Hur litet! Hur billigt! Hur enkelt! Kan det bli?
Re: Hur litet! Hur billigt! Hur enkelt! Kan det bli?
Det står här att alla funktioner utom en stöds på Pi5 https://github.com/WiringPi/WiringPi?tab=readme-ov-file
Har just testat WiringPI och det fungerar även för RPi5 så långt jag testat.
Tydligen har någon nyligen blåst liv i WiringPI. Läste tidigare att det hade dött.
Tack för tipset!
Tydligen har någon nyligen blåst liv i WiringPI. Läste tidigare att det hade dött.
Tack för tipset!
För Raspberry Pi Pico så har de just släpt ny utvecklingsmiljlö VsCode: https://www.raspberrypi.com/news/pico-vscode-extension/ har dock inte hunnit testa den ännu.
Laddade och skapade ett blinkprojekt från exempel, men sen kom jag inte längre, för det fanns ingen utlovad kompileringsknapp.
Använder VSC till mycket, så jag hoppas få ordning på det.
EDIT: Installationen var tydligen litet halvfärdig och kompletterades vid blinkexempelskapandet, som därför inte blev helt färdigt.
När ja senare provade simple blink, så öppnades det nyskapade projektet som utlovat och även kompileringsknapp fanns. Sen tog jag helt bort det misslyckade blinkprojektet och skapade det på nytt från början och då gick även det bra. Nån Pico har jag inte ännu brytt mig om att koppla in, men nu ser det bra ut såhär långt, med både uf2 och elf filer skapade.
Använder VSC till mycket, så jag hoppas få ordning på det.
EDIT: Installationen var tydligen litet halvfärdig och kompletterades vid blinkexempelskapandet, som därför inte blev helt färdigt.
När ja senare provade simple blink, så öppnades det nyskapade projektet som utlovat och även kompileringsknapp fanns. Sen tog jag helt bort det misslyckade blinkprojektet och skapade det på nytt från början och då gick även det bra. Nån Pico har jag inte ännu brytt mig om att koppla in, men nu ser det bra ut såhär långt, med både uf2 och elf filer skapade.
Har nu använt pico ett par månader och är ganska nöjd trots att det finns en det problem och knepigheter.
Använder Linux, Emacs, Minicom och SDK.
Betydligt enklare än STM32. Kanske även enklare än de urgamla PIC- och AVR-kretsarna.
Den kan betydligt mer än jag först trodde.
Reklamen är som oftast missvisande.
Det finns t.ex bara 16 PWM-kanaler trots man luras att tro att det finns 24.
Det står: "2× UART, 2× I2C, 2× SPI, 24× PWM channels" i reklamen.
Det är fel.
Använder Linux, Emacs, Minicom och SDK.
Betydligt enklare än STM32. Kanske även enklare än de urgamla PIC- och AVR-kretsarna.
Den kan betydligt mer än jag först trodde.
Reklamen är som oftast missvisande.
Det finns t.ex bara 16 PWM-kanaler trots man luras att tro att det finns 24.
Det står: "2× UART, 2× I2C, 2× SPI, 24× PWM channels" i reklamen.
Det är fel.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
I mitt twitterflöde har det dykt upp en massa reklam för ”TuringPi”. Är det något man skall tro på eller är det bara båg?
Jag har samma undring vad gäller Nvidia Jetson Orin.
Sanslösa prestanda enligt reklamen, men går de att använda till något vettigt?
Och hur lång tid tar de att lära sig?
Sanslösa prestanda enligt reklamen, men går de att använda till något vettigt?
Och hur lång tid tar de att lära sig?
Till rpi pico2 igen.
Jag trodde att man skulle kunna ha exklusiva avbrottshanterare med individuella prioriteter för varje gpio.
Men lyckas inte med det. Är det någon här som förstått och enkelt kan förklara vilken tankemodell som gäller för pico2.
Kan man bara ha en gemensam handler för alla pinnar? Hur sätter man i så fall prioriteter.
Går det inte att avbryta en process om den redan befinner sig i en avbrottshandler?
Jag trodde att man skulle kunna ha exklusiva avbrottshanterare med individuella prioriteter för varje gpio.
Men lyckas inte med det. Är det någon här som förstått och enkelt kan förklara vilken tankemodell som gäller för pico2.
