Mäta upp RFID antenn med NanoVNA

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Rick81

Mäta upp RFID antenn med NanoVNA

Inlägg av Rick81 »

Har gjort en egen RFID antenn men för att kunna välja komponenter för att matcha antennen behöver jag mäta upp antennen och där är jag lite osäker.

Antennen är en differentiell RFID antenn och jag har lött in en koax kabel på varje ände av antennen:
Bild

Jag kopplar sedan koaxkablen till S11 och S21 på NanoVNA, och skärmen är lödd till jord på PCB och kollar Schmittdiagram..

De parametrar jag behöver mäta upp är

* Serieinduktans vid 1 MHz
* Serieresistans vid 1 MHz
* Resonansfrekvens
* Parallelresistans vid resonansfrekvensen

Jag är osäker om jag verkligen kopplat rätt. Jag kör S11 mätningar och får fram vettiga värden på alla parametrar:
* Serieinduktans vid 1 MHz = 1.3 uH
* Resonansfrekvens = 39.8 Mhz
* Parallelresistans vid resonansfrekvensen = 1.87 kOhm

utom serie resistans som jag då får till 49.980 Ohm, men enligt guide borde den vara runt 200-300 mOhm.

Om jag bara kopplar in en ände på antennen på S11 så får jag dubbla resonsanfrekvenser på 65 och 71 MHz och Scmittdiagramet ser inte ut som i guide.

Så min fråga är hur ska man koppla en differential antenn på en NanoVNA för mäta upp de värden jag behöver?b Var ska S11, S21 kopplas in?
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: Mäta upp RFID antenn med NanoVNA

Inlägg av 4kTRB »

Rita ett elektriskt schema hur det ser ut.
Finns en funktion i menyn för att hitta matchande komponentvärden om jag inte tar fel.
Rick81

Inlägg av Rick81 »

Problemet är hur jag ska koppla in en differentiell RFID antenna för att mäta upp antennparametrar med NanoVNA.

Inget schema är relevant.
gkar

Inlägg av gkar »

Det enkla svaret är att det gör du inte direkt...

För att undvika förvirring... S11 och S21 är mätmetoder, inte kontakter på en VNA. Kolla upp S11, S22, S21 och S12
https://en.wikipedia.org/wiki/Scattering_parameters

Om du har en differentiell antenn skall du ha en VNA med diffingångar eller dubbla ingångar, det brukar finnas stöd i lite dyrare VNAer
https://scdn.rohde-schwarz.com/ur/pws/d ... Z53_0E.pdf

Om du nu saknar en Rohdelåda, det du kan göra relativt enkelt är:
* Koppla in antennen som en single ended antenn i en port i VNA. Du kommer nu att få konstig CM koppling mot omvärden och du mäter något men det kan vara svårtolkat då du har både CM och diffinformation i samma mätdata. Hela din mätsetup är nu en del avmärresultat pga CM strömmar.
* Alternativet är att du bygger en balun, 20cm koax med ferriter borde göra jobbet.
(Bygg två baluner som är identiska, koppla ihop dem och mät S21, sedan kopplar du dem i motfas, dvs skärm till innerledare och vise versa, resultatet skall nu bli samma som om den är rakt kopplad, annars är balunen undermålig.)
Rick81

Inlägg av Rick81 »

Jo jag är med på att S11 och S21 är mätmetoder.

Balun är det enda alternativet. Jag ska mäta 1 MHz - 300 MHz. Hur vet jag vilken balun jag ska välja?

Kopplingen borde bli så här:
Bild

Så det borde väl räcka med en balun?

Och jag antar jag måste kalibrera NanoVNA enligt SLOT på balun, hur ska man koppla då?

Mätmetoden går till enligt:
Connect the cable of the network analyzer at the antenna ends. The antenna has to be disconnected from the reader / matching network and the reader has not to be powered. Connecting a powered reader to a VNA can cause damage to the VNA. 2.

The impedance curve from 1 to 300 MHz is displayed in the Smith chart, as shown in Figure 7 3. Set a marker to 1 MHz and read the series inductance and the DC series resistance values (in Figure 7 they are displayed in the upper part of the network analyzer screen):
– LANT = 926 nH– RSDC = 394 mΩ 4.

