Direktstart 4 kw motor säkringarna går
Direktstart 4 kw motor säkringarna går
Jag har ett sågverk som jag aldrig haft igång, Säkringarna går när jag försöker direkt starta den.
Avskrift av typskylt på motorn:
ELMA
ASYN. MOTOR 3 ph 50 Hz
T T112M-4 R IP 54 c, KIF
4,0 kw 5,5 HP, PS, ch
9,2/5,3 A ΔΙΥ 380/660 V
0,83 cosp 1420 rpm,U/min,t/min
38 kg
Anläggningen är på 16 ampere
Jag funderar på om en mjuk startare skulle göra susen. Och i så fall tacksam för tips på vilken,
/Torbjörn
Avskrift av typskylt på motorn:
ELMA
ASYN. MOTOR 3 ph 50 Hz
T T112M-4 R IP 54 c, KIF
4,0 kw 5,5 HP, PS, ch
9,2/5,3 A ΔΙΥ 380/660 V
0,83 cosp 1420 rpm,U/min,t/min
38 kg
Anläggningen är på 16 ampere
Jag funderar på om en mjuk startare skulle göra susen. Och i så fall tacksam för tips på vilken,
/Torbjörn
Re: Direktstart 4 kw motor säkringarna går
Om det är gammal utrustning så kanske du skulle mäta upp motorn först och/eller frilägga rotorn för att se om säkringarna håller när den är olastad.
-
Starta den som Y-kopplad.
Mät upp strömmen i varje fas. Bör vara ganska lika. Annars är det fel på motorn.
Mät upp strömmen i varje fas. Bör vara ganska lika. Annars är det fel på motorn.
-
Säkringarna eller ett motorskydd?
MÄT upp alla tre säkringarna, titta inte bara på dom för att se om de har löst ut eller inte.
Rör sig motorn alls vid spänningstillslag?
Skruva loss anslutningarna till motorn, mät späningen mellan fas och nolla för alla tre faser, mät fas-fas i alla kombinationer.
Nu finns alla tre faser hela vägen fram till motorn säkerställt.
Skruva tillbaka faserna.
Finns det någon form av skydd mot felaktig fasföljd (kan inträffa om klåpare byter elmätare (och elmätarna är nyligen bytta i hela Sverige)). Så prova att byta fasordningen (växla två faser)
Prova att ta bort klingan (dvs lasten). Då borde motorn snurra helt utan problem och inga säkringar gå. Om säkringarna fortfarande går så har du nog problem (läs trasig/kortsluten motor). Tröga måste det vara annars så har du inte en chans.
MÄT upp alla tre säkringarna, titta inte bara på dom för att se om de har löst ut eller inte.
Rör sig motorn alls vid spänningstillslag?
Skruva loss anslutningarna till motorn, mät späningen mellan fas och nolla för alla tre faser, mät fas-fas i alla kombinationer.
Nu finns alla tre faser hela vägen fram till motorn säkerställt.
Skruva tillbaka faserna.
Finns det någon form av skydd mot felaktig fasföljd (kan inträffa om klåpare byter elmätare (och elmätarna är nyligen bytta i hela Sverige)). Så prova att byta fasordningen (växla två faser)
Prova att ta bort klingan (dvs lasten). Då borde motorn snurra helt utan problem och inga säkringar gå. Om säkringarna fortfarande går så har du nog problem (läs trasig/kortsluten motor). Tröga måste det vara annars så har du inte en chans.
Stort tack för alla råd! Ska försök pröva dem i helgen, Tänker att jag börjar börjar med att starta med Y koppling utan last. Och går vidare därifrån beroende på utfallet.
"Rör sig motorn alls vid spänningstillslag?" Ja, den ryckte till men säkringarna gick i samma stund. Motorskydd saknas.
"Rör sig motorn alls vid spänningstillslag?" Ja, den ryckte till men säkringarna gick i samma stund. Motorskydd saknas.