Kan man bara ha en gemensam handler för alla pinnar? Hur sätter man i så fall prioriteter.
Går det inte att avbryta en process om den redan befinner sig i en avbrottshandler?
SvenW: En interrupt kan enbart avbrytas av ett interrupt med högre prioritet. Om det inte används prioritet kan det inte ske.
Detta är anledningen till att en ISR ska vara snabb o effektiv.
Detta är anledningen till att en ISR ska vara snabb o effektiv.
Ok.
Men jag behöver minst tre olika prioriteter.
Motorstyrning med regulatorn i mellanprioritet, läsgafflar med högre och printf etc med bakgrundsprioritet. Men läsgaffelpulserna missas.
Det finns en funktion:
gpio_add_raw_irq_handler_with_order_priority(INTPIN1 , handler ,order_priority) .
Men vad de menar med "order-prioritet" vet jag inte. Antagligen ordnngen de körs om flera
triggas samtidigt, men handlern avbryts inte.
Man skulle kanske kunna banta regulatorhandlern så att den enbart triggar en annan process,
men även denna måste ha högre prioritet än bakgrunden. Hur???
Försöker läsa på i rp2350-datasheet, men den är svårbegriplig med mycket fikonspråk.
Min gamle vän Bud Lawson i Linköping vänder sig nog i sin grav.
Han var professor och försökte att mäta och reducera komplexitet.
Han var också den förste som införde pekarvariabler i ett högnivåspråk. PL1.
Hade jobbat i IBM360 projektet och hos datasaab innan han blev professor.
Men jag behöver minst tre olika prioriteter.
Motorstyrning med regulatorn i mellanprioritet, läsgafflar med högre och printf etc med bakgrundsprioritet. Men läsgaffelpulserna missas.
Det finns en funktion:
gpio_add_raw_irq_handler_with_order_priority(INTPIN1 , handler ,order_priority) .
Men vad de menar med "order-prioritet" vet jag inte. Antagligen ordnngen de körs om flera
triggas samtidigt, men handlern avbryts inte.
Man skulle kanske kunna banta regulatorhandlern så att den enbart triggar en annan process,
men även denna måste ha högre prioritet än bakgrunden. Hur???
Försöker läsa på i rp2350-datasheet, men den är svårbegriplig med mycket fikonspråk.
Min gamle vän Bud Lawson i Linköping vänder sig nog i sin grav.
Han var professor och försökte att mäta och reducera komplexitet.
Han var också den förste som införde pekarvariabler i ett högnivåspråk. PL1.
Hade jobbat i IBM360 projektet och hos datasaab innan han blev professor.
Ursäkta - men "printf etc med bakgrundsprioritet"???
Printf osv. ligger ALDRIG i en ISR!!!
Den typ placerar man i main-loop och KAN ha en flagga som aktiverar utskrivning om man vill, den flagga kan t.ex. en ISR aktivera vid behov om det t.ex finns ett nytt värde som ska skrivas ut.
Motorstyringen kan ligga i en ISR - men den ska återigen vara SNABB.
Jag misstänker att du kanske har fel funktioner på fel ställe.
Läsgaffelpulser har såklart mycket hög prioritet - men HUR fångar du dom?
* Är det bara en interrupt när det sker en ändring?
* Är det via en Capture-enhet så att du får ett värde för tiden som har gått sedan förra puls?
Motorstyringen - HUR styr den?
Alltså inte uträkningar men den fysiska styrning.
* Är det 0-10V/4-20mA eller hur?
Printf osv. ligger ALDRIG i en ISR!!!
Den typ placerar man i main-loop och KAN ha en flagga som aktiverar utskrivning om man vill, den flagga kan t.ex. en ISR aktivera vid behov om det t.ex finns ett nytt värde som ska skrivas ut.
Motorstyringen kan ligga i en ISR - men den ska återigen vara SNABB.
Jag misstänker att du kanske har fel funktioner på fel ställe.
Läsgaffelpulser har såklart mycket hög prioritet - men HUR fångar du dom?
* Är det bara en interrupt när det sker en ändring?
* Är det via en Capture-enhet så att du får ett värde för tiden som har gått sedan förra puls?
Motorstyringen - HUR styr den?
Alltså inte uträkningar men den fysiska styrning.
* Är det 0-10V/4-20mA eller hur?
