Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Du råkade inte köpa en Hypoid växellådsolja? Den brukar lukta starkt och vara tjock.
Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Vanlig GL-1 brukar inte lukta speciellt.
Troligtvis var det hypoidolja.
Troligtvis var det hypoidolja.
-
Prins Valiant
- Inlägg: 1775
- Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
- Ort: Kristianstad
Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Angående oljor i gamla fordon. Min son hade en äldre Mitsubishi Carisma GDI (bil). Mitsubishi använde en fransk växellåda, tror det var Renault. Han fick stora svårigheter med att få i växlarna vid kyla. Specialister inklusive Mitsubishis verkstad slog på dyraste syntetolja, föreslog att synkringar var slut m.m. Renovering var lämpligt.
I stan fanns en äldre man som hade en enmans verkstad, och han hade jobbat med Mitsubishi. Han visste vad felet var och pekade på en stor plastdunk från franska oljeproducenten ELF. Den bilen, sa han, har en fransk växellåda, och den skall ha fransk bonn-olja, inget modernt syntetiskt. Oljan hade bara ett viskocitetsvärde, kanske SAE80. Lådan fungerande därefter perfekt med ELF original olja från hans plastdunk.
Summering: försök alltid att hitta original oljekvalitet till växellådor. Tro inte att det blir bättre för att den är modern. Detta gäller säkerligen även mopeder.
I stan fanns en äldre man som hade en enmans verkstad, och han hade jobbat med Mitsubishi. Han visste vad felet var och pekade på en stor plastdunk från franska oljeproducenten ELF. Den bilen, sa han, har en fransk växellåda, och den skall ha fransk bonn-olja, inget modernt syntetiskt. Oljan hade bara ett viskocitetsvärde, kanske SAE80. Lådan fungerande därefter perfekt med ELF original olja från hans plastdunk.
Summering: försök alltid att hitta original oljekvalitet till växellådor. Tro inte att det blir bättre för att den är modern. Detta gäller säkerligen även mopeder.
Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Får man kväljningar när man öppnar flaskan är det troligtvis Hypoid-förstärkt olja. 
Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Detta var ju 35+ år sen, om jag minns rätt gick jag in på OK och köpte den enda SAE80-oljan dom hade och hällde i.
Det fungerade ju bra, frågan är hur länge det fungerade
Det fungerade ju bra, frågan är hur länge det fungerade
Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Är oljan för "hal" då fungerar inte synkringarna i vissa växellådor.
Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
I Sachs mopedmotorers växellådor ska man använda en olja med max GL-1 med tanke på bronslagringarna har jag lärt mig.
Sen om det är sant vet jag inte men det är det jag kör med.
Sen om det är sant vet jag inte men det är det jag kör med.
Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Idag provade jag att gasa på lite på en någotsånär cyklistfri raksträcka.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Är det någon som minns knattecross-motorerna från Sachs?
Dessa var ju riktigt pigga.
Dessa var ju riktigt pigga.
Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Fast då pratar vi bil ? MC/moped har väl i princip alltid dogringar eller ingenting ?
Däremot är ju våtkopplingen inte så bra kompis med moderna friktionssänkande oljor.
Jag "nödfyllde" min 1100 med bilolja en gång, kanske en halvliter eller drygt, den började
omedelbart slira på kopplingen, fick åka och köpa MC-olja och byta direkt, lyckligtvis försvann slirningarna då.
En 1100 har ju dock väldigt mycket vrid.. alla moppar körde jag med bilolja utan problem.
Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Jag tänkte på Monark crossmaskin, 6-växlad.
Men senare kom det andra fabrikat med ännu högre effekt.
Men senare kom det andra fabrikat med ännu högre effekt.
Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Är det 50cc. motorer du menar?
