Linde elbromsar
Re: Linde elbromsar
Jag vet inte exakt hur dessa handreglage ser ut invändigt.
Men jag gissar att det är en brytare som slår till huvudrelät så fort du börjar dra i spaken och nån spänningsdelare(potentiometer??) som sen ger en proportionell styrsignal till dragstången.
Vilket gör att du kan bromsa vagnen separat utan att behöva röra fotbromsen.
Men man måste nog aktivt dra/hålla i spaken för att något ska aktiveras.
Dvs det borde inte dra nån ström i viloläge.
Det är inte säkert att det är bilens egna bromsljuskontakt som används då jag gissar att dessa jordas på en del bilar, så det kanske är en separat bromskontakt till systemet?
Nån får gärna ta en bild på hur dessa handreglage ser ut i verkligheten.
Men jag gissar att det är en brytare som slår till huvudrelät så fort du börjar dra i spaken och nån spänningsdelare(potentiometer??) som sen ger en proportionell styrsignal till dragstången.
Det är inte säkert att det är bilens egna bromsljuskontakt som används då jag gissar att dessa jordas på en del bilar, så det kanske är en separat bromskontakt till systemet?
Det handreglaget är nog väldigt ovanligt. Kopplingen tillbromslkuskontaktennksnnjag tänka mig är för att tända bromsljuset fast pedalen inte används.
När den infördes såg man en fördel med att bromsa enbart vagnen. Jag tror tanken var att minska risken för sladd på bilen. Jag tror inte att någon använder det i dag.
När den infördes såg man en fördel med att bromsa enbart vagnen. Jag tror tanken var att minska risken för sladd på bilen. Jag tror inte att någon använder det i dag.
Intressant, det måste vara till de äldre systemen där lastavkänningen sitter i bilen.
Det var nog ingen lastavkänning på dessa.
Spaken rörde sig i takt med hur hårt man tryckte på bromspedalen.
Spaken rörde sig i takt med hur hårt man tryckte på bromspedalen.
Bromstrycksavkänning är nog ett bättre ord.
På de bilar jag sett så har givarenhetens, "den hydrauliska reostaten", suttit i motorrummet. I närheten av huvudcylindern.
Det har varit en stor klumpig sak där man kunnat se att det rör sej när man trycker på bromsen.
Finns kanske flera utvecklingsstadier och varianter av hur det sett ut och hur det varit monterat.
Det har ju funnits Alde el-bromsar också med liknande lösningar. Även en där "reostaten" satt som en stor puckel ovanpå dragstången direkt på släpet!
På de bilar jag sett så har givarenhetens, "den hydrauliska reostaten", suttit i motorrummet. I närheten av huvudcylindern.
Det har varit en stor klumpig sak där man kunnat se att det rör sej när man trycker på bromsen.
Finns kanske flera utvecklingsstadier och varianter av hur det sett ut och hur det varit monterat.

Det har ju funnits Alde el-bromsar också med liknande lösningar. Även en där "reostaten" satt som en stor puckel ovanpå dragstången direkt på släpet!
Ja, förstås, och när man drar i spaken så den tänder bromsljusen så matar den också ström till reläet som driver elbromsarna i allmänhet.ASEA skrev: ↑12 augusti 2025, 12:40:06 Jag vet inte exakt hur dessa handreglage ser ut invändigt.
Antar att detta är till för att kunna bromsa bland annat ifall man lastat fel så att ekipaget slingrar sig?
Precis!
På de system med induktiv lastavkänning i draget så finns det en extra ingång för en styrsignal från handreglaget som då får "överprioritet" och kan kontrollera bromskraften.
I USA verkar det som det fortfarande är vanligt med elbromsar på släp!
På de system med induktiv lastavkänning i draget så finns det en extra ingång för en styrsignal från handreglaget som då får "överprioritet" och kan kontrollera bromskraften.
I USA verkar det som det fortfarande är vanligt med elbromsar på släp!
Då måste det nästan sitta en reostat i handreglaget?
Jag vill minnas att det var så på mitt hydrauliska handreglage.
Jag vill minnas att det var så på mitt hydrauliska handreglage.
Ja jag gissar det, reostat eller potentiometer.
Det är bara styrsignal (0-12V?) som behöver ges, så det är inte kraftförsörjningen till bromsarna som går genom handreglaget.
Det är bara styrsignal (0-12V?) som behöver ges, så det är inte kraftförsörjningen till bromsarna som går genom handreglaget.