Julas pizzaugn som reflowugn
Bengt-re: "eftersom det primärt är IR-strålningen som värmer kortet vid dessa tämligen höga derivator"
Det är några år sen jag läste fysik senast men kan du brodera ut det här lite. Menar att direktstrålningen (IR) från själva elementen (som inte är av kvartz i Julan) som bidrar till största uppvärmingen, och inte att luften i ugnen värms och på så sätt förmedlar värmen. OK, du skriver ju faktiskt det, men är det faktiskt så...?
Det är några år sen jag läste fysik senast men kan du brodera ut det här lite. Menar att direktstrålningen (IR) från själva elementen (som inte är av kvartz i Julan) som bidrar till största uppvärmingen, och inte att luften i ugnen värms och på så sätt förmedlar värmen. OK, du skriver ju faktiskt det, men är det faktiskt så...?
Ni som reflowat en del i era ugnar och applicerat lodpastan för hand, hur blir era lödningar ? Blir det mycket överbryggninar osv ? Tänker i första hand då på fine pitch komponenter såsom TQFP kapslar med 0,5 mm delning. Har ni några tips på hur man ska applicera pastan för bästa resultat ? Lägger ni dit smala strängar över alla padar på fine pitch komponenterna eller prickar ni varje pad för sig ?
Jag har satt små strängar på varje pad enskilt. Och det är verkligen lite pasta som behövs. Man lär sig sätta mindre och mindre för varje kort. Känns onaturligt att sätta så lite men lödfogen blir bra. Med för mycket pasta kommer det lätt bryggor.
Att dra en lång sträng över alla paddar har inte fungerat så bra för mig. Har blivit bryggor. Dessutom blir det kvar tennrester (tennkulor som inte hittat nån kompis att smälta ihop med) mellan paddarna. Syns med mikroskop men inte nödvändigtvis med ögat.
Det är också lätt hänt att sätta för mycket på "stora" paddar till motstånd och kondensatorer. Då bildas lödkulor vid sidan om komponenten som man dock kan pilla bort efteråt.
Edit: Stavning; paddarnarnarna
Att dra en lång sträng över alla paddar har inte fungerat så bra för mig. Har blivit bryggor. Dessutom blir det kvar tennrester (tennkulor som inte hittat nån kompis att smälta ihop med) mellan paddarna. Syns med mikroskop men inte nödvändigtvis med ögat.
Det är också lätt hänt att sätta för mycket på "stora" paddar till motstånd och kondensatorer. Då bildas lödkulor vid sidan om komponenten som man dock kan pilla bort efteråt.
Edit: Stavning; paddarnarnarna
Bengt-re: men kanske fick du så hög andel från direktstrålning eftersom luften i ugnen i stort sett står still? Jag föreställer mig att en fläkt så att säga skulle riva med sig hetluften som bildas kring elementen och blanda den jämnare i hela ugnen.
Föresten, hur snabba är era ugnar? Dvs hur lång tid tar det att höja temperaturen från 150 till 200 grader?
Föresten, hur snabba är era ugnar? Dvs hur lång tid tar det att höja temperaturen från 150 till 200 grader?
Dax att väcka liv i tråden igen!
Hur går det?
Hittade denna länken som kanske kan vara till användning!
http://www.ustr.net/smt/oven.htm
Längst ner på sidan är det en länk där man kan se deras resultat!
Hur går det?
Hittade denna länken som kanske kan vara till användning!
http://www.ustr.net/smt/oven.htm
Längst ner på sidan är det en länk där man kan se deras resultat!
- JimmyAndersson
- Kontakt: