Hur fungerar Chromecast och liknande
Re: Hur fungerar Chromecast och liknande
SVT plays app kommer att sluta stötta den. Jag gissar att det gäller även andra liknande appar. Det som återstår är att streama via Chrome, som är kontrollerat just av google. Så jo, den kommer i praktiken att sluta fungera.
Om man installerar SVT Play eller liknande på en Google TV Streamer, kan man då styra appen via mobilen? (Jag är inget fan av klassisk fjärrkontroll likt det som medföljer Google TV Streamer.)
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Det går ju att spegla telefonens skärm till sin gamla chromecast om den inte kan fixa streamingen själv...
Jag har en chromecast gen 4 men har inte provat om appen i telefonen kan styra appen i chromecasten, precis som spotify kan.
Jag har en chromecast gen 4 men har inte provat om appen i telefonen kan styra appen i chromecasten, precis som spotify kan.
Har man en enhet med Android TV så kan man använda appen som fjärrkontroll, men den främsta vinsten är att man kan använda mobilens tangentbord för att skriva när man ska söka. Annars tycker jag fjärren som hör till fungerar tillräckligt bra. Särskilt då den har Google Assistant så man kan prata med den (går snabbare att söka så än att knappa på mobilens tangentbord).
Jaghar en gen1 den har ingen app i Chromecasten alls. Allt kontrolleras från den applikation man kontrollerar strömen med. Jag vill inte att google ska styra mig via sin app. Jag vill ha en dum mottagare av den ström jag skickar från valfri app. Så som min gamla chromecast fungerat. Men det är väl bara chromecast som haft ett brett stöd va?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Airplay och apple-TV har väl ganska brett stöd?
Gen 1, 2 och 3 är utan appar.
Det är först gen 4 som blev självständig.
Gen 1, 2 och 3 är utan appar.
Det är först gen 4 som blev självständig.
Meddelandet om att chromecasten kommer sluta stödjas har jag bara sett på första versionen av chromecast, efterföljande versioner av chromecast har inte visat det meddelandet. Men å andra sidan har väl Google slutat sälja chromecastar så det är väl bara en tidsfråga innan stödet försvinner helt antar jag.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Google slutade ge support för första generationen maj 2023.
De sa i augusti 2024 att de skulle sluta tillverka chromecast helt, och de skulle bara fortsätta säljas så länge lagret räcker.
De sa i augusti 2024 att de skulle sluta tillverka chromecast helt, och de skulle bara fortsätta säljas så länge lagret räcker.
Google styr dig inte mer eller mindre om du har en TV-burk med Android och appar på eller en telefon med Android och appar på?danei skrev: ↑5 januari 2025, 21:10:13 Jaghar en gen1 den har ingen app i Chromecasten alls. Allt kontrolleras från den applikation man kontrollerar strömen med. Jag vill inte att google ska styra mig via sin app. Jag vill ha en dum mottagare av den ström jag skickar från valfri app. Så som min gamla chromecast fungerat. Men det är väl bara chromecast som haft ett brett stöd va?
https://store.google.com/product/google ... amer?hl=sv
Att sända det som visas på din Android-telefon till TV-burken tror jag fungerar även med de moderna varianterna som kör Android.
-
Google vill förmodligen ta mer av denna marknad, och marknadsför därför Google TV Streamer, 4K, . Detta är väl vad man kallar för gen 4 (4K) av Chromecast. Erbjuder en mycket mer funktionsrik vara.
Generation 1 och 2 är borta från marknaden.
Jag bestämde mig för att skaffa en ersättare för generation ,2 d.v.s. generation 3 (HD) med inbyggd app och fjärrkontroll. Denna upphörde att tillverkas i Augusti 2024 har jag förstått rätt, så vill man ha tag på de sista, skall man ut och jaga nu. Själv hittade jag ett exemplar i en Clas Ohlson-butik. Såg att CDON fortfarande säljer med lång leveranstid.
Generation 3 är en trevlig apparat och lätt att komma igång med. Även lätt att överföra lösenord från app i Android-telefon till den nya enheten.
Så jag vill uppmuntra att faktiskt passa på att köpa de sista för ca 1400kr, medan de finns. Funktionen att casta till TV måste ju finnas kvar, även om visst support försvinner.
Generation 1 och 2 är borta från marknaden.
Jag bestämde mig för att skaffa en ersättare för generation ,2 d.v.s. generation 3 (HD) med inbyggd app och fjärrkontroll. Denna upphörde att tillverkas i Augusti 2024 har jag förstått rätt, så vill man ha tag på de sista, skall man ut och jaga nu. Själv hittade jag ett exemplar i en Clas Ohlson-butik. Såg att CDON fortfarande säljer med lång leveranstid.
Generation 3 är en trevlig apparat och lätt att komma igång med. Även lätt att överföra lösenord från app i Android-telefon till den nya enheten.
Så jag vill uppmuntra att faktiskt passa på att köpa de sista för ca 1400kr, medan de finns. Funktionen att casta till TV måste ju finnas kvar, även om visst support försvinner.
Senast redigerad av Prins Valiant 6 januari 2025, 11:26:57, redigerad totalt 1 gång.
Ja, jag utgår från att syftet med att gå över till dessa enheter är att styra över mer av streamandet till deras plattformar.
Jag har läst på lite, men inte blivit just något klokare.
Google TV tycks vara ett försök att få in en central som kan styra mer än bara mina filmer. Jag är inte sugen på att ge Google den positionen i mitt hem. Det finns en mängd Chromecast liknade prylar, men ingen tycks ha det stöd som chromecast har haft, där man kan skicka strömmar från i princip alla appar för strömmande media.
Finns det någon möjlighet att behålla motsvarande funktionalitet som jag har nu? Det enda jag saknar är flerkanalsljud.
Google TV tycks vara ett försök att få in en central som kan styra mer än bara mina filmer. Jag är inte sugen på att ge Google den positionen i mitt hem. Det finns en mängd Chromecast liknade prylar, men ingen tycks ha det stöd som chromecast har haft, där man kan skicka strömmar från i princip alla appar för strömmande media.
Finns det någon möjlighet att behålla motsvarande funktionalitet som jag har nu? Det enda jag saknar är flerkanalsljud.
-
Själv, genom att nyligen köpa "sista Chromecast", hoppas jag att mjukvaran i den kommer att jobba vidare. Ingen har påstått att den kommer slockna, bara ej tillverkas. Så har jag uppfattat det hela.
Jag har en äldre version. Den får inte längre uppdateringar och när jag sreamar SVTplay får jag upp ett meddelande om att den snart inte stöds längre. Din hänger nog med ett tag till.
-
Här är en länkt till PC-tidningen om vad som pågår:
https://pctidningen.se/tv/stromning/chr ... n-ny-enhet
https://pctidningen.se/tv/stromning/chr ... n-ny-enhet