Med bakgrundsprioritet menar jag här 'main loop', dvs inte i en ISR.
Jag behöver som sagt minst två avrottsnivåer till.
Jag experimenterar med en motorstyrning för små och snabba BLDC-motorer.
Snabba servokopplingar. Servobandbredd co 100 Hz.
Jag läser in positionen mha läsgafflar. Beräknar PWM-värden och ställer ut dem till MOSFET-brygga utan onödig fördröjning.
Beräkningen tar 10-20 us. Men under denna tid kan läsgaffelpulser komma.
Måste avbryta för att pulserna inte ska kunna missas.
Försöker ta in pulserna direkt till pico2 utan extra elektronik som latchar eller dyl som måste kvitteras.
Det går också att 'polla', dvs avläsa läsgafflarna tillräckligt ofta, men ligger man i bakgrunden (main-loop) , så är det svårt att garantera att tiderna hålls.
Du nämde Capture. Det är en möjlighet att fånga puls medan beräkning pågår.
Capture är kopplat till räknare som alltid är igång. Ska fundera på det. Men det är en ytterligare komplikation. Det ska helst vara enkelt. Osäker på om detta finns i Pico2. (??)
Efterskrift:
Efter att ha läst på och hackat ett par dagar tror jag mig hittat en lösning.
Det går att sätta högre prioritet på timeravbrott och läsa av pinnarna i denna ISR.
Men man får läsa på dokument och headerfiler mycket noga. Det är inte så enkelt som man tror.
Där finns mängder av knepepajserier.
Paranoja: Det kanske finns högre artificiell intelligens som på detta sätt fösöker betvinga mänskighetet genom att lura oss att slösa bort vår tid på oväsentigheter. !!! Kan det vara så ??
Jag behöver som sagt minst två avrottsnivåer till.
Jag experimenterar med en motorstyrning för små och snabba BLDC-motorer.
Snabba servokopplingar. Servobandbredd co 100 Hz.
Jag läser in positionen mha läsgafflar. Beräknar PWM-värden och ställer ut dem till MOSFET-brygga utan onödig fördröjning.
Beräkningen tar 10-20 us. Men under denna tid kan läsgaffelpulser komma.
Måste avbryta för att pulserna inte ska kunna missas.
Försöker ta in pulserna direkt till pico2 utan extra elektronik som latchar eller dyl som måste kvitteras.
Det går också att 'polla', dvs avläsa läsgafflarna tillräckligt ofta, men ligger man i bakgrunden (main-loop) , så är det svårt att garantera att tiderna hålls.
Du nämde Capture. Det är en möjlighet att fånga puls medan beräkning pågår.
Capture är kopplat till räknare som alltid är igång. Ska fundera på det. Men det är en ytterligare komplikation. Det ska helst vara enkelt. Osäker på om detta finns i Pico2. (??)
Efterskrift:
Efter att ha läst på och hackat ett par dagar tror jag mig hittat en lösning.
Det går att sätta högre prioritet på timeravbrott och läsa av pinnarna i denna ISR.
Men man får läsa på dokument och headerfiler mycket noga. Det är inte så enkelt som man tror.
Där finns mängder av knepepajserier.
Paranoja: Det kanske finns högre artificiell intelligens som på detta sätt fösöker betvinga mänskighetet genom att lura oss att slösa bort vår tid på oväsentigheter. !!! Kan det vara så ??
Såg just att de har kommit ut med en ny version pico2W med WLAN.
Någon som vet vad man kan göra med detta WLAN. Går det att göra allt som går med USB porten?
Dvs ladda ner program och även kommunicera. Som via USBserial.
Eller är funktionen begränsad? Jag kan inte förstå detta från reklamen.
Någon som provat?
Någon som vet vad man kan göra med detta WLAN. Går det att göra allt som går med USB porten?
Dvs ladda ner program och även kommunicera. Som via USBserial.
Eller är funktionen begränsad? Jag kan inte förstå detta från reklamen.
Någon som provat?
Jag tror jag kör pico1, där är wlan som vilken wifi som helst. Man anger behörigheter och kan sen skicka det man vill.. jag kör bla http requsyer/post mot en server på internet
Är ju samma WIFI-modul på Pico 1 W som på Pico 2 W så det som går att göra med den ena borde gå att göra med den andra.