Set another marker to the real axis of the Smith chart, where the inductive and the capacitive part of the impedance cancel each other. At this point, the parallel resistance and the self-resonance frequency of the antenna are measured:– RP@fres = 1.55 kΩ– fres = 62.67 MHz
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor

Inlägg av mankan »

Ja, det räcker med en balun för själva mätningen men du vill bygga 2st för att kunna mäta att balunerna fungerar som tänkt.
Rick81

Inlägg av Rick81 »

En koppling nåt sånt här borde funkar:

Bild

Men är fortfarande osäker vilken balun som är lämplig, och hur man ska kalibrera NanoVNA efter balun
gkar

Inlägg av gkar »

Nja. Baluntypen jag tycker du ska använda är en bit koax med 20cm ferriter runt, alltså ingen transformator. Ferriterna skall sitta så nära den balanserade sidan som möjligt. Balunen kommer att ha en övre och en undre gränsfrekvens, därför behöver du tillverka 2st för att ta reda på hur din balun beter sig. S21 värdet du kan mäta upp med 2x baluner kan du dela på två för att veta hur en sådan beter sig.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Differentiellt eller inte, presentera villkoren för Ztx och Zrx. Ofta är Ztx vid RFID balanserat och Zrx obalanserat.
Varför mäta vid 1 MHz? Mät vid 13,56 MHz om det är den frekvensen som ska användas.
Det är intressant att mäta Q-värde/bandbredd och variera komponentvärden finjustering av centerfrekvens men ta det som steg två.
Antennen är bara en enkel spole. Mät dess reaktans vid 13,56 MHz. Var noga med att kalibrera för rätt time forward. Om du mäter balanserat eller obalanserat är för enbart spolen av mindre vikt.
Hämta tillverkarens data för sändarens reaktans, Ztx.
Beräkna konjugatmatch och implementera passande värden på komponentplatserna från antenn mot radio-chip.
I princip är du nu klar, förutom att Zrx måste infogas och det är oftast bara en enklare att beräkning att hålla sej till.
Avstånd och förluster på PCB är så små relativt våglängden att man kan hålla sej till tillverkardata för passiva komponenter som giltiga för vad som faktiskt implementeras. För saken skull, håll alltid egna mätkablars anslutningsändar korta. Det minskar alltid olika problem och med korta anslutningar kan kalibrering var mer stabil även om trådändar böjs. Skala aldrig upp skärmen på egna mätkablar utan korta och skär av skärmen så att några mm av centerledaren blir åtkomliga. Löd skärmändar direkt nära mätpunktens jord.
Man kan få lite olika resultat beroende på hur lång jordslinga man tar med så håll liksom andra mätslingor korta för minsta mätproblem.

Ofta för bra mätresultat och bra kalibrering av VNA vill man ha korta ledare. Fysiskt stor balun ger besvärligare hantering.
För att kunna mäta aktuell konjugatmatch, resonansfrekvens och andra parametrar kan man göra en balun av ferrit-rör med ferrit av passande material. Enklast annars är att köpa en SMA-kontakt av typen för inlödning på PCB då sådan har stadiga pinna som kan agera hållare till en balun av denna typen: https://www.digikey.com.au/en/products/ ... NL/2265447
På SMA-kontakten kan man löda in en kopparplåt om 10x5 mm (bild längre ned) som golv.
Löd in balunen direkt i SMA-kontakten utan onödiga kablar och håll den på plats ovan kopparplåtren mha epoxi eller smältlim. På utsidan, löd in två trådar om 5 mm. Kalibrera genom kortslutning av dess trådar, öppet och med SMD motstånd av önskad balun-impedans. om din VNA kan justera för detta, men det är ok även med 50 Ohm. Vad man väljer kommer påverka vad man läser i mitten av Smith-diagrammet.
För långa eller för glesa mätprober påverkar negativt. I princip är det bra om avståndet hålls för att lagom kunna klämma ett 0604-motstånd mellan spetsarna vid kalibrering.

