
Batteri tjyv
Batteri tjyv
Hej ! Har problem med ett återkommande urladdat batteri, (Tudor 12v 140Ah) Frånslagen batterifråskiljare och minnet drar enligt amp.mätaren 60milliamp. Efter ca.3-5dagar är batteriet tomt. Inhandlat nytt batteri men samma problem. Nu skiljer jag från jorden, kanske fel på amp.mätaren ? New Holland Traktor 

-
- Inlägg: 6925
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: Batteri tjyv
Eller mät fel.
Du säger minnet drar. Är det bara minnet du har mätt strömmen till? Är instrumentet rätt inställt så att du mäter DC?
Vad du är intresserad av att mäta är det som går från batteriet.
När du lossar jorden får du ett bra tillfälle att mäta strömmen som lämnar batteriet. Antar att minus är jord. När du lossat jorden ansluter du instrumentet mellan minuspolen och jord. Nu flyter all ström från batteriet genom instrumentet. Se till att du inte har några stora förbrukare på och att du ställt instrumentet på det största mätområdet.
Du säger minnet drar. Är det bara minnet du har mätt strömmen till? Är instrumentet rätt inställt så att du mäter DC?
Vad du är intresserad av att mäta är det som går från batteriet.
När du lossar jorden får du ett bra tillfälle att mäta strömmen som lämnar batteriet. Antar att minus är jord. När du lossat jorden ansluter du instrumentet mellan minuspolen och jord. Nu flyter all ström från batteriet genom instrumentet. Se till att du inte har några stora förbrukare på och att du ställt instrumentet på det största mätområdet.
Re: Batteri tjyv
Två tips:
Det tar en bra stund för moderna fordon att "somna" ordentligt, så mät när den stått ett tag. Om den har strömbrytare på dörrarna (t.ex. för belysning, larm osv) så lura den att tro att dörrarna är stängda (dvs ha dem stängda och fönster öppna ifall du måste göra saker i förarhytten).
Man kan ställa mätaren på lägsta spänningsområdet och mäta spänningsfall över säkringar. Även så små strömmar som t.ex. 60mA ger märkbart utslag om man har ett tillräckligt känsligt område.
Annars kan man mäta ström på vanligt sätt och dra ur en säkring i taget och se om strömmen sjunker. Men det finns risk att man blir lurad. Drar man ur säkringen till en elektronikburk och en annan elektronikburk blir ledsen över att den inte kan prata med den du drog ur säkringen till så kan den andra burken få svårt att somna om och därför dra mer ström.
I vissa fall kan man känna lite värme från vad som nu drar ström.
Värmekamera är bra ifall du har en sån, eller om du kan låna en.
Det tar en bra stund för moderna fordon att "somna" ordentligt, så mät när den stått ett tag. Om den har strömbrytare på dörrarna (t.ex. för belysning, larm osv) så lura den att tro att dörrarna är stängda (dvs ha dem stängda och fönster öppna ifall du måste göra saker i förarhytten).
Man kan ställa mätaren på lägsta spänningsområdet och mäta spänningsfall över säkringar. Även så små strömmar som t.ex. 60mA ger märkbart utslag om man har ett tillräckligt känsligt område.
Annars kan man mäta ström på vanligt sätt och dra ur en säkring i taget och se om strömmen sjunker. Men det finns risk att man blir lurad. Drar man ur säkringen till en elektronikburk och en annan elektronikburk blir ledsen över att den inte kan prata med den du drog ur säkringen till så kan den andra burken få svårt att somna om och därför dra mer ström.
I vissa fall kan man känna lite värme från vad som nu drar ström.
Värmekamera är bra ifall du har en sån, eller om du kan låna en.
Re: Batteri tjyv
Drar den ur 140Ah på 5 dagar så borde det vara fullt märkbbart med värmekamera ja.
Borde bli runt 14W ? ..med risk att jag räknade fel.
Borde bli runt 14W ? ..med risk att jag räknade fel.