Här är lite kort om hur ett företag tycker man gör.
https://www.akron.se/sv/inkoppling-och-startmetoder
https://www.akron.se/sv/inkoppling-och-startmetoder
-
Märkströmmen vid 400V D är 9,2 Amp. Man kan räkna med att de flesta asynkronmotorer har en startström på ca 4ggr märkströmmen, i dit fall 9,2x 4 = drygt 36 Amp. Detta är relativt kortvarigt tills motorn nått full fart, men en 16 Amp säkring håller inte så många sekunder vid 36 amp belastning. Jag utgår ifrån att du använder tröga säkringar. De håller ca 4 sekunder vid 36 Amp, om den ej nyligen belastats. D.v.s din såg måste vara uppe i fullvarv inom 4 sekunder.
En Y/D start kan vara en lösning till rimligt pris. Jag tycker det du upplever inte tyder på något fel i motorn. Fakta är att den skulle med nuvarande koppling haft 25AT säkringar.
En Y/D start kan vara en lösning till rimligt pris. Jag tycker det du upplever inte tyder på något fel i motorn. Fakta är att den skulle med nuvarande koppling haft 25AT säkringar.
Säkerställde faserna till motorn (400 v mellan alla), Y kopplade och tog bort drivremmarna (lasten). Nu höll säkringarna och motorn startade men jordfelsbrytaren utlöstes. Kanske dags att ge upp och byta motor?
Torbj S
Torbj S
- FormerMazda
Startström är inte att leka med som du upptäckt.
Y/D-start är ett minimum på en så stor motor, lång kabel kan hjälpa lite med, men det är inte rätt.
Jordfelsbrytaren kan lösa om den är på gränsen redan och motorn läcker lite.
Eller så läcker motorn mycket och är direkt farlig att använda. Detta kräver lite kunskap att mäta fram.
Så här bakom skärmen är det svårt att råda, men om lösningen för att kunna använda den är att gå förbi JFB så kan inte rådet vara annat än att byta den.
Y/D-start är ett minimum på en så stor motor, lång kabel kan hjälpa lite med, men det är inte rätt.

Jordfelsbrytaren kan lösa om den är på gränsen redan och motorn läcker lite.
Eller så läcker motorn mycket och är direkt farlig att använda. Detta kräver lite kunskap att mäta fram.
Så här bakom skärmen är det svårt att råda, men om lösningen för att kunna använda den är att gå förbi JFB så kan inte rådet vara annat än att byta den.
-
Du tog bort lasten, nu blir tiden för start till fullfart kanske 0.5 sek. Den startström jag talade om ca 36 amp blir då kort och betydlig under de 4 sekunder som säkringen tål, därför fungerar det. Kommer säkerligen att hålla även med D-koppling utan last.
Jordfelsbrytare är ett personskydd för hemmabruk med vägguttag. Har man en motor i din dimension använder man 300mA jordfelsbrytare (industriell typ) främst som brandskydd, ej personskydd. Räkna inte med att motorbyte löser dina problem. Jag ser inga konstigheter i det om händer dig. Y/D start och släng ut jordfelsbrytaren. Finns inget behov om sågen är fast installerad. Fast installation med korrekt jord av maskinens samtliga delar ger tillräckligt personskydd.
Senast redigerad av Prins Valiant 20 mars 2025, 16:46:10, redigerad totalt 1 gång.
-
Har motorn stått i ej uppvärmt utrymme kommer fukt som ett brev på posten. Det ger läckage av ström till jord. Prova att torka upp motorn några dagar.
Tack, då testar jag utan jordfelsbrytare, Och fullständigt jordad maskin,
Om du även lägger på lasten och kör Y-koppling så ser du om detta fungerar. Ja då kan en Y/D start fungera.
-
Palle500's förslag är bra. Orkar sågen upp i ungefärligt märkvarvtal med Y-koppling är ju saken för vidare åtgärd löst. Vid Y-koppling och 400V är momentet begränsat till ca 33%. Det viktigaste är att dessa procent räcker för att driva upp hastigheten till nästan normal.