätta bygget lite. Ska du lyfta en kamera så är det väl bäst ifall själva quaden är så lätt som möjligt.
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

Oh hohoohoo! kom hem från Hornbach i Sthlm, vilket ställe! massa alu-profiler.... runda fyrkant L-vinklar
Köpte lite depron... har blivit lite byggsugen när man ser alla flygfarkoster här på forumet...
Skriv svar