Nu har jag gjort, å testat lite mera. Har tyvärr inte testat med aluminium ännu, men tvivlar på att det går så väldigt bra. Mycket pga att spindeln går nog lite för fort. Men jag ger inte upp så lätt.
Några saker blir i aluminium redan från början (tex plattan till spindelmotorn), men jag tänkte att alla som har likadan maskin kan hjälpa till att utvecka den å göra små eller stora options. Tex byta ut gängstängerna mot trapets eller kulskruv. Om man startar med en basic modell å går vidare från den, så kan flera vara med från början, pluss att om man ska göra "allt" från början rinner det lätt ut i sanden å blir liksom ingenting till slut.
En sak som är svårt att göra "pöfect" från början är infästningen av spindelmotorn. Det finns så många olika spindlar och vi alla har olika krav till hållfasthet. Ska man "bara" borra kretskort och fräsa lite skyltat, så räcker det med nedre fästet, men... Har man även ett fäste över magen, så blir det betydligt stadigare.
Alla gängstänger har samma infästning. Det är 8mm med dubbla axiella lager. Man kan välja själv om man vill ha motorn fram eller bak. Det beror på hur man monterar traversen bara. Jag tänkte ha kontrollerkortet inne i maskinen, skruvat i topplattan underifrån, med dubbla små
fläktar. I fronten ska det vara kontakter för strömförsyning och parallellporten. Där kan man även montera
nödstopp. Såg en annan fräs som hade som ett kar monterat uppepå. Det fyllde han med vatten/kylvätska och hade sakerna nedsänkta hela tiden. Man kan nog även ha en akvariepump för cirkulation.
Bild1,
bild2och
bild3.