Jojje's & POS fräs har fått en lillasyster.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Tack för länken Jojje. Där fanns mycket värdefullt.

Men... Jim, (i machsupport-tråden) kallade hela tiden Brian för "Brain".
"Ok, thanks for your time Brain."
:D
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jim_the_one skrev:moppe? wilma vill ha en XC90 :lol:
Är det inte du som har hållt upp en bild på en sån, å sagt. Vill Wilma ha en sån? Självklart hon säger ja, hon har ju inte fått några alternativ. :D

Edith: Jimmy, jag såg det nu när du påpekar det. :rofl
Senast redigerad av jojje 11 juni 2007, 00:39:39, redigerad totalt 1 gång.
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Jo hon fick välja mellan Ford Ficus, Nissan Micro, Renault Clitta och Volvo XC90 :lol:

Jimmy :lol:

edit men nu är det dags att sova, blir fint att somna till Nasa TV :D
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jaha, men då var det ju rättvist gjort iaf. Jag gillar inte fusk, som du kanske vet. :)

:waving:
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

M2 = Program slut
G70 / G71 Öppnar / Stänger såpn skydd.
M0 Tillfälligt program stopp
M3 & M4 Rotations riktning
M5 Roternings stopp
M8 / M9 Kylvatten på/av
M6 Tror jag var "utför vertygs byte"
G2 & G3 Cirkulär rörelse
G1 Arbets rörelse
G0 Snabb rörelse (Snabb transport)
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Okej Jojje, nu har jag följt denna tråd med stort intresse! :D Vilken status har projektet? Har du hunnit köra någon "hårdtest" för att se hur maskinen klarar att fräsa aluminium? Håller plattan/fästet till spindelmotor? Hur ser infästningen ut till den undre gängstången, skulle det vara möjligt att flytta motorn till baksidan för att slippa något som "sticker ut i fronten"? Var monterar du kontrollboxen, finns möjlighet att sätta den under plattan? Borde man göra ett urtag i fronten för nödstopp?

Man är ju helt klart intresserad men det skulle vara kul att veta vad det skulle kosta och om det är möjligt att tillverka maskinens delar i aluminium för att slippa risken med vatten/fuktskador, speciellt om man vill köra med vätskekylning 8)

/PeterH
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Nu har jag gjort, å testat lite mera. Har tyvärr inte testat med aluminium ännu, men tvivlar på att det går så väldigt bra. Mycket pga att spindeln går nog lite för fort. Men jag ger inte upp så lätt. :)

Några saker blir i aluminium redan från början (tex plattan till spindelmotorn), men jag tänkte att alla som har likadan maskin kan hjälpa till att utvecka den å göra små eller stora options. Tex byta ut gängstängerna mot trapets eller kulskruv. Om man startar med en basic modell å går vidare från den, så kan flera vara med från början, pluss att om man ska göra "allt" från början rinner det lätt ut i sanden å blir liksom ingenting till slut.

En sak som är svårt att göra "pöfect" från början är infästningen av spindelmotorn. Det finns så många olika spindlar och vi alla har olika krav till hållfasthet. Ska man "bara" borra kretskort och fräsa lite skyltat, så räcker det med nedre fästet, men... Har man även ett fäste över magen, så blir det betydligt stadigare.

Alla gängstänger har samma infästning. Det är 8mm med dubbla axiella lager. Man kan välja själv om man vill ha motorn fram eller bak. Det beror på hur man monterar traversen bara. Jag tänkte ha kontrollerkortet inne i maskinen, skruvat i topplattan underifrån, med dubbla små fläktar. I fronten ska det vara kontakter för strömförsyning och parallellporten. Där kan man även montera nödstopp. Såg en annan fräs som hade som ett kar monterat uppepå. Det fyllde han med vatten/kylvätska och hade sakerna nedsänkta hela tiden. Man kan nog även ha en akvariepump för cirkulation.

Bild1, bild2och bild3.
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Har du en bunt med nödstoppsknappar att sälja?
Har inte kollat runt så mycket på det ännu, men har du så är det ju "görasketabra"
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Classe i sjön har såna, för bara 149 bagis.

Gott om nödstopp är det ont om, kan man säga. :D
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Annars funkar knappen på förgreningsdosan relativt bra som nödstopp :twisted:
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

När jag kör Mach3, så antingen trycker jag på den röda rutan, trycker Alt-S eller Esc. Men som du säger, i nödfall funkar förgreningsdosknappen helt utmärkt. Man behöver inte krångla till det. :D

Förövrigt så använder jag inte heller varken Home eller Limit. Jag håller reda på hur stort jag fräser. 8)
Skulle det gå utanför så brinner ju inte motorn upp för det, det är bara att hitta nollan igen.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Jim_the_one skrev:Annars funkar knappen på förgreningsdosan relativt bra som nödstopp :twisted:
Maskinen stoppar inte på ögonblicket med den knappen, kondensator har ju kraft att driva lite till.
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Oavsett hur man nödstoppar maskinen så är det egentligen "försent" då man tänker tanken att jäklar nu går det åt skogen fräsen har redan tagit det där snesteget och börjar tugga i bordet eller nåt annat, det tar ändå en liten stund innan man tryckt in knappen.

Men men.. på en hemmapular maskin som man bara själv kör så är det ju en sak. På en industri är det en helt annan sak med nödstopp.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Snarare så behövs väl ett ordentligt nördstopp ifall man är för nyfiken och vill titta...

Men hur är det med kollen nedåt på den här maskinen? Finns det någon avläsning för "Nä, nu är du nere och fräser i bordet" ?
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Den kollen får man själv ha Jimmy.
Microbrytare hjälper också föga eftersom det finns olika långa fräsar.
Skriv svar