Säkringen har löst ut men uttaget fungerar?
Säkringen har löst ut men uttaget fungerar?
När vi skulle laga mat i gäststugan så tog det en himla tid för kokplattan att bli varm. Det är en vanlig stickpropp som sitter i ett dubbelt uttag där kylskåpet också är inkopplat.
När jag kollade säkringarna i boningshuset så hade en säkring löst ut och när man aktiverade den så fungerade det som vanligt.
Frågan är, hur kommer det sig att uttaget fungerar även när säkringen löst ut? Kan det vara två faser kopplat till ett vanligt uttag på nått sätt eller kan det vara en annan fas som letar sig dit bakvägen via nån apparat?
När jag kollade säkringarna i boningshuset så hade en säkring löst ut och när man aktiverade den så fungerade det som vanligt.
Frågan är, hur kommer det sig att uttaget fungerar även när säkringen löst ut? Kan det vara två faser kopplat till ett vanligt uttag på nått sätt eller kan det vara en annan fas som letar sig dit bakvägen via nån apparat?
Re: Säkringen har löst ut men uttaget fungerar?
Det måste vara säkringarna som matar en undercentral som löst, samt att du har en 3-fas last i gäststugan, då blir den spängslösa fasen bakmatad genom 3-faslasten
Hur kan en last mellan fas och nolla driva en annan fas.
Du menar förmodligen en 2-fas last.
Du menar förmodligen en 2-fas last.
Hos mig slocknar inte lysrören om en huvudsäkring har blåst.
Det under förutsättning att jag har någon maskin igång.
Det bakmatar via 3-fasbelastningen.
Det under förutsättning att jag har någon maskin igång.
Det bakmatar via 3-fasbelastningen.
TomasL är nog inne på nått, för det var en säkring till matningen till gäststugans elcentral som löst ut. Och vi hade 3-fas laddning igång på bilen, via 3-fas uttag. Så möjligen att det gick bakvägen genom laddaren kanske?
Jag kan ju testa imorgon vad som händer om jag kopplar ur laddaren ur uttaget
Jag kan ju testa imorgon vad som händer om jag kopplar ur laddaren ur uttaget
Nej, det är inte troligt att den bakmatar en fas. Laddaren i bilen brukar vara parallella enfaslaster. Du har inte element eller varmvattenberedare som går på huvudspänningen?
Du kan ju mäta spänningen i uttaget.
Det brukar vara lite lägre än normalt.
Allt beroende på hur stor 3-fasbelastningen är.
Det brukar vara lite lägre än normalt.
Allt beroende på hur stor 3-fasbelastningen är.
danei: Vi har två element som sitter i vanliga vägguttag men vi har även en varmvattenberedare som eventuellt kan vara inkopplad på två faser(står nått i stil med "230-400V" på den), så kanske det är den det går igenom då
Japp, den går sannolikt på huvudspänningen 400V och bakmatar den brutna fasen.
Om det är så, är det alltså inget "fel" då utan helt okej att det är kopplat så? Visst fungerar jordfelsbrytaren ändå i så fall, trots att strömmen går baklänges in på en utlöst fas?
Nej, det är inget fel. I dag monterar man sammankopplade dvärgbrytare för att inte hamna i det läget. Men det där är normalt för din anläggning.
-
Du måste förstå vad huvudspänning är, för att förstå det.
Men som du säger är en 2-faslast ett annat sätt att uttrycka det.
Driver du något (i Sverige) mellan fas och neutral, driver du med systemspänning.
Det heter inte "nolla", det heter neutral.
Edit måste rätta mig själv Det ska inte stå systemspänning det ska stå fasspänning.
För tidigt på morgonen tydligen.
Senast redigerad av Mindmapper 30 november 2024, 07:45:45, redigerad totalt 1 gång.
Ja, tvåfaslast är ett annat sätt att säga det, efter som den är ansluten till två faser. Men det är fel. Lasten har bara en fasspänning över sig, på 400V. Att ena polen inte har samma potential som jord kvittar.