LM3886 förstärkare med UART volym regulator

Berätta om dina pågående projekt.
Borre

Re: LM3886 förstärkare med UART volym regulator

Inlägg av Borre »

Personligen anser jag att du lika gärna kan använda en vanlig likriktarbrygga, iaf tills du köpt dig ett par guldöron på ebay.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Här kommer schemat. Guldöron eller inte, detta är en vettig konstruktion. Har aldrig hävdat att den skulle "låta" bättre än något annat. Den är inte byggd av guld, eller av komponenter som kostar som om det vore tillverkade av detsamma.

70-045-75 ger ju tex bättre pris, en brygga för priset av en diod, men klarar "bara" halva strömmen.

Bild
Borre

Inlägg av Borre »

Det har jag inte sagt heller, men för att höra någon skillnad behövs guldöron. En vanlig likriktarbrygga är en minst lika vettig konstruktion i detta fall.

70-001-98 - 35A till 1/5 av priset för fem av dioderna ovan.

Jag hade utan tvekan använt likriktarbryggan pga dess enkelhet och pris. Gildebrand har ju även färdiga kort för förstärkaren och det är skruvanslutning på kondensatorerna, så väljer han likriktarbryggan behövs inga kretskort göras.
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Tänkte beställa från elfa nu. Tänkte bara kolla så att jag inte missat något.

2st 67-661-33
1st 42-068-76
14st 65-183-69
4st 65-428-23
1st 70-001-98
2st 48-294-46

Köper trafo samt rca-plintar från electrokit.
Hår många ampere måste jag ha på säkringen?

EDIT: förresten, när man köper d-sub för crimp-stift, måste man ha crimp-verktyg då, eller går det att löda direkt i stiften?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det går att löda direkt på stiften, även om det är något lättare att löda på de som är avsedda att lödas
eftersom de har små halva rör där man kan lägga sladden när man löder. De är även lättare att avlöda.

Ett hett tips är att jämföra Elfas priser med www.swechtrading.se (Swech på forumet) och www.electrokit.se
När jag gjorde min senaste beställning så sparade jag ett par tusen genom att dela upp min beställning mellan dem istället för att ta allt från Elfa, och då beställde jag ändå inte så enormt mycket grejer.

Borre:
"Personligen anser jag att du lika gärna kan använda en vanlig likriktarbrygga"

Jag håller med dig. Men jag tror inte att Andrs_bzn's schema är tänkt att låta bättre än en vanlig likriktare.
Att det ser ut som det gör är bara för att filtrera ingångarna och få en snabb mjukstart-effekt och
de dubbla dioderna är bara för att få lite högre effekt-tålighet.

Nackdelen är att schemat använder "ena sidan" av lindningarna som GND, vilket kan ställa till med problem
vid snedbelastning (t.ex fas/stereo-effekter i musik) som då visar sig som brum och obalans i ljudet.
Apropå obalans så gäller det att dioderna är av samma typ och monteras ganska nära varandra,
annars får de olika spänningsfall och därmed belastas de och lindningarna olika.
Så det schemat är inte tänkt att låta bättre än en vanlig likriktare. :)

"Guldöron-likriktare" brukar vara baserade på rör eller transistorer kopplade ungefär likadant som OP-förstärkare.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

NU förstår jag inte dig riktigt Jimmy, Det är ju en vanlig brygga jag ritat, byggd med fyra dubbeldioder. Det enda som skiljer den från en vanlig bygga är ju har den har ett RC-nät över varje diod. Men det kan man ju på en vanlig likrikarbrygga också!

Varför skulle kopplingen vara problematisk vid snedbelasting? Hur ska man koppla annars? Det är meningen att man ska koppla trafon så att man får en mittapp som man använder till gjord.

Nu blir jag lite förvirrad. Ska man ha två hela likriktarbryggor för att få en positiv/negativ matning? Det brukar man väl ändå inte?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Man får positiv och negativ matning med det schemat, där är det inga problem.
Men det här med "positiv" och "negativ" är ju bara ett förhållande mellan olika punkter.
(Ta t.ex ett vanligt batteri. Koppla plus till röd sladd på mätinstrument och minus till svart sladd.
Då är batteriets minussymbol GND och du mäter en "positiv spänning". Vänd på sladdarna och
plussymbolen blir helt plötsligt GND och du mäter en "negativ spänning". :) )

"Det är ju en vanlig brygga jag ritat, byggd med fyra dubbeldioder."

Sett från J6 och J7 är det en vanlig likriktarbrygga, jepp. Men nu är ju J5 tänkt som GND.

