Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
lond

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av lond »

Uppgraderade mig med en ny android-lur och naturligtvis så måste man testa vad den kan.
Så det blev att löda ihop en kabel med en MiniB i ena ändan och en MicroB i den andra ändan, där man jordade stift 4 så att telefonen tror att det är en MicroA som är ansluten :)
Host_kabel.JPG
Efter det blev det en MiniB till en A adapter för att kunna ansluta tex ett tangentbord eller ett pekdon till telefonen.
Host-adapter.JPG
Fungerar utmärkt även om det inte finns stöd för det mesta i telefonen, tangentbord och trackball fungerar, men USB-minnen och minneskortläsare känns inte igen :( . Har däremot hittat hur man skall skapa en kernal som fixar så att en FTDI USB-TTL skall fungera, efter det borde det inte vara så svårt att få ett USB-minne att fungera......

/// Marcus
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
1802

Inlägg av 1802 »

Drog igång en gammal rör radio Tonfunk Violetta(W20S) utan skivsp. Först ville den inte starta. Såg en säkring som ärgat lite. Skruvmejsel hjälpte först inte, men jag pillrade med de 2 8mm massiva "säkringarna". Sen startade den. En spik i antennuttaget, och det kom techno ur de 3 högtalarna :-). Om konstruktören bara visste... Skall försöka rengöra och byta till riktiga säkringar. Något tips på lämpligt värde(säkringarna)?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om du inte hittar nåt schema så kan du väl i värsta fall mäta hur mycket ström det verkar gå förbi säkringshållarna, och ta nåt standardvärde en bit över uppmätt ström? (Säkring för nät/anodström mätes lämpligtvis med brus och max volym påskruvad och ev. extrahögtalare inkopplad samtidigt om det finns ett "båda högtalare"-läge)
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Färdigställt batterihållaren till hojen, nu ska bara plåten som håller i reläerna popnitas fast i ramen (skulle man gänga först?) sen kan allt skruvas fast.
Sen så är de bara färdigställa kabeldragningen, ombyggnad av en hastighetsmätare till varvräknare, grejer som ska tillverkas... lackas... :|
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Beroende på vad det är för typ av hoj så hade jag rekomenderat låsmuttrar. Många hojar. framförallt 2-taktare har en tendens att skaka loss mycke grejer 8)
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Japp de kommer. Men kommer behöva provmontera massor med gånger under kabeldragningen då är de lättare med muttrar man kan snurra med fingerkraft, alternativt hålla ihop de med svetstång men de ger fula märken på alu!
Hojen är en yamaha chappy ombyggd med 4-takt snurra på 140-150cc. Den kanske förtjänar en egen tråd snart, men de kanske inte finns intresse här för det? Får elkonvertera den istället :)
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

Det är rätt att provmontera med vanliga muttrar. Nylockmuttrar blir ju utnötta och förlorar mycket effekt om man håller på och skruvar dem fram och tillbaks många gånger. Så sätt inte dit sånna förrens du är klar och redo för att åka. :)
1802

Inlägg av 1802 »

Kopplade upp en irf520 med PCAT 12V och en glödlampa. Bara jag petar på gate så tänder den :shock: . Måste hålla på 12V (genom kroppen) och gate för att den skall slockna :? . Kan få lite dimningseffekter om jag håller på gate+jord. Kan även släcka "dimma" med 5V+gate. Och med bara fingret både tända och släcka, dock med dålig kontroll. Vad händer med gate på en irf9520, Jordar man den för att släcka? Heter det PNP och NPN även på dessa?
Tekko

Inlägg av Tekko »

Det heter N-kanal och P-kanal för fetar.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Äntligen har jag fått tummen ur och monterat en av mina MPU-6000 6DOF sensor på en bit ursågad laminat för att kunna börja att test och skriva kod för att kommunicera med den. Visserligen fick jag sensorerna ca 3 månader för sent till min deadline :( men nu har jag hela vintern på mig tills det är dags för nästa nöjespark resa :) :)
Innan det är dags att ut och åka kommer det att ha blivit ett nytt mönstervarv också.

Framsida
MPU_6000_1.JPG
Baksida
MPU_6000_2.JPG
/// Marcus
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Fixat fem små lysdiodsindikatorer till jobbet. Liten plastlåda, ca 60 x 60, en lysdiod (röd) i snyggt kromat hölje, likriktarbrygga, motstånd och en liten konding (för att klippa eventuellt flicker). Kör likriktare konsekvent så man kan polvända och köra både AC och DC. Avsedda för 24V.
RADIOT

Inlägg av RADIOT »

Har byggt om vindmätaren ((Nasa Cruiser) till segelbåten. Har bytt ut LED:arna i belysningen från blå (Hurt kan man välja blått som instrumentbelysning i en båt, där mörkerseendet är s..tviktigt?) till röda. Har även dragit ut anoden till LED:arna externt från instrumentet för att kunna styra all instrumentbelysning via 1st switch.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

RADIOT, det låter ju rätt najs, någon/några bilder möjligen? Kanske någon mindre projekttråd? :)

soundbrigade
Ingen bild = inte hänt! ;)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Får komma ihåg att ta med kameran till jobbet imorgon då, då. :roll:
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Gött, bilder säger alltid mer än 1000 ord du vet ;) Kanske en sneak-peak på insidan också om det inte släcker hela arbetsplatsen vill säga ;)
Skriv svar