Tungrökmaskin... eller iaf Kylpaket...

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Tungrökmaskin... eller iaf Kylpaket...

Inlägg av Meduza »

Det finns även ett flertal komersiella tungröksmaskiner som bygger på vanlig vattenis, tex dessa:
http://www.americandj.com/ProductDetail ... e_Machines
http://www.velleman.be/ot/en/product/view/?id=368236

Det är dock saker med relativt låg rökproduktion och naturligtvis med betydligt sämre "tung-effekt" än dom kompressorbaserade kylarna.
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Den översta länken är en likadan maskin som jag skaffade för något år sedan. Med vanlig is fungerar den riktigt kasst, och den är ej tätad ordentligt så det blir riktigt sulligt att hålla på med den.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Sedär, lite smådrygt att hålla koll på ismängden då och då och så ser jag situationen att "Ups var inte den andra isen färdigfryst än" -Tyvärr folk blir ingen mer rök på tidigast 1 - 2 timmar..

Men lite mindre ställen och ordentligt fyllda frysfack och ordentliga lager is så visst då är det en billig investering. Ser dock en del bök med det, en sådan här rökmaskin skall fungera när man vill oavsett och den skall vara igång och köra direkt och kan köras hur länge som helst, men gissar på att dessa med is är ganska så billiga.

Hade jag bara haft en rökmaskin skulle jag nog slängt ihop något och testat tror jag för att se hur svårt/enkelt det hade varit. Har en testrigg jag byggde för ett antal år sedan med en lite större komp och kondenserare och kulventiler på så gasen är i systemet så det är bara att sätta dit en förångare och kapillärrör eller dylikt så är det klart för test.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

American DJ-maskinen ligger väl på typ 1500kr, Vellemans variant ligger snarare på 6-7000kr, JEM Glaciator vi pratade om i början av tråden går på över 100kkr...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

6-7000:- för en rökmaskin för is? Snacka om överpris som jag ser det. :? 1500kr är dock mer normalt. 100 papp för en riktig variant var en hel del mer än jag trodde fast visst specialdesignat kylaggregat m.m. kostar att tillverka men den summan är ändock en del i överkant tycker jag.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jo jag kan hålla med om att 7000kr känns som ett överpris, speciellt då det bara är en halvtaskig 1500w-rökmaskin med ett halvtaskigt dränerat isfack som i slutändan inte ger särskilt lågt liggande rök...
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Skillnaden mellan american Djs och vellemans är främst att den dyrare har DMX anslutning och större värmelement. Ingenting med andra ord som påverkar tungrökseffekten positivt på något sätt, den högre värmeeffekten påverkar snarare negativt. Så hur den kan vara flera tusen dyrare är för mig ett mysterium.

Och självklart är det ju så att man kan inte förvänta sig samma prestanda för en såhär billig maskin som hos en glaciator. Men som nämnt tidigare, så har glaciatorn ett fruktansvärt överpris. För ca 10år sedan kunde man köpa bara kylaggregat till rökmaskin löst på ljudia, bara att koppla på egen rökmaskin, detta kostade då ca 25000:-

Varför finns inte liknande alternativ idag fast billigare? Allt inom den här branschen och dels inom all elektronik har ju blivit så otroligt mycket billigare på sistone och med flera kinesiska tillverkare som pressar priserna.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jo man tycker ju att det borde gå att få billigare i dag...

Vellemans är för övrigt mer eller mindre en kopia av Antaris Ice101:
http://www.antari.com/Company%20Profile ... ce101.html

Den får du lägga till en eller ett par tusenlappar till för att få, där har du ett 1000w värmelement istället.
Dessa kompressorbaserade enheter har väl dock inte funnits på marknaden i så många år, innan dess (Och även än i dag)
är det vanligt med maskiner i stil med Le Matrie's LSG som kyler genom att dumpa ut flytande CO2 genom en radiator och kyla röken på så sätt...

Dom käkar dock ett antal liter koldioxid i minuten och är därför dyra i drift samt att man måste hålla på med stora trycktankar och allt som hör till det...
xxargs

Inlägg av xxargs »

luft väger vid -78 grader 1.8 kg/m^3 (co2 väger 2.7 kg/m^3)
-18 grader C 1.366 kg/m^3
0 grader C 1.276 kg/m^3
25 grader C 1.168 kg/m^3
30 grader C 1.149 kg/m^3

0-gradig luft väger 0.108 kg/m^3 mer ä 25 gradig luft
-18-gradig luft väger 0.198 kg/m^3 mer än 25 gradig luft
-78 gradig luft väger 0.632 kg/m^3 mer än 25 gradig luft
-78 gradig CO2 väger 1.532 kg/m^3 mer än 25 gradig luft...

Det är väl bara att konstatera att luft uppblandad med tung kolsyran vid -79 grader är ganska svårslagen när det gäller tung rök...
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ja naturligtvis, maskiner i stil med LSG är fortfarande det som är "the shit" när det gäller stora mängder, stora ytor och att röken ligger länge, men dom kostar svin, är rätt mycket meck med samt att man man kan göra av med ett par stora co2-tuber på en och samma kväll vilket gör dom dyra i drift... den prestandan behöver jag helt enkelt inte.

EDIT: Dyra i inköp är i min värld att dom kostar typ 60kkr utan några tuber eller nåt sånt som denna:
http://www.thomann.de/se/look_cryofog_ground_fogger.htm
Senast redigerad av Meduza 12 april 2009, 10:36:53, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Jag hittade denna kylare när jag kollade runt: LÄNK

Står inte vad det är för kylteknik men jag tror att det är kompressor, ser ut som en liten frysbox som är modifierad. Rätt billig.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jo det var minst sagt snålt med information om den, frågan är om den kan hantera några större mängder rök eller om den bara kan hantera den lilla mängd amerikanska haloweenfirare vill ha
xxargs

Inlägg av xxargs »

som nämt - påminner väldigt mycket om en frysbox och då handlar kylförmågan om på sin höjd 100 Watt och kapaciteten är helt avhängig på termiska lagret inuti boxen, vilket utesluter kontinuerlig körning.

men visst - 200 st lagom distansierade isklampar fyllda med saltlake så håller det för en ganska lång körning, efter 2 dagars infrysning - men i det läget så är det lika bra att sätta enheten på en lastpall för hanterbarheten med pallvagn...
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Hittade en rökmaskin på ebay.

Den skulle man gärna lägga beslag på men säljaren skickar inte internationellt, dessutom skulle nog frakten bli fruktansvärt hög, och så är det ju 120v.
Men det verkar vara en fin maskin som antagligen inte kommer att bli så dyr. Enligt säljaren så är det en gammal modell från American DJ, men jag kan inte hitta någon info alls om den, har aldrig ens sett den där modellen. Använder kompressor...
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Här finns lite info om den:
http://www.t2k.com/rentals/fogf.html
Low Flow - - -

The American DJ Low Flow's refrigeration unit chills fog down, making it lie low to the ground. An affordable and convenient unit designed for theatrical performances, clubs and other special effect productions. Features include a 2.5 liter tank, 1,000 watt heater, 30 foot timer remote with fog duration and interval control and has a 3,000 cubic feet per minuet output. Durable handles make it easy to transport.
Har för övrigt just lagt en beställning på en Antari Z-1200/II rökmaskin, äntligen något riktigt i stället för den där <500kr's rökmaskinen jag hade som gick sönder i höstas...
Skriv svar