Såhär menar jag med snedbelastningen:
Men kopplar du in belastning på bara ena sidan (mellan J6 och J5) så höjs potentialen.
Titta då på hur spänningen ser ut mellan J6 och J7 så ser du hur det ser ut från förstärkarens perspektiv.
Om du får 10V obelastat så kommer vid belastning "nollan" att ligga på ca 5V och varje våg kommer gå upp till ca 10V
eftersom den "negativa sidan" (J5 och J6) är obelastad.

Det finns fler sätt att se på detta. T.ex genom att titta på strömmen (och därmed spänninngsfallet) genom dioderna vid olika belastningar, men jag nöjer mig med att beskriva den här varianten. ..även om jag kanske förklarar lite rörigt.

Det *går* att göra såhär om de båda sidorna (positiv och negativ) belastas lika.
Vill man ha lite mer koll på det hela så använder man faktiskt dubbla likriktarbryggor och kopplar ihop båda bryggornas "nollor" efter likriktning.
Jag har för mig att det gås igenom på ett bra sätt i någon av de första "Elektronik för alla"-böckerna.
(Det var där jag lärde mig det och insåg att det var kul att bygga nätdelar. :) )
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Menar du att om jag belastar den ena spänningen så kommer denna att sjunka (absolutbeloppet av denna) och den andra kommer att öka (absolutbeloppet av denna) för att nollan flyttar sig?

Skulle spänningen mellan J6 och J7 ändra sig för att jag belastar J5 och J6?
Borre

Inlägg av Borre »

Jimmy, "Men jag tror inte att Andrs_bzn's schema är tänkt att låta bättre än en vanlig likriktare."
Det är möjligt, men kolla man runt på lite ljudforum är det mer eller mindre standard att detta är en lösning som ger "bättre" ljud än en vanlig likriktare, därav min kommentar.

"snabb mjukstart-effekt", hur skulle det fungera?

Det där med snedbelastning har diskuterats tidigare i tråden, se sidan 4. Där skriver Mindmapper ungefär det Jimmy skriver, men hur jag än testar får jag inte samma resultat som det påstås ge. Hur mycket snedbelastning som behövs fick jag aldrig något svar på av Mindmapper. Har även testat mer vid senare tillfälle och då belastades transformatorn med 120% (en 120VA trafo) och jag får aldrig spänningen att öka på den icke belastade lindningen hur jag än gör.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag förstår inte heller varför det skulle vara ett problem. Om man har jordat konstigt i sitt bygge och har stor ström i den gemensamma mittenledaren skulle man kunna få lite konstiga effekter. Men det skulle inte bli bättre av två bryggor. Jag har just slaktat ett par/tre större trasiga slutsteg som jag kommit över, alla har en diodbrygga...

Mjukstart är inte avsikten med resistor/kondensator kopplingen. Det är ett filter för att minska störningar, normalt ger den inte bättre ljud. Mjukstart av nätdelar får man genom att sätta en effektresistor i serie med lindningen på primärsidan som sedan kortsluts (vanligen med ett relä). Detta behövs om man har stora toridtrafosar som har hög startström. Startströmmen uppkommer då kärnan magnetiseras.
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Ska koppla in trafon i likriktaren nu. Visst ska de två lindningarna som inte är ihopkopplade kopplas in i likriktaren? Visst sitter "polerna" på KBPC3504 diagonalt? Det är utmärkt på en sida vad polerna är, men inte den andra.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Ja, det blir bra. Se bara till att du kopplar ihop lindningarna rätt, annars får du halvvågslikriktning. Det vill du inte. När du har kopplat ihop lindningarna så ska du mellan mittpunkten och någon av ändpunkterna har spänningen V, i mellan ändpunkterna spänningen 2*V.

Angående bryggan så har datasheetcatalog.org svaret. http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... 931_DS.pdf

Koppla sedan in trafon och bryggan, mät sedan dina spänningar så att det verkar rätt innan du kopplar in elektrolyterna. (för oss fegisar).

/Anders
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Nu har det här projektet legat på is alldeles för länge. Men idag ryckte jag upp mig och provade att koppla in trafon med likriktaren. Men ska inte spänningen bli högre efter likriktning? Innan likriktning så var det 25V på varje lina mot jorden, men efter likritningen så var det 23V. Eller blir det högre när jag kopplar på kondingarna?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Är du säker på att multimetern står på "DC" när du mäter efter bryggan? Står den på AC kommer du att mäta en något lägre spänning efter bryggan. Kopplar du sen in kondingarna och ska du mäta nästan noll volt AC.
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Har en Fluke-meter som ställer om sig automatiskt, men spänningen vart 34V när jag kopplade på kondingarna, och har även provspelat förstärkaren :)
Måste dock försöka fixa lite bättre kylning.
Skriv svar