Bryt upp förbindelsen utefter balancerade ledningen på vid smidig mätplats, vanligen befintliga lödpaddar.
Balunens trådändar kan man nu löda in och mäta impedansen i riktning mot antennen. Därefter flyttas balunens anslutning till den andra uppbrutna riktningen och man ska nu kunna mäta en bra konjugatmatch, dvs samma resistans men invers reaktans. Detta gäller för aktiv TX.
Effekten är troligen så låg att det inte skadar din VNA. Sändeffekten vid RFID är normalt lägre än vad en VNA normalt tål, 10-20 dbm. men kolla om tveksam. En vettig balun är i ssej även om den inte är optimalt linjär ändå att betrakta som linjär inom några MHz från centerfrekvensen så det går bra att mäta bandbredd +/- 3 dB eller vad man nu vill mäta u, utan att mäta S21 men inget hindrar att man ersätter de korta trådarna med ytterligare en SMA-kontakt och mäter upp tranmissionsförluster. Det är dock inte så intressant att veta vid S11-mätningar.
Vid S11-mätning är det viktiga att man kalibrerar tråd-ändarna för att kunna avläsa rätt värden på reaktanser och en usel balun med dåligt vald kärna medför främst att dynamiska mätområdet och mätnoggrannheten försämras.
S21-mätningar är i detta fallet inte aktuellt då tranmissionsförluster i balun är mindre viktiga.
Vi gör antagandet att balunen uppträder hyggligt linjärt inom ett begränsat frekvensområde. Så länge man är medveten om balunens begränsningar då bör den klara behövda mätningar för en RFID antenn-matchning.
Digi_balun.png
Balun från Digikey eller hemtillverkad.
SMA_balun.png
Balun med SMA-kontakt. Denna typ av balun är ok att mäta med för dessa relativt låga frekvenser. Med vettig lindning och typ av ferrit äär den impedansmässigt fullt tillräckligt linjär inom 10-15 MHz.
RFID_match.png
Mät grön antenn. Obalanserat är i detta läge ok. och inga komponenter anslutna utan det ska vara heltöppet i riktning mot radio. Notera reaktans och resistans vid 13,56 MHz. Om man mäter nämnvärd resistans, verifiera att portforward är rätt kalibrerat. Jag brukar kortsluta med skalpell eller lödblobb mellan anslutningspunkterna och då ska Smithdiagramet visa klockan 9 vid korrekt kalibrering och resistansen ska inte vara noll. Resitiva koplingsförluster i egna balunen är ju bortkalibrerat så det kan inte bli någon uppmätt resistans förutom mätbrus.
Radio Ztx med eventuellt blått område mäts mot aktiv radio eller så litar man på tillverkarens angivna impedanser.
Med dess reaktans och resistans vid 13,56 MHz kan man nu beräkna komponentvärden för gult område som utför närmast förlustfri konjugatmatch med kondensatorer och spolar.
Utanför färgfälten i denna bild finns mottagarslingan, Zrx. Den kommer lasta matchningen så det får man ofta göra en mindre korrigering för.
Zrx varierar en hel del mellan olika radio-chip så läs datablad för att kunna ge ingången korrekt matchning och följ upp med mätning i denna slinga så att man ser att allt stämmer. Samma här att man mäter impedansen med VNA när mottagaren är aktiv. I somliga chip så är mottagaren internt stängd när sändning pågår, för att inte mätta mottagaren med egna sändaren.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Rick81

Inlägg av Rick81 »

Tack för utförlig förklaring E Kafenman! Precis vad jag behövde!

Ska kolla upp vilka komponenter som behövs för bygga en sån balun, beställa och försöka mig på en sån koppling. Det räcker med SMA kontakt, balun och kopparplåt?

Anledning till mätning vid 1 MHz och resonansfrekvensen är för att det är de input som verktyget jag använder för beräkna matchningsnätet behöver

gkar:
kan du förtydliga din bit "koax med 20cm ferriter runt" är inte med på hur en sån ska byggas.

