Julas pizzaugn som reflowugn

Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Det är något att komma ihåg nästa gång man bor på hotell, bara att plocka med sig sina kort och köra en vända under frukosten. :lol:
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

sodjan: Någon bild?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Bilder : "toaster conveyor" i google. Klicka på "bilder"...
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Bengt-re: "eftersom det primärt är IR-strålningen som värmer kortet vid dessa tämligen höga derivator"
Det är några år sen jag läste fysik senast men kan du brodera ut det här lite. Menar att direktstrålningen (IR) från själva elementen (som inte är av kvartz i Julan) som bidrar till största uppvärmingen, och inte att luften i ugnen värms och på så sätt förmedlar värmen. OK, du skriver ju faktiskt det, men är det faktiskt så...?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Tja, nja - provade faktist att sätta ett annat thermoelement i en öppen skärm som isolerade IR-stråningen med gav bra luftflöde genom röret - denna visade mycket lägre temperatur - om det är 30% eller 90% som är strålningsvärme - tja, jag vet inte... ;)
Användarvisningsbild
Maze

Inlägg av Maze »

Ni som reflowat en del i era ugnar och applicerat lodpastan för hand, hur blir era lödningar ? Blir det mycket överbryggninar osv ? Tänker i första hand då på fine pitch komponenter såsom TQFP kapslar med 0,5 mm delning. Har ni några tips på hur man ska applicera pastan för bästa resultat ? Lägger ni dit smala strängar över alla padar på fine pitch komponenterna eller prickar ni varje pad för sig ?
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Jag har satt små strängar på varje pad enskilt. Och det är verkligen lite pasta som behövs. Man lär sig sätta mindre och mindre för varje kort. Känns onaturligt att sätta så lite men lödfogen blir bra. Med för mycket pasta kommer det lätt bryggor.
Att dra en lång sträng över alla paddar har inte fungerat så bra för mig. Har blivit bryggor. Dessutom blir det kvar tennrester (tennkulor som inte hittat nån kompis att smälta ihop med) mellan paddarna. Syns med mikroskop men inte nödvändigtvis med ögat.
Det är också lätt hänt att sätta för mycket på "stora" paddar till motstånd och kondensatorer. Då bildas lödkulor vid sidan om komponenten som man dock kan pilla bort efteråt.

Edit: Stavning; paddarnarnarna
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Som sagt - LITE pasta är hemligheten. Med tennade kort kan man testa att bara köra med fluss också - det kan fungera.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Brukar göra det vid finpitch lödning (då jag gör det för hand vls) då det bara är att värma benen för att få en kontakt, givetvis med flytande fluss involverat.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Bengt-re: men kanske fick du så hög andel från direktstrålning eftersom luften i ugnen i stort sett står still? Jag föreställer mig att en fläkt så att säga skulle riva med sig hetluften som bildas kring elementen och blanda den jämnare i hela ugnen.

Föresten, hur snabba är era ugnar? Dvs hur lång tid tar det att höja temperaturen från 150 till 200 grader?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Mmmm.. kan vara så - vilket som är bäst vet jag inte. Ungefär 17sekunder från 150 till 200 grader har jag för mig.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Wow! 50 grader på 17 sekunder! Det är ju en ökning på nästan 3 grader/sekund! Det låter otroligt för en ugn som har ett effekt/volym förhållande på bara 77 W/liter... men kanske det är denhär direktstrålningen som spökar nu igen.
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

Dax att väcka liv i tråden igen!

Hur går det?

Hittade denna länken som kanske kan vara till användning!

http://www.ustr.net/smt/oven.htm

Längst ner på sidan är det en länk där man kan se deras resultat!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Hur går det?"

Jodå, det går bra. Ugnen står fortfarande omoddad på sitt bord. :)
Men jag ska ta itu med det när rack-projektet är klart. Då blir nämligen ett litet rum ledigt där ugn, CNC, komponentlager mm kommer hålla till.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Vad bra, jag har fortfarande min ugn väl inpackad i garderoben, i väntan på att någon snäll mäniska visar hur jag kan modda den.
Skriv svar