Toyota corolla -87 laddproblem
Toyota corolla -87 laddproblem
Har haft en bil (Toyota Corolla 1.3 12v -87) lånad ifall jag skulle behöva den under sommaren, vilket jag gjorde några veckor före jag fick mc-feber. Nu då jag tänkte tanka & kolla allt är i skick före jag kör tillbaka den så lyser ju såklart laddlampan. Den började lysa plötsligt under färd, ca 3min efter start. Före har det inte varit några problem med den.
Jag hittar inget vettigt elschema, och jag är allt annat än bekant med bilel. Och att lägga ut pengar på bilservice på en bil med ganska lågt värde känns lite sådär, men då det inte är min bil måste jag ju få den i skick.
Mitt antagande är att generatorn är en växelströmsgenerator med likriktaren och regulatorn inbyggd. Detta gör jag pga bilderna och texten här.
OK, kolen, regulatorn eller dioderna kan vara kassa. Men det som får mig att fundera lite är en grej jag mätta upp.
I motorrummet finns en box med 3st relän och en bunt säkringar. Reläna är enligt ritningen fan, blower och head. Head är nog headlights, blower väl kupéfläkten och fan fläkten. Men jag är lite skeptisk till om texterna är helt 100% rätt, då det finns t.ex. två säkringar för radio, en i kupén och en i motorrummet.
En säkring i motorrummet är märkt att den är för laddningen. Om jag mäter mellan jord och ena pinnen leder det, mellan jord och den andra inte. Resistansen vet jag ej, kan vara allt från 0 ohm till 40kohm, så det säger inte så mycket. Ska skaffa en multimeter imorgon så blir jag lite klokare. Det finns inte heller någon spänning mellan jord (chassi) och ena hålet för säkringen om tändningen är på men motorn av. Startar jag däremot motorn finns det 12V. Utan säkringen i så lyser inte heller laddlampan. Detta med att det kommer spänning om motorn är igång får mig att fundera lite ifall den ändå trots allt laddar, och ifall det är något fel så om det är generatorn eller på något annat. Säkringen är hel (visuellt, och mätt med spänningstestern så det kan vara allt mellan 0 och 40kohm).
Jag tycker ju att lampan borde tändas om säkringen är trasig, inte sluta lysa då den är trasig. Lampan lyser också lite svagt, inte alls med samma styrka som varningslampan för handbroms.
Det kommer från generatorn tre ledare (gulvit, gul och svartröd) + jordning. Alla ledarna går in i säkringboxen. Det är den gulvita som går till laddsäkringen. Vad de två andra går till vet jag ej, allt utom säkringssocklarna är så smått att spänningstestarens spetsar inte ryms. Vad kan det vara?
Jag har inte någon multimeter här för tillfället, så kan inte mäta batterispänningen med motorn av/på och på det sättet se om generatorn laddar. Skall dock fixa det imorgon. Mätaren jag har nu visar bara typ 6V, 12V, 24V osv samt polaritet.
Tänkte även bygga en liten konstlast med en lampa och kolla om det går att belasta det som går till laddsäkringen.
Det jag nu tänkt göra är:
Köpa multimeter
Mäta spänning över batteriet för att se om det är närmare 11V eller 14V med motorn igång. Då får jag ju genast veta om den på riktigt laddar eller ej.
Koppla loss ena kabeln från batteriet med motorn igång. Vet dock inte hur bra idé detta är, då jag läst att generatorn kan ta skada av det. Men tanken är att se ifall motorn stannar (ingen laddning) eller fortsätter gå.
Sedan vet jag inte vad jag borde fortsätta med?
Det finns även säkringar i kupén, vid chaufförens fötter. Vad dessa är vet jag ej, då det varken finns i manualen eller på lappen på luckan (det finns bara utskrivet vad säkringarna är).
Finns det något relä för laddningen, och är det isåfall också inne i generatorn? Eller kan det vara inne i kupén? Jag tycker det verkar lite farligt...
Laddlampan lyser när tändningen är på både med motorn igång och avstängd.
Alla tips och idér tas gärna emot, även spekulationer före jag hunnit mäta med multimeter. Skulle helst vilja få bilen i skick före fredag, och måste jag klyva generatorn måste jag skruva bort den imorgon.
En tanke jag lite funderar på är då laddsäkringen är på 7,5A. Bara framljusen drar ju mer ström än det?
Jag hittar inget vettigt elschema, och jag är allt annat än bekant med bilel. Och att lägga ut pengar på bilservice på en bil med ganska lågt värde känns lite sådär, men då det inte är min bil måste jag ju få den i skick.
Mitt antagande är att generatorn är en växelströmsgenerator med likriktaren och regulatorn inbyggd. Detta gör jag pga bilderna och texten här.
