Jonas ROV

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Re: Jonas ROV

Inlägg av JonasJ »

Jag tänkte göra ett experiment först genom att helt enkelt göra befintligt packning betydligt smalare (1-2 mm beroende på hur duktigt jag lyckas klippa dem). Dessa ligger närmast flänsöppning och på så sätt blir det lite av en hävarm ut till skruven som håller fast gaveln. Det finns en risk att jag spräcker gavlarna (för att jag helt enkelt drar åt för hårt nu när det inte finns något naturligt stopp, tidigare stoppade ju gummipackningen) men det gör inte så mycket, jag kan ju ändå inte använda ROV:en om den läcker.

sm7tjc: Om en smalare packning löser det så tror jag inte att jag nu kommer ta fram nya gavlar för o-ringar men tack för beräkningarna! ;)

m_robban: Nja, jag försöker nog hålla mig till o-ringar. Det känns lättare. För övrigt så är Sven Yrvind någon känd(?) båtbyggare för er som inte visste (jag visste inte heller förrän jag googlade) :) Känslan man får är att dessa packningar används till saker som sällan eller aldrig behöver lossas. Mina gavlar behöver jag regelbundet ta bort för att t.ex. ladda batteriet och då vill jag ha "beprövad" teknik.
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Experimentet avklarat! Resultat i första posten.

Nu sker uppdateringarna snabbare än vad ni hinner läsa :)
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

OT: Jag känner till Sven Yrvind ganska bra, han är min morbror :vissla:
Per
Edit: Jag följer denna tråden med stort intresse, bra jobbat Jonas.
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

PerE: Där ser man. Det måste bli många sköna historier vid släkt-träffarna! :)

Nu har jag lyckats få upp filmen också.
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Det börjar se grymt snyggt ut. Får du bara löst detaljen med läckaget också så :)

En lätt och effektiv lösning mot kondens, vilket det sannolikt blir i en varm behållare med kallt vatten utanför, är att använda silikatkulor. Lägg i några av de små påsarna som brukar följa med hemelektronik eller väskor. Jag gick en runda och tiggde i stans väskbutiker när jag skulle imsäkra uv-huset till min kamera. Det finns visst någon kattsand som helt består av silikatkulor, så en djuraffär kan ju också vara ett alternativ.
Borre

Inlägg av Borre »

Ett mycket fint bygge och ett föredömligt upplägg av projekttråden och alla uppdateringar. Hatar projekt med många sidor och uppdateringar utspridd på alla sidor. :)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jonas: Du verkar ju ha så mycket flytkraft att du kan använda rören som sjunktankar istället för flyttankar, så att om du då borrar/fräser en massa hål i gavlarna (till de små rören då såklart :wink:) så att de snabbt vattenfylls (annars blir den ju tyngre och tyngre, o det vill man ju inte!) och sen kan du ju lägga i stenar/stål/ngt tungt i dem om den behöver vara ännu tyngre. Men det var kanske så du tänkte :).

Jag tror faktiskt på idén med packningar i papp, de expanderar ju när de blir blöta! Den lilla erfarenhet jag har av dem är väldigt bra.
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

korp: Bra idé, det ska jag kolla om jag får tag på!

squiz3r: Rören har alltid tänkt att vara sjunktankar och inte flytrör. Det är därför de är placerade så lågt på ROV:en. Varför de just skulle vara luftfyllda vet jag inte riktigt. Jag tyckte väl det kändes bra :) Hm, du tror på papp du. Jag tycker de som säljs på Biltema är ganska tunna (0,75 mm) men det kan vara värt att prova. Jag ska till GBG på onsdag så då kan jag passa på och svänga förbi Biltema. Kan man återanvända papp-packningar eller bör de bytas när man tagit bort trycket mot dem?
Användarvisningsbild
zeylon

Inlägg av zeylon »

Angående o-ringar...
Jag har gjort jobb åt marinen där elektronikröret till en mina såg ut på liknanade sätt som din cylinder. Visserligen var det gjort i brons men principen med ett lock i änden var samma.
Där löstes det med en fläns på änden på röret med två o-ringspår utanför varandra, locket har en slät yta. Spåren har fyrkantigt tvärsnitt och inga speciella radier. Innan vi monterade ihop dom smörjde vi in o-ringarna med något fett som jag tyvärr inte kommer ihåg vad det heter, det är äckligt gulgrönt i färgen och bökigt att tvätta bort.

Vi täthetsprovade även genom att ha en speciell öppning som såg ut ungefär som en oljeplugg på en bil där vi kopplade in en slang och tryckte in en speciell gas (som jag inte heller kommer ihåg vad den heter) som vi sedan hade en detektor och "sniffade" alla skarvar för att se om det läckte någonstans.

För att ta hand om kondensen använder man påsar med torkmedel. Samma typ som brukar ligga i kartongen när man köper elektronikprylar eller skor.
Användarvisningsbild
petterMAN

Inlägg av petterMAN »

Vet att båtägare och husvagnsägare brukar använda vägsalt som fuktabsorbent över vintern för att förhindra mögel. Borde väl fungera i ditt fall också tycker jag för att suga upp fukten. Vad jag har läst så ska kommersiella "torrbollar" innehålla vanligt vägsalt.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Kalciumklorid är det som används av torrbollar , vägsalt är normalt inte detta.
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

zeylon har övertalat mig att ta fram nya gavlar så kommer jag att sätta mig och rita lite. Det där med en ventil är inget dumt sätt att provtrycka ROV:en på men istället för ett detektor lägger jag den i badkaret och (om :)) ser var det bubblar från. Det gäller bara att hitta en lämplig ventil.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Skulle du inte kunna typ oljefylla sjunkrören eller något dylikt, så blir problemet med trycket mkt mindre då du har en vätska innuti i stället för en gas?
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Jo, det skulle jag faktiskt kunna göra men det beror på ofta man behöver ändra vikten. Behöver man inte göra det speciellt ofta kan jag definitivt fylla de med olja men annars tror jag att det blir rätt kladdigt. Det har jag inte tänkt på så tack för idén!
Användarvisningsbild
petterMAN

Inlägg av petterMAN »

Biker skrev:Kalciumklorid är det som används av torrbollar , vägsalt är normalt inte detta.
Citerar från wikipedia: "Kalciumklorid används som vägsalt eftersom det smälter is lättare än natriumklorid. Dessutom utvecklar den värme när den reagerar med vatten."

För att jag sa vägsalt är att det går att köpa på t.ex Granngården i stora kvantiteter för relativt små summor.
Skriv svar