Tänkte även kolla om det finns någon i närheten av Jönköping med en nätverksanalysator (VNA) som kan mäta differentiella antenner på 1-300 MHz som man skulle kunna få låna/hyra för en mätning? Skicka mig meddelande i så fall så.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

>Anledning till mätning vid 1 MHz och resonansfrekvensen är för att det är de input som verktyget jag använder för beräkna matchningsnätet behöver

Verktyget för att beräkna matchningsnät, är ej så svår matematik och du ska använda centerfrekvensen och inget annat. 1 MHz är fel frekvens.
Om verktyget verkligen kräver 1 MHz är det felaktigt och trasigt.
Vill man ha färdiga formel-mallar att stoppa in siffror i så finns det ofta i applikationsblad för den valda RFID-radion.

Överkurs men ibland vill man matcha bredbandiga antenner och då kan man välja två frekvenser i resp ände av önskat frekvensband eller flera mellan-frekvenser men i detta fallet är det smalbandigt man vill ha för att uppnå bästa verkningsgrad så det är primärt centerfrekvensen som är enda frekvensen du behöver räkna med.

>differentiella antenner på 1-300 MHz
Det finns bara differentiella antenner. Alla antenner utan undantag har en motpol med speglad strömriktning,
Det är som med ficklampsbatterier, de finns inte med en pol, alla har två poler med speglad strömriktning i motpolen. Även för batterier talar man ibland om jord som något dött utan ström, alltid noll volt, men det är bara hur man väljer att sätta sin referens.
I vissa fall är det inte så tydligt, såsom monopol ståendes på jordplan, där motpolen är speglad i jordplanet eller vid långa trådantenner 3-100 m som hänger utmed dåligt definierat jordplan så att det i praktiken inte finns annat än en relativ egendefinerad jordpunkt. Det gäller för många amatör-radios, att jordreferensen är plåten närmast runt ingången på radions antennkontakt. Kopplar man bort radion för att ansluta till VNA för S11-mätning så har man inte längre samma jord-referens.
Samma problem när man löder in mätkabel från VNA till visserligen DC-mässigt jordplan på kretskortet men det är kanske inte samma jord som den radio-chippet ser. I synnerhet på högre frekvenser kan det påverka avsevärt var på jordplanet man ansluter sin egna mätkabel.

>som kan mäta differentiella antenner
Sätter du ihop en balun med föreslagen spole och gör det välgjort så fungerar balunen hyggligt upp till obegränsad frekvens för att mäta S11.
Om du t.ex. vill mäta 900 till 930 MHz så kalibreras balunens överföringsförluster bort vid kalibreringen. Förlusterna är större än vid 10 MHz men inte katastrofala Det man förlorar pga av dessa förluster är att det tar på din VNA's mätdynamik.
När jag mäter in mot sändare med min VNA, för att inte överlasta eller bränna min VNA så kopplar jag på dämpsatser på ibland 30-40 dB och sedan kalibrerar efter dessa dämpsatser.
Så stor är inte förlusten i din balun, så det är inga problem att mäta vid 900 MHz.
Även om man bygger balunen väl så kan man få ströförluster och reflektioner av oönskad typ när man går uppåt 2-3 GHz. Det kan lösas på olika sätt fast går inte in på det här.
Detta gäller S11, dvs att mäta antennens resistans och reaktans för intressanta frekvensområden. Andra viktiga antenn-parametrar är riktverkan och verkningsgrad. Riktverkan mäts ofta mha två antenner så där behöver man kunna mäta S21.

Bara för att visa exempel, ibland behöver man kunna mäta balanserat på högre frekvenser där ferritbalun inte är optimalt. Om man t.ex. vill mäta på BT-bandet, 2.4-2.5 GHz är det tack vare att frekvensen är så hög inte längre så skrymmande att tillverka en koaxialbalun.
Man klipper till en halv våglängd av en koaxialkabel, kompenserat för kabelns vågledarhastighet som ofta är ca 0.66 samt har ett utstick för centerpinnen på några mm i ena änden som del av total kabellängd sedan böjer man kabeln dubbel och löder ihop en prob som denna bild,
coax_balun.jpg
Tilllägslängden är en halvvåglängd så att den signal som är motfas i ena änden av denna kabelstump är fasvridet 180 grader och är i medfas i andra änden. Det är frekvensberoende balun som idealt bara fungerar exakt för en enda frekvens men tillräckligt bra för att täcka 2.4-2.5 GHz.
Att klippa till exakt rätt längd görs enklast mha VNA där man klipper någon mm i taget tills man hamnar rätt i Smithdiagrammet.
Denna balun måste kalibreras som vanligt typ open,short,load. Balunens är idealt en 2:1 impedanstransformator men trots detta, om man inte har inställningar på VNA för andra systemimpedanser så kalibrerar man "load" med i detta fallet 0402 50 Ohm motstånd för att få korrekta visningar av skalvärden på VNA.
gkar

Inlägg av gkar »

Rick81 skrev: 16 mars 2025, 11:46:19 gkar:
kan du förtydliga din bit "koax med 20cm ferriter runt" är inte med på hur en sån ska byggas.
Ta en bit koax som är ansluten i din VNA med lämplig kontakt. I andra ändan trär du på ett antal ferriter som passar bra på din koax. Har du en tunn koax kan du välja ferriter med litet hål. Sätt motsvarande 20cm ferriter. Ferriterna skall sitta nära där du mäter. 10mm-20mm längd på ferriten brukar vara bra.

Kontakt->koaxkabel->koaxkabelnfortsättermed20cmferrit->mätpunkt.

https://www.we-online.com/en/components/products/WE-AFB
Rick81

Inlägg av Rick81 »

Fått tips man ska kunna mäta så här:
Bild

Har mät uoo värden och beställ komponenter så får se om det funkar
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Ja det var ju det jag skrev här ovan.
"Om du mäter balanserat eller obalanserat är för enbart spolen av mindre vikt."
Här ett tips jag fgick av någon, ett schema som är helt obalanserat, du kan mäta med din VNA på valfritt ställe utefter schemat. I varje punkt man mäter delas ledaren så att man kan mäta separat åt bägge håll med VNA:
schm2.jpg
När du kommit så långt, du kommer behöva mäta balanserat mot aktiva radion och behöver en balun för enklast mätprocedur men alla antenner är som jag skrev ovan balanserade, har två motriktade poler men det hindrar inte att man kan mäta impedansen utan balun.

Däremot, varför beställa komponenter om du inte provat att mäta spolens impedans?
Om du mätt spolen, vad blev impedansen och hur såg Smith-diagrammet ut?
Mät spolen. Halva dess impedans ska matchas mot schemat ovan.
Värden kan inte beräknas om du inte mätt upp antennens impedans.

Det är normalt mest ekonomiskt att beställa komponent-kit så att man har vanligaste förekommande E12-sererna.
0402 här ger dej alla värden här: https://www.aliexpress.com/item/1005004657585875.html

Även om man beräknar aldrig så bra med S-parametrar och tar hänsyn till icke ideal omgivning så kommer du alldeles säkert vid kontrollmätning finna att de flesta komponentvärdena kommer att behöva justeras ett hack upp eller ner i E12-serien. Värden som 126 och 183pF är inget som kommer inträffa.
Man sätter dit närmsta standardvärde enligt beräkning och sedan kontrollmäter om det behöver justeras ett hack. Du har flera komponenter i kedjan och det går oftast bra att finna en bra summerad impedans genom att använda standardvärdem för denna typ av krets som är rätt okritisk.
Rick81

Inlägg av Rick81 »

Impedansen på spolen blev 1.226+j206.8 Ohm på 13.47 MHz

Hur gör du för ladda upp bilder på elekronikforumet? Bli galen på att man bara får lägga in bildlänkar. Har inget smidigt ställe lägga smith charten på.

Återigen så följar jag STs rekommendationer hur man ska göra RFIDantenner och matchande nät till deras RFID chip.

Impedansen på 13.56 Mhz hjälper mig ändå inte beräkna matcningsnät, EMI filter osv...

Bra tips med komponentkitet!
Skriv svar