Detta med känslighet för spänningsvariationer känns som ytterligare ett skäl att köra en 0-10V-dimmer kombinerad med drivdon i ett. (Eller valfri annan typ av styrning, knappar, fjärrkontroll osv).
Tips: Om du inte driver rätt många LED-armaturer från samma drivdon så är det inte behörighetskrav på elen som driver armaturerna förutsatt att drivdonets utgång klassas som klenspänning. Med andra ord kan du fullt lagligt och säkert köpa en standardnätdel för generell användning, typ säg en 24V-nätdel, och bygga egen dimmerelektronik. Lämpligt med avseende på utstrålad radiostörning osv är väl att ha switchtransistor direkt invid varje armatur, och mata med en styrsignal och ren DC till strax invid varje armatur, och sen ha en gemensam burk som ger styrsgnalen, t.ex. PWM-utgångarna på en Arduino. Som bonus så ifall du vill variera vitbalans så kan du ha en reglerbar DC-nätdel - spänningen från den avgör vitbalansen/färgtemperaturen.
Budgetalternativet är ju annars som sagt att köpa några nätadaptrar för t.ex. gamla skrivare, laptops osv på loppis och använda som drivdon och skippa dimmern helt. Garanterat flimmerfritt och driftsäkert, men inte lika "clean" och risk att få bild publicerad på platser som driver med dåliga elinstallationer, för att materialet inte är köpt av nån elgrossist, ungefär.
Klurigt fel på Led-spottar. De blinkar
- frownlayer
Re: Klurigt fel på Led-spottar. De blinkar
Drivdorn och LED är bytta. Inte dimmer. Jag tänker om dimmern är konstig borde inte alla blinka då?
Det är just nu bara 2 av 8 som blinkar. Och jag har inget större laster som slår till eller från.Gimbal skrev: ↑10 oktober 2024, 19:58:55Ok, vissa/många/alla? led-lampor är väldigt känsliga för spänningsvariationer, minsta dipp och de sjunker i styrka. Mina taklampor (det sitter dimmer framför) pulserar i takt med att värmeplattan på min 3d-skrivare reglerar värmen. (Den är iofs på närmare 1kW och slår till och från med jämn takt), men i alla fall.frownlayer skrev: ↑10 oktober 2024, 17:57:57De pulserar mellan svagare och starkare. Ganska långsamt.
Så du har ingen annan pryl igång samtidigt som kan störa?
Har du provat att växla mellan framkant och bakkant styrning på dimmern?
I så fall, gjorde det någon skillnad?
I så fall, gjorde det någon skillnad?
- frownlayer
Nej jag har inte testat det. Men jag tror de klarar båda.
Just nu är jag inne på att byta efterhand med de gamla jag har, och skriva upp vilka som blinkar. Så kan jag plocka ut de som funkar bäst.
Just nu är jag inne på att byta efterhand med de gamla jag har, och skriva upp vilka som blinkar. Så kan jag plocka ut de som funkar bäst.