VHF-antenn för AIS

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
martinsigge

VHF-antenn för AIS

Inlägg av martinsigge »

Hallo Alla,

finns det nån här som är haj på base-load VHF-antenner? (tror att det heter base-load, eller?)

Jag har sprötet från en krashad antenn till min AIS i båten. Sprötet har varit gängat på ett kretskortmonterat kontaktdon. Jag tror att även coaxialkabeln var lödd i kretskortet, men jag är inte säker. Kretskortet finns inte kvar.

Nu har jag lött sprötets kontaktdon på en kopparplåt som går att skruva fast i det gamla fästet, och jag tänkte mig att löda fast coaxialkabeln underifrån direkt på kontaktdonet.

Frågor uppstår:

1. Är det rätt eller fel att låta jordsidan av sprötets kontaktdon (via kopparplåten) ha elektrisk kontakt med resten av båten? Eller ska jag isolera kopparplåten från omgivningen, och endast förbinda den med coaxialkabelns skärm?

2. Ska jag behålla kopparplåten i nuvarande form (se bilder)? Tänkte att den kanske funkar som jordplan(???). Eller ska jag göra den så liten som möjligt och montera den på en skiva av ett isolerande material? (Inte jordplan(???))

Sprötet är ca 32 cm långt, kopparplaåtens diameter är ca 50 mm.

Klarade inte att bifoga bilder, så jag la dem här: https://martinsigge.se/album/VHF-antenn/VHF-antenn/

Alla kommentarer och forslag mottages med tacksamhet.

/Martin