Jag misstänker att de egentligen menade "fortfarande inte tillåtet".RogerJoensson skrev: ↑18 april 2026, 20:39:21 Enl tidningsartiklarna så varierade tolkningarna, men det slutade ofta med slutsatsen: inte längre tillåtet.
CE-Märkning - Elektronik och mekanik
Re: CE-Märkning - Elektronik och mekanik
Glöm "testad" här, testning är bara en potentiell väg att påvisa uppfyllande av kraven (oftast den lättaste, men ändå).
Däremot ska tillverkaren ta ansvar för att den färdiga sammansatta produkten uppfyller relevanta krav (om monteringsanvisningen följs). Tillverkaren ska inte lämpa över det ansvaret på konsumenten.
Så monteringsanvisningen kan behöva peka ut detaljer i monteringen som är viktiga för att kraven uppfylls. Tillverkare bör också se till att monteringen inte kräver specialskunskaper.
Okej, utvärderad då...
allt som faller under RED (allt med en radiosändare hamnar väl där automagiskt) kräver väl att det verkligen är mätt i labb, och inte bara killgissat på kontoret? Och idag faller väl nästan allt under RED, vilken säljavdelning kan sälja något som inte går att konfigurera via BLE till mobilen?
allt som faller under RED (allt med en radiosändare hamnar väl där automagiskt) kräver väl att det verkligen är mätt i labb, och inte bara killgissat på kontoret? Och idag faller väl nästan allt under RED, vilken säljavdelning kan sälja något som inte går att konfigurera via BLE till mobilen?
-
RogerJoensson
Det jag avsåg var idéerna om att det var tvång att EMC-testa hos ackrediterat lab för att få släppa något på marknaden. Det var det debatten handlade om, det var det elsäkerhetsverket sa till mig och andra, det som fackpressen skrev om och som tillverkare i panik försökte finna vägar runt. Det var nytt. Nu i efterhand framstår det som att aldrig varit tvingande, som att reglerna aldrig sa det, men av någon anledning så ändrade man ändå skrivningarna 10 år efter att CE-märkningen blev tvingande. Antingen ändrades reglerna eller så insåg man att skrivningarna lett till feltolkning. Kan hända fanns det krafter som tjänade på den lab-tvingande tolkningen som därför drev den framgångsrikt. Resultatet blev att företag inom EU lade ner eller ändrade verksamhet, medan importen av billiga produkter direkt farliga att använda fortsatt strömmade in utifrån och gör det fortfarande. Vad det gör med konkurrensen är inte svårt att räkna ut.
Och vad gäller åtstramningen att sälja mönsterkort (med tillhörande komponentlista), så var det väl definitivt nytt. Det var ju först när dessa regler trädde i kraft som man såg sig tvingad att sluta med det.
Det var inte förbjudet före kravet på CE-märkning att t ex bygga en batteridriven förstärkare eller blinkande ljusslinga och sälja till en kompis eller att köpa och montera en byggsats åt denne. Det fanns varken dokumentationskrav eller krav på S-märkning.
Man fick inte störa radiotrafik tidigare heller så klart, men i övrigt inga krav på att kunna visa upp EMC-test och tillhörande protokoll, komponentlistor osv så länge man höll sig inom ramarna. Jag har i alla fall inte sett någon märkning kopplat till EMC på konsumentprodukter före krav på CE-märkning. Immunitetsreglerna tillkom också.
Så, visst skedde förändringar i vad som var tillåtet.
- SeniorLemuren
Hur är det egentligen med de höga kostnaderna för att få någonting testat när det gäller radiostörningar? Kan det vara så att det är dålig konkurrens och att det medför att vissa testföretag hugger till ordentligt
-
RogerJoensson
Förmodligen är inte heller det absolut tvingande, men det är nog bra att ha genomgått ordentliga tester för den typen av produkter.
Ju mer jag söker, läser, desto mer tonar bilden fram att det är EMC-testföretagen som ligger bakom det där med att det är absoluta krav att anlita sådana som dem. Och om jag pratar med en myndighet hur veta vems ärenden de går.
Jag känner mig grundlurad.
Det behövs dyr mätutrustning som ska kalibreras regelbundet, dedikerat utrymme som är avskärmat mot radiosignaler, personalen måste vara noggrann och genomgå dyra utbildningar.
Oundvikligen kostar det då en hel del att utföra sådana tester.
Väldigt många företag gör sin egen precompliance testing, så man kan hitta grova fel innan man skickar in apparaten till ett testlab, det sparar väldigt mycket tid och pengar, och går att bygga upp med begagnad utrustning för ca 50kkr.
https://interferencetechnology.com/deve ... -test-lab/
https://www.eevblog.com/forum/metrology ... o-i-start/
En del företag, som tillverkar mycket radioutrustning gör hela EMC-testningen själv i sitt eget testlabb, räkna med att det kostar några miljoner att bygga och utrusta, sedan tillkommer utbildning av personalen och certifiering av ditt labb.
Här är en bra beskrivning av hur man kan bygga upp utrustning för att göra delar av "officiella" testningen själv och ungefär kostnaden för ett test jämfört med begagnad utrustning som behövs: https://emcfastpass.com/emc-test-equipment-guide/
Oundvikligen kostar det då en hel del att utföra sådana tester.
Väldigt många företag gör sin egen precompliance testing, så man kan hitta grova fel innan man skickar in apparaten till ett testlab, det sparar väldigt mycket tid och pengar, och går att bygga upp med begagnad utrustning för ca 50kkr.
https://interferencetechnology.com/deve ... -test-lab/
https://www.eevblog.com/forum/metrology ... o-i-start/
En del företag, som tillverkar mycket radioutrustning gör hela EMC-testningen själv i sitt eget testlabb, räkna med att det kostar några miljoner att bygga och utrusta, sedan tillkommer utbildning av personalen och certifiering av ditt labb.
Här är en bra beskrivning av hur man kan bygga upp utrustning för att göra delar av "officiella" testningen själv och ungefär kostnaden för ett test jämfört med begagnad utrustning som behövs: https://emcfastpass.com/emc-test-equipment-guide/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.