Är dessa RJ45 likvärdiga?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
hawkan

Är dessa RJ45 likvärdiga?

Inlägg av hawkan »

Jag har gjort några EtherCAT kort som fungerat bra, aldrig varit något med nätverket i alla fall.
Nu köpte jag några nya RJ45 från Aliexpress för de gamla tagit slut. Men de verkar inte fungera.
Är vad jag sluter mej till. De är inte vad de borde vara. Så vi lämnar de därhän.

Jag är ute efter Hanrun HR911103A eller ekvivalent. Gärna idag såklart, hehe.
Electrokit har en, men den är inte identisk och jag vill höra av nån som kan sånt här om det skulle funka.
Detta är vad jag är ute efter Hanrun HR911103A
Skärmbild 2024-12-09 213746.png
Så här ser den på Electrokit ut, inte identisk. Fungerar det ändå?
Skärmbild 2024-12-09 213825.png
Det kostar inte mycket att prova. Men det är inte lätt att få loss den från kretskortet när den väl är monterad.
Jag har inte lyckats trots massor av värmepistol. Så därför är det inte bara att prova, det får finnas bra chans att det fungerar.

Alternativt var får man tag i Hanrun HR911103A eller ekvivalent.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hawkan

Re: Är dessa RJ45 likvärdiga?

Inlägg av hawkan »

Fanns fullt av sånt på tme, svårt att söka dock. Köpte några såna här nu
https://app.adam-tech.com/products/down ... -sheet.pdf
i avvaktan på att en ny sats kommer från aliexpress.
Intresserad av kompatibilitet ändå.
hawkan

Re: Är dessa RJ45 likvärdiga?

Inlägg av hawkan »

Fick sin lösning. Det var inte fel på dessa RJ45 kontakterna. Det var fel på mej.
Hade "glömt" förbisett tre motstånd. Dessa
Skärmbild 2024-12-10 192348a.png
De är straps (sv?) som avläses vid start. Dessa anger om det är fiber eller koppar för nätverket.
Utan motstånd innebär det fiber. Och det är inte kortet gjort för. Det är gjort för 100 Mbit/s koppar.

Det sitter fem såna straps se bild. Just dessa var FXLOSA, FXLOSB o FXLOSEN.
Skärmbild 2024-12-10 192251.png
Eftersom jag haft problem att få igång kortet så hade jag bara satt på precis så mycket som behövdes
för att starta LAN9252, få igång kommunikation och ansluta till TwinCAT. Var tanken. Jag missade dessa.
Bland alla optokopplare och led och sånt för att interfejsa med maskinsignaler så tappade jag bort dessa tre.
När jag satt dit tre 10k motstånd så gick det igång. Blev tre "nyttiga" dagar, fick gått igenom mycket i designen.

Bra då fortsätter bygget.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar