Går det att förtunna polyesterspackel?

Användarvisningsbild
jihe

Går det att förtunna polyesterspackel?

Inlägg av jihe »

Sprutspackel på sprayburk är inte super för att jämna till 3d-utskrifter. Ibland skulle man vilja kunna lägga på lite mer per omgång. Men ändå inte behöva lägga på överdåd med spade.

Jag tycker att rollerspackel för tak och väggar är bra grejer. Tänk om det fanns något liknande men i tålig polyestervariant. Då skulle man kunna pensla på det i tjocka lager.

Går det att förtunna vanlig "plastic padding" med något för att få det i halvflytande konsistens?
Användarvisningsbild
Henry

Re: Går det att förtunna polyesterspackel?

Inlägg av Henry »

Aceton är något jag testade i forntiden och funkade bra har jag för mig men kommer inte ihåg några detaljer mer än att det inte skulle vara några större mängder, kommer inte heller ihåg hur pass mer mjukt det blev. Polyesterspackel har jag också för mig det var det samma med men det jag hade var redan flytande som så men har för mig att det blev än mer tunnflytande med aceton.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Enkomponentspackel kan man iaf förtunna, minns inte riktigt vad jag använde dock, förtunning eller lacknafta ? troligen förtunning.

Men iaf så följer jag några youtubers som renoverar bilar från grunden, och då var det en som tog upp det där att han gillade tunnare spackel (tvåkomponent) och förtunnade det med gott resultat.

Jag TROR det var Jimmy på Barely running, men det kan vara svårt att hitta rätt, han har postat OERHÖRT mycket..

Kan f.ö rekommendera kanalen om man gillar folk som lagar och renoverar själv utan att köpa allt nytt, han bjuder dessutom på sig själv genom att ta med även misstag och klanterier.

https://www.youtube.com/@Barelyrunningsverige
Findecanor

Inlägg av Findecanor »

Om jag skulle spackla mindre 3D-printade föremål så skulle jag i första hand använda spackel för plastmodeller istället.
• "Model filler" är ibland nästan flytande men torkar jättesnabbt. För små håligheter.
• MIlliput är mer en slags lera baserad på tvåkomponents epoxy. Ganska hård, men går att lösa upp lite med vatten (precis som lera). För större hål och även för skulptering.

Polyesterspackel som Plastic Padding brukar mest bestå av:
• Tvåkomponents Polyester-resin: i princip samma som används för att lägga glasfiber med
• Talk - lätt att slipa
• Colloidal silica - för att hålla formen
• Glasmikroballonger - för att fylla ut, med låg vikt

Jag tror jag har spätt ut Plastic Padding med tillblandad polyester,resin för glasfiberläggning någon gång. Den polyestern brukar ta lite längre tid på sig att härda än den variant som är i Plastic Padding. (på gott och ont) Sen finns det flera varianter av Plastic Padding också. Deras Gel Coat Filler har varit väldigt lös i konsistensen men är svårare att slipa.

Men polyester fäster inte särskilt bra, särskilt inte på plast. Det fäster egentligen bara bra på annan polyester som inte har härdat fullständigt. Jag har haft stora problem med att glasfiber eller spackel som lagts ovanpå styrenplast har tappat greppet, och det har varit svårt att reparera.

Jag gick därför över till att istället blanda ihop mitt eget spackel baserad på långtidshärdande epoxy som fäster bättre.
West Systems har ett kit med epoxy, pinnar och färdigt fyllnadspulver. Finns på Erlandssons Brygga. Biltema har också polyester och lite epoxy-grejer.
Sen finns det burkar med färdigt två-komponents epoxyspackel för båtar, men då har man återigen inte kontroll över konsistensen.

West Systems epoxy och lamineringsepoxy är flytande och härdar långsamt, men är bökigt att blanda till,. så det passar bättre för riktigt stora saker.
Jag har annars mest använt "vanlig" långsam epoxy som är lite mer trögflytande och blandas 1:1, och blandat det med West Systems' pulver när jag behövt spackla medelstora saker.

Var noga att använda andningsmask med pulver i rum utan vind, men sedan god ventilation när grejerna härdar. Även ångorna från epoxy är cancerframkallande.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Epoxylim brukade jag förtunna med T-Röd. Kanske fungerar på polyersterplast också?
Bug_x

Inlägg av Bug_x »

Epoxi sen blandar du så mycket filler och förtjockare som du vill?
Skriv svar