OK, kolen, regulatorn eller dioderna kan vara kassa. Men det som får mig att fundera lite är en grej jag mätta upp.
I motorrummet finns en box med 3st relän och en bunt säkringar. Reläna är enligt ritningen fan, blower och head. Head är nog headlights, blower väl kupéfläkten och fan fläkten. Men jag är lite skeptisk till om texterna är helt 100% rätt, då det finns t.ex. två säkringar för radio, en i kupén och en i motorrummet.
En säkring i motorrummet är märkt att den är för laddningen. Om jag mäter mellan jord och ena pinnen leder det, mellan jord och den andra inte. Resistansen vet jag ej, kan vara allt från 0 ohm till 40kohm, så det säger inte så mycket. Ska skaffa en multimeter imorgon så blir jag lite klokare. Det finns inte heller någon spänning mellan jord (chassi) och ena hålet för säkringen om tändningen är på men motorn av. Startar jag däremot motorn finns det 12V. Utan säkringen i så lyser inte heller laddlampan. Detta med att det kommer spänning om motorn är igång får mig att fundera lite ifall den ändå trots allt laddar, och ifall det är något fel så om det är generatorn eller på något annat. Säkringen är hel (visuellt, och mätt med spänningstestern så det kan vara allt mellan 0 och 40kohm).
Jag tycker ju att lampan borde tändas om säkringen är trasig, inte sluta lysa då den är trasig. Lampan lyser också lite svagt, inte alls med samma styrka som varningslampan för handbroms.
Det kommer från generatorn tre ledare (gulvit, gul och svartröd) + jordning. Alla ledarna går in i säkringboxen. Det är den gulvita som går till laddsäkringen. Vad de två andra går till vet jag ej, allt utom säkringssocklarna är så smått att spänningstestarens spetsar inte ryms. Vad kan det vara?
Jag har inte någon multimeter här för tillfället, så kan inte mäta batterispänningen med motorn av/på och på det sättet se om generatorn laddar. Skall dock fixa det imorgon. Mätaren jag har nu visar bara typ 6V, 12V, 24V osv samt polaritet.
Tänkte även bygga en liten konstlast med en lampa och kolla om det går att belasta det som går till laddsäkringen.
Det jag nu tänkt göra är:
Köpa multimeter
Mäta spänning över batteriet för att se om det är närmare 11V eller 14V med motorn igång. Då får jag ju genast veta om den på riktigt laddar eller ej.
Koppla loss ena kabeln från batteriet med motorn igång. Vet dock inte hur bra idé detta är, då jag läst att generatorn kan ta skada av det. Men tanken är att se ifall motorn stannar (ingen laddning) eller fortsätter gå.
Sedan vet jag inte vad jag borde fortsätta med?
Det finns även säkringar i kupén, vid chaufförens fötter. Vad dessa är vet jag ej, då det varken finns i manualen eller på lappen på luckan (det finns bara utskrivet vad säkringarna är).
Finns det något relä för laddningen, och är det isåfall också inne i generatorn? Eller kan det vara inne i kupén? Jag tycker det verkar lite farligt...
Laddlampan lyser när tändningen är på både med motorn igång och avstängd.
Alla tips och idér tas gärna emot, även spekulationer före jag hunnit mäta med multimeter. Skulle helst vilja få bilen i skick före fredag, och måste jag klyva generatorn måste jag skruva bort den imorgon.
En tanke jag lite funderar på är då laddsäkringen är på 7,5A. Bara framljusen drar ju mer ström än det?
Re: Toyota corolla -87 laddproblem
Riktigt vad du frågar om förstår jag inte, men jag undrar om du vet hur laddlampan oftast är kopplad till en växelströmsgenerator?
+ till lampan och jordar i generatorn. När generatorn börjar ladda så ger den motspänning och lampan slocknar!
Jag tror absolut det är kolen, och eftersom laddningsregulator och kolhållare oftast sitter ihop på generatorn så är det väldigt enkelt att plocka väck kolhållare/laddningsregulator och kolla kolen!
+ till lampan och jordar i generatorn. När generatorn börjar ladda så ger den motspänning och lampan slocknar!
Jag tror absolut det är kolen, och eftersom laddningsregulator och kolhållare oftast sitter ihop på generatorn så är det väldigt enkelt att plocka väck kolhållare/laddningsregulator och kolla kolen!
Re: Toyota corolla -87 laddproblem
Jag skulle också satsa på kolen. Som sagt regulator och kol brukar vara ihopbyggda.
Regulatorerna brukar kunna vara rätt dyra ibland och jag vet inte hur svårt det är att få tag i ny regulator till toyota. Däremot har jag flera gånger köpt lösa kol och bytt ut dessa. Hittade dock inga som passade direkt utan jag fick ta något som såg ut att passa och fila till dem.
Regulatorerna brukar kunna vara rätt dyra ibland och jag vet inte hur svårt det är att få tag i ny regulator till toyota. Däremot har jag flera gånger köpt lösa kol och bytt ut dessa. Hittade dock inga som passade direkt utan jag fick ta något som såg ut att passa och fila till dem.
Re: Toyota corolla -87 laddproblem
Hade det varit som det brukar vara på europeiska generatorer så hade jag sagt att dioderna eller regulatorn är kass, är kolen slut lyser inte laddningslampan då den inte har nån jord, eller lyser svagt då nån kom på detta och satte ett motstånd mellan 61 och jord i regulatorn.
Nu är det ju antagligen ingen europeisk generator i en Toyota, så det kan vara lite egna lösningar.
Men kolen kan du ju kolla, är inte ytan som ligger mot släpringen blank når de inte fram, så de behöver bytas eller har fastnat.
Kolla så det finns koppar kvar hela vägen runt på släpringarna åxå.
Tyvärr behöver du antagligen öppna generatorn för att komma åt kolen, det är ovanligt att man kommer åt dem utifrån på japanska generatorer.
Edit:
Bytt ett å mot ett ä, så det ser bättre ut.
Nu är det ju antagligen ingen europeisk generator i en Toyota, så det kan vara lite egna lösningar.
Men kolen kan du ju kolla, är inte ytan som ligger mot släpringen blank når de inte fram, så de behöver bytas eller har fastnat.
Kolla så det finns koppar kvar hela vägen runt på släpringarna åxå.
Tyvärr behöver du antagligen öppna generatorn för att komma åt kolen, det är ovanligt att man kommer åt dem utifrån på japanska generatorer.
Edit:
Bytt ett å mot ett ä, så det ser bättre ut.
Senast redigerad av Norpan 28 juli 2010, 16:33:07, redigerad totalt 1 gång.
Re: Toyota corolla -87 laddproblem
Dyra? Senast jag bytte i AUDIn kostade hela "blocken" med regulator och kol till en Bosch-generator 78:-
Re: Toyota corolla -87 laddproblem
Tror inte de priserna gäller delar till japanska generatorer.
Re: Toyota corolla -87 laddproblem
78kr är ju helt klart prisvärt. Då filar man inte kol om man inte måste.
Re: Toyota corolla -87 laddproblem
Koppla INTE bort batteriet när motorn snurrar, spänningen från generatorn kan bli ohälsosamt hög och kan rensa friskt bland allt elektriskt i bilen.
Kan säkringen vara till för regulatorn som styr magnetiseringen i rotorn? Den brukar vilja ha några A.
En tångamperemeter för DC är praktisk om man vill se om generatorn laddar men kanske är omotiverat dyr för ändamålet.
Kan säkringen vara till för regulatorn som styr magnetiseringen i rotorn? Den brukar vilja ha några A.
En tångamperemeter för DC är praktisk om man vill se om generatorn laddar men kanske är omotiverat dyr för ändamålet.
Re: Toyota corolla -87 laddproblem
Tack för svaren! Lutar lite ändå mot att jag måste ta loss generatorn, det går inte att komma åt kolen utifrån på denna...
Re: Toyota corolla -87 laddproblem
Ett "fulknep" för att kolla om det är kolen är att knacka på generatorn med en hammare och sedan starta motorn.
Om det är kolen som är slitna så brukar de också kärva lite i hållarna pga damm och smuts, när man smäller till generatorn med hammaren kan kolen röra sig lite och åter (tillfälligt) få kontakt med släpringarna och laddlampan släcks.
Lämna sedan tillbaks bilen snabbt!
Om det är kolen som är slitna så brukar de också kärva lite i hållarna pga damm och smuts, när man smäller till generatorn med hammaren kan kolen röra sig lite och åter (tillfälligt) få kontakt med släpringarna och laddlampan släcks.
Lämna sedan tillbaks bilen snabbt!
Re: Toyota corolla -87 laddproblem
Men vänta nu lite...
Laddlampan lyser. Det gör den när strömmen igenom den överstiger en viss styrka och det sker när strömmen går igenom kolen.
Alltså kan kolen INTE vara slut...
De bilar jag har sett (och det är några stycken) har iaf haft det så att laddlampan sitter till tändningen och sedan ger den lite ström till regulatorn. När generatorn sedan kör skapar den en spänning som matar regulatorn och då stiger spänningen så pass att laddlampan slocknar.
MEN... en del bilar har en funktion som ser till att lamporna tänds vid uppstart, bara för att visa att de fungerar men om man kör i bilen och laddlampan sedan tänds är det inte så värst sannolikt att det är kolen faktisk.