- farbrorvattenmelon
- Inlägg: 278
- Blev medlem: 29 januari 2009, 21:38:21
Re: Batteri tjyv
Startmotor eller generator som inte är frånskild kan dra tjuvström pga kortsluten diod eller liknande? Känn om de är varmare än omgivande delar?
-
- Inlägg: 32
- Blev medlem: 17 februari 2009, 12:44:14
Re: Batteri tjyv
Om det tömmer batteriet på 3-5 dagar så rör det sig om storleksordningen 15W medelförbrukning/1 ampére (såvida det inte är väldigt kallt).
Syrran hade ett fel på sin bil där stolsvärmen på ena stolen inte stängde av när tändningen var av. Dess termostat slog av/på/av/på/av/på med några minuters intervall.
Bilen var på verkstad flera gånger men de hittade inget fel och den drog ingen tomgångsström, sa man.
När jag tog tag i saken och mätte så drog det helt plötsligt flera ampere för att sedan återgå efter någon minut och efter några minuter började det om. Det gick även att höra ett svagt klick vid säkringsboxen. In på en annan verkstad. Där upptäckte man med värmekamera att passagerarstolen var varm...
Syrran hade ett fel på sin bil där stolsvärmen på ena stolen inte stängde av när tändningen var av. Dess termostat slog av/på/av/på/av/på med några minuters intervall.
Bilen var på verkstad flera gånger men de hittade inget fel och den drog ingen tomgångsström, sa man.
När jag tog tag i saken och mätte så drog det helt plötsligt flera ampere för att sedan återgå efter någon minut och efter några minuter började det om. Det gick även att höra ett svagt klick vid säkringsboxen. In på en annan verkstad. Där upptäckte man med värmekamera att passagerarstolen var varm...
Re: Batteri tjyv
Vad avser "tomt"?
I princip helt stendött eller "bara" såpass tomt att det inte orkar starta motorn?
Det har rätt stor betydelse för att avgöra hur mycket ström som dras. Fordonet har ju inte 140Ah-batteri på skoj, utan för att startmotorn drar massor av ström. Vet inte hur mycket energi som måste finnas i batteriet för att garanterat starta (speciellt nu när det inte är sommar), men ändå.
I princip helt stendött eller "bara" såpass tomt att det inte orkar starta motorn?
Det har rätt stor betydelse för att avgöra hur mycket ström som dras. Fordonet har ju inte 140Ah-batteri på skoj, utan för att startmotorn drar massor av ström. Vet inte hur mycket energi som måste finnas i batteriet för att garanterat starta (speciellt nu när det inte är sommar), men ändå.
Re: Batteri tjyv
Det där var ju populärt på 80-talet, ofta fanns det inte ens en knapp utan allt skulle ske automagiskt.RogerJoensson skrev: ↑12 mars 2025, 21:14:31 Om det tömmer batteriet på 3-5 dagar så rör det sig om storleksordningen 15W medelförbrukning/1 ampére (såvida det inte är väldigt kallt).
Syrran hade ett fel på sin bil där stolsvärmen på ena stolen inte stängde av när tändningen var av. Dess termostat slog av/på/av/på/av/på med några minuters intervall.
Det fungerade dåligt och blev ganska kortlivat eftersom kunderna hatade det.
Ofta var värmen på när man inte ville ha den, och av när man ville ha den.
Dessutom fick man problemet ovan att när nåt relä brände eller så, började den dra ström även när bilen var avstängd.
..Nu på 2020-talet har ju tesla återinfört automagisk stolsvärme, den fungerar precis lika dåligt som på 80-talet, enda fördelen är att man faktiskt kan sätta den i manuellt läge

-
- Inlägg: 32
- Blev medlem: 17 februari 2009, 12:44:14
Re: Batteri tjyv
Det gick att stänga av/på stolsvärmen syrrans bil, bara det att knappen sitter på sidan av passagerarstolen så det syntes inte från förarplats att den var aktiverad och att den fortsatte lysa när man stängt tändningen.