Nån som har koll på lasersvetsning
Nån som har koll på lasersvetsning
Man ser ju rätt mycket reklam för lasersvetsar, och det är ofta ganska lätt att se att de videorna är fejk.
men det finns ju faktiskt utrustning att köpa, och kollar man på diverse youtubevideos är en del uppenbarligen kanske inte fejk, men väldigt arrangerade,
och ofta gjorda av folk som inte kan svetsa.
Vissa videos verkar dock vara okej, och vssa är även ganska kritiska, denna är den som verkar mest "genuin" av de jag sett.
Är det någon som faktiskt testat dessa svetsar ?
Används det komersiellt till någonting ?
Hur kommer det sej att det fungerar utan gas ?
hur hanterarar man problemet med reflexer ?
men det finns ju faktiskt utrustning att köpa, och kollar man på diverse youtubevideos är en del uppenbarligen kanske inte fejk, men väldigt arrangerade,
och ofta gjorda av folk som inte kan svetsa.
Vissa videos verkar dock vara okej, och vssa är även ganska kritiska, denna är den som verkar mest "genuin" av de jag sett.
Är det någon som faktiskt testat dessa svetsar ?
Används det komersiellt till någonting ?
Hur kommer det sej att det fungerar utan gas ?
hur hanterarar man problemet med reflexer ?
Re: Nån som har koll på lasersvetsning
har inte använt men kollat på dom som använder , icke hobby , lasersvetsar, funkar riktigt bra och dom som jag kollat på är dom som jobbar med formtillverkning och reparation
dom tigade innan och laser gav ett stort lyft i svetskvalite
dom tigade innan och laser gav ett stort lyft i svetskvalite
Han verkade mest besviken på de svetsmaskiner han provat. Och expanderade LASER fel.
Men visst är de exempel jag sett tillrättalagda, samtidigt är det väl just det som fungerar.
Visar de svetsning av tunnplåt i T fog så är det väl just det den klarar. Och inte att svetsa grävskopor.
Vad jag vet så används skyddsgas argon, helium eller kvävgas tydligen.
Men visst är de exempel jag sett tillrättalagda, samtidigt är det väl just det som fungerar.
Visar de svetsning av tunnplåt i T fog så är det väl just det den klarar. Och inte att svetsa grävskopor.
Vad jag vet så används skyddsgas argon, helium eller kvävgas tydligen.
Lite därför jag frågade om detanvänds komersiellt till nåt.
och i reklamen man ser står det ofta "no gas needed" och liknande, men jag fattar inte varför man skulle slippa skyddsgas baar för att smältan uppstår av ljus istället för en ljusbåge ?
och i reklamen man ser står det ofta "no gas needed" och liknande, men jag fattar inte varför man skulle slippa skyddsgas baar för att smältan uppstår av ljus istället för en ljusbåge ?
Är kanske något de glömmer att säga?
2,5 minut in så säger han att gas används
En skillnad är väl att för el svets så behövs gasen för jonisering, det behövs inte här. Väl därför även N2 kan användas.
2,5 minut in så säger han att gas används
En skillnad är väl att för el svets så behövs gasen för jonisering, det behövs inte här. Väl därför även N2 kan användas.
Han jämför lasersvets, med kvävgas, och det funkar för väldigt tunn plåt då det blir en väldigt liten svets.
Men samtidigt kanske det är svets för riktigt tunn plåt som är det som behövs, tjock plåt är lite enklare med pinne.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Har inte sett i någon av alla dessa flumvideor att de har skyddsglasögon som blockerar laserljuset. Alla i närheten som på något sätt kan se den som svetsar bör ha det...
Reflektionerna är inte att leka med.
Tech ingredients går på lasersvetsarkurs
Reflektionerna är inte att leka med.
Tech ingredients går på lasersvetsarkurs
I filmen jag länkade tar ju diverse papp och liknande eld i nräheten också pga reflektioner.
om de blir vanliga i verstäderna kommer vi få se många fall per år med sönderbrända näthinnor.
-
Den här skrattade jag gott åt. Undrar hur många som har gått på den bluffen.
Sista 20 sekunderna av videon sammanfattar ganska bra.