Självklart ska de kollas först av allt, bara för att vara säker men då kolen tog slut på min AUDI var det ingen felindikation alls förutom att lamporna inte gav mer lys tillsamman än ett värmeljus med kort veke och att skiten stoppade i skogarna en bra bit norr om Mora.
Just det att lampan INTE tändes var min ledtråd till att kolla kolen...
Laddlampan lyser. Det gör den när strömmen igenom den överstiger en viss styrka och det sker när strömmen går igenom kolen.
Alltså kan kolen INTE vara slut...
De bilar jag har sett (och det är några stycken) har iaf haft det så att laddlampan sitter till tändningen och sedan ger den lite ström till regulatorn. När generatorn sedan kör skapar den en spänning som matar regulatorn och då stiger spänningen så pass att laddlampan slocknar.
MEN... en del bilar har en funktion som ser till att lamporna tänds vid uppstart, bara för att visa att de fungerar men om man kör i bilen och laddlampan sedan tänds är det inte så värst sannolikt att det är kolen faktisk.
Självklart ska de kollas först av allt, bara för att vara säker men då kolen tog slut på min AUDI var det ingen felindikation alls förutom att lamporna inte gav mer lys tillsamman än ett värmeljus med kort veke och att skiten stoppade i skogarna en bra bit norr om Mora.
Just det att lampan INTE tändes var min ledtråd till att kolla kolen...
Re: Toyota corolla -87 laddproblem
Jag känner inte till exakt hur laddningen fungerar på en gammal Toyota, det var mer en generell ”fuling” för att kolla om kolen är korta och/eller sitter fast i sina hållare oberoende av lampans agerande.
Det finns nog 3 – 4 olika varianter på hur en laddningslampa kan vara kopplad och lampan i de kopplingarna kan reagera lite olika beroende på vad som gått fel.
Det finns nog 3 – 4 olika varianter på hur en laddningslampa kan vara kopplad och lampan i de kopplingarna kan reagera lite olika beroende på vad som gått fel.
Re: Toyota corolla -87 laddproblem
Mät spänningen direkt på generatorn då det ofta sitter en koppling typ kabelsko (flatstift/hylsa) mellan B+ och batteri på japsen. Erjar denna ihop och tappar kontakten med battteriet får du ingen spänning/ström ut från generatorn den vägen. Då brukar det gå en ström via laddlampan ut till elsystememt i bilen och den lyser själv om generatorn laddar (men, inte får iväg strömmen rätt väg).
Re: Toyota corolla -87 laddproblem
Tack igen för alla svar!
Provade att mäta spänningsskillnaden mellan generatorns utgång och batteriet, den var 0.
Skruvade loss generatorn, och märkte till min glädje att jag inte ändå behöver söndra hela generatorn för att byta kol. Bara halva ungefär.
Tog loss regulatorn också. Nu är den iaf trasig, ett kontaktbleck vreds sönder då det fastnat allt för hårt i skruven. Så får ändå köpa ett nytt. Kan eventuellt vara så bra att bara kolen är slut, dock måste jag köpa hela regulatorn nu ändå. Kolen är iaf ganska kort och rör nätt och jämnt kontaktytorna på axeln, och fjädrarna är max utspända.
På axeln finns ställen för kolen, resistansen är ca 3 ohm.
På generatorn sitter 4st trådar som kommer från insidan. Oberoende hur jag mäter resistansen mellan dom är det alltid ~0,2 ohm.
Verkar det vettigt? Så jag vet om jag imorgon på hemvägen skall köpa en ny generator eller bara laddelektroniken + kolen.
Provade att mäta spänningsskillnaden mellan generatorns utgång och batteriet, den var 0.
Skruvade loss generatorn, och märkte till min glädje att jag inte ändå behöver söndra hela generatorn för att byta kol. Bara halva ungefär.
Tog loss regulatorn också. Nu är den iaf trasig, ett kontaktbleck vreds sönder då det fastnat allt för hårt i skruven. Så får ändå köpa ett nytt. Kan eventuellt vara så bra att bara kolen är slut, dock måste jag köpa hela regulatorn nu ändå. Kolen är iaf ganska kort och rör nätt och jämnt kontaktytorna på axeln, och fjädrarna är max utspända.
På axeln finns ställen för kolen, resistansen är ca 3 ohm.
På generatorn sitter 4st trådar som kommer från insidan. Oberoende hur jag mäter resistansen mellan dom är det alltid ~0,2 ohm.
Verkar det vettigt? Så jag vet om jag imorgon på hemvägen skall köpa en ny generator eller bara laddelektroniken + kolen.
Re: Toyota corolla -87 laddproblem
Om du redan tagit isär generatorn så mycket att du kan mäta dioderna, gör det.
Annars bara byt kol och regulator såvida det inte är alltför dyrt.
Annars bara byt kol och regulator såvida det inte är alltför dyrt.