Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 2036
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Inlägg av CPMS »

Du råkade inte köpa en Hypoid växellådsolja? Den brukar lukta starkt och vara tjock.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 36591
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Inlägg av säter »

Vanlig GL-1 brukar inte lukta speciellt.
Troligtvis var det hypoidolja.
Prins Valiant
Inlägg: 1775
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Inlägg av Prins Valiant »

Angående oljor i gamla fordon. Min son hade en äldre Mitsubishi Carisma GDI (bil). Mitsubishi använde en fransk växellåda, tror det var Renault. Han fick stora svårigheter med att få i växlarna vid kyla. Specialister inklusive Mitsubishis verkstad slog på dyraste syntetolja, föreslog att synkringar var slut m.m. Renovering var lämpligt.

I stan fanns en äldre man som hade en enmans verkstad, och han hade jobbat med Mitsubishi. Han visste vad felet var och pekade på en stor plastdunk från franska oljeproducenten ELF. Den bilen, sa han, har en fransk växellåda, och den skall ha fransk bonn-olja, inget modernt syntetiskt. Oljan hade bara ett viskocitetsvärde, kanske SAE80. Lådan fungerande därefter perfekt med ELF original olja från hans plastdunk.

Summering: försök alltid att hitta original oljekvalitet till växellådor. Tro inte att det blir bättre för att den är modern. Detta gäller säkerligen även mopeder.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 2036
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Inlägg av CPMS »

Får man kväljningar när man öppnar flaskan är det troligtvis Hypoid-förstärkt olja. :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 38896
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Inlägg av Glenn »

Detta var ju 35+ år sen, om jag minns rätt gick jag in på OK och köpte den enda SAE80-oljan dom hade och hällde i.

Det fungerade ju bra, frågan är hur länge det fungerade :)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 36591
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Inlägg av säter »

Prins Valiant skrev: 23 juni 2026, 12:18:21 Tro inte att det blir bättre för att den är modern
Är oljan för "hal" då fungerar inte synkringarna i vissa växellådor.
cinc
Inlägg: 598
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:13:48
Ort: Bromma

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Inlägg av cinc »

I Sachs mopedmotorers växellådor ska man använda en olja med max GL-1 med tanke på bronslagringarna har jag lärt mig.
Sen om det är sant vet jag inte men det är det jag kör med.
cinc
Inlägg: 598
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:13:48
Ort: Bromma

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Inlägg av cinc »

Idag provade jag att gasa på lite på en någotsånär cyklistfri raksträcka.
Hastighet.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 36591
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Inlägg av säter »

Är det någon som minns knattecross-motorerna från Sachs?
Dessa var ju riktigt pigga.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 38896
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Inlägg av Glenn »

säter skrev: 23 juni 2026, 12:53:21
Prins Valiant skrev: 23 juni 2026, 12:18:21 Tro inte att det blir bättre för att den är modern
Är oljan för "hal" då fungerar inte synkringarna i vissa växellådor.
Fast då pratar vi bil ? MC/moped har väl i princip alltid dogringar eller ingenting ?

Däremot är ju våtkopplingen inte så bra kompis med moderna friktionssänkande oljor.

Jag "nödfyllde" min 1100 med bilolja en gång, kanske en halvliter eller drygt, den började
omedelbart slira på kopplingen, fick åka och köpa MC-olja och byta direkt, lyckligtvis försvann slirningarna då.

En 1100 har ju dock väldigt mycket vrid.. alla moppar körde jag med bilolja utan problem.
cinc
Inlägg: 598
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:13:48
Ort: Bromma

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Inlägg av cinc »

säter skrev: 23 juni 2026, 13:29:43 Är det någon som minns knattecross-motorerna från Sachs?
Dessa var ju riktigt pigga.
Om du menar dom riktigt tidiga knattekrossmotorerna på den tiden man körde med Crescent 50SS så är min ganska snarlik en sån bortsett från att min har 60cc.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 36591
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Inlägg av säter »

Jag tänkte på Monark crossmaskin, 6-växlad.
Men senare kom det andra fabrikat med ännu högre effekt.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 36591
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Inlägg av säter »

mcb_cross 003.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cinc
Inlägg: 598
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:13:48
Ort: Bromma

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Inlägg av cinc »

Är det 50cc. motorer du menar?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 36591
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Inlägg av säter »

Ja, 50cc.
En yngre kompis hade en sådan Monark.
Senast redigerad av säter 23 juni 2026, 14:04:44, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar