Jag tänkte göra ett experiment först genom att helt enkelt göra befintligt packning betydligt smalare (1-2 mm beroende på hur duktigt jag lyckas klippa dem). Dessa ligger närmast flänsöppning och på så sätt blir det lite av en hävarm ut till skruven som håller fast gaveln. Det finns en risk att jag spräcker gavlarna (för att jag helt enkelt drar åt för hårt nu när det inte finns något naturligt stopp, tidigare stoppade ju gummipackningen) men det gör inte så mycket, jag kan ju ändå inte använda ROV:en om den läcker.
sm7tjc: Om en smalare packning löser det så tror jag inte att jag nu kommer ta fram nya gavlar för o-ringar men tack för beräkningarna!
m_robban: Nja, jag försöker nog hålla mig till o-ringar. Det känns lättare. För övrigt så är
Sven Yrvind någon känd(?) båtbyggare för er som inte visste (jag visste inte heller förrän jag googlade)

Känslan man får är att dessa packningar används till saker som sällan eller aldrig behöver lossas. Mina gavlar behöver jag regelbundet ta bort för att t.ex. ladda batteriet och då vill jag ha "beprövad" teknik.