Mörk bild i mikroskopskamera
Mörk bild i mikroskopskamera
Jag köpte mikroskop med tillhörande kamera för X år sen. Direkt märkte jag att kameran visar sjukt mörk bild så jag reklamerade denna. Tillverkaren tyckte "uppdatera firmware" men det hjälpte inte. Fick en ny kamera med exakt samma problem, och där tröttnade jag på att försöka lösa felet för kamera klarar jag mig egentligen utan; mikroskopet som sådant är grymt bra.
Nu har dock behov av en fungerande kamera uppstått igen så jag har tagit tag i problemet igen. Jag har alltså två fabriksnya kameror med exakt samma fel.
Foto på det mikroskopet tittar på.
Foto in i okularet; knivskarp bild med bra belysning (ringlampa med högsta intensiteten).
Foto på skärmen med kamerans programvara som visar exakt samma sak, men i princip i beckmörker. Inte ens den gröna färgen syns.
Jag kan inget om optik men jag tänkte att det kan ju finnas någon skit på någon lins inuti mikroskopet, den väg upp till kamerahålet så att säga, men jag hittade inget uppenbart. Alla speglar och prismor är kliniskt rena, ingen skyddstejp eller liknande (som skulle kunna blockera inkommande ljus) på något av dem. Blir smått frustrerad på detta.
Har någon koll på mikroskop och har något tips på vad jag kan kolla/felsöka?
Nu har dock behov av en fungerande kamera uppstått igen så jag har tagit tag i problemet igen. Jag har alltså två fabriksnya kameror med exakt samma fel.
Foto på det mikroskopet tittar på.
Foto in i okularet; knivskarp bild med bra belysning (ringlampa med högsta intensiteten).
Foto på skärmen med kamerans programvara som visar exakt samma sak, men i princip i beckmörker. Inte ens den gröna färgen syns.
Jag kan inget om optik men jag tänkte att det kan ju finnas någon skit på någon lins inuti mikroskopet, den väg upp till kamerahålet så att säga, men jag hittade inget uppenbart. Alla speglar och prismor är kliniskt rena, ingen skyddstejp eller liknande (som skulle kunna blockera inkommande ljus) på något av dem. Blir smått frustrerad på detta.
Har någon koll på mikroskop och har något tips på vad jag kan kolla/felsöka?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Mörk bild i mikroskopskamera
Första frågan jag tänker på, när jag såg bilden... är det färgkamera?
Antar att det är rätt drivrutin till kameran på datorn, ...men kanske värt att dubbelkolla, så inte Windows(?) trott sig veta bättre och automatisk installerat nåt som inte blev så bra.
Antar att det är rätt drivrutin till kameran på datorn, ...men kanske värt att dubbelkolla, så inte Windows(?) trott sig veta bättre och automatisk installerat nåt som inte blev så bra.
Det är färgkamera.
Om jag inte kör USB utan matar ut kameran direkt med HDMI till skärmen, och lyser med en stark ficklampa rakt på kretskortet, så ser det ut såhär.
Där ser man färgen, så det skulle eventuellt kunna bekräfta fel på drivrutin. Ljuset är dock fortfarande skräp. Jag har i menyn ställt in maximal "exposure", men tillverkaren säger att detta menyval inte påverkar något, vilket det inte gör heller
Om jag däremot tar bort ficklampan, och kör med ringlampan som sitter på mikroskopet, blir det lika mörkt som när jag körde via USB-anslutning till programvaran.
Om jag inte kör USB utan matar ut kameran direkt med HDMI till skärmen, och lyser med en stark ficklampa rakt på kretskortet, så ser det ut såhär.
Där ser man färgen, så det skulle eventuellt kunna bekräfta fel på drivrutin. Ljuset är dock fortfarande skräp. Jag har i menyn ställt in maximal "exposure", men tillverkaren säger att detta menyval inte påverkar något, vilket det inte gör heller
Om jag däremot tar bort ficklampan, och kör med ringlampan som sitter på mikroskopet, blir det lika mörkt som när jag körde via USB-anslutning till programvaran.
Senast redigerad av bos 30 oktober 2024, 09:13:51, redigerad totalt 1 gång.
Om jag går all-in med överdrift och kör med en 12V halogenlampa precis bredvid kretskortet, då blir det kanonbild på skärmen.
Vad är det för specifikation på kameran? Hur många lumen har din ljuskälla?
Går det inte att få dit en annan kamera/kameramodul?
Finns ju rätt många käcka små kameror nuförtiden.
Finns ju rätt många käcka små kameror nuförtiden.
Kör du kameran genom ena ocularet eller är det ett tredje rör för kameran?
Varför jag frågar är för ett av mikroskopen vi har på jobbet har en liten spak och ibland råkar man komma åt den så den rör sig lite, då blir det mörkare.
Typ som på denna:
Om det är ett tredje rör för kameran, behöver du dra/vrida på en spak för att öppna tredje röret eller kan du titta i båda ocularen och ha kameran igång samtidigt?Varför jag frågar är för ett av mikroskopen vi har på jobbet har en liten spak och ibland råkar man komma åt den så den rör sig lite, då blir det mörkare.
Typ som på denna:
Det är ett tredje rör, så det går att kolla i okularen och filma samtidigt. Mina förhoppningar höjdes lite när du nämnde spaken, men det visar sig att den enda spak som finns är den som håller fast kameran
Det som stör mig mest är att jag och en bekant köpte samma sorts mikroskop med samma sorts kamera från samma tillverkare, nästan samtidigt. Det enda som skiljer våra setups är att han fick en ringlampa med modellnummer MIC-209 (30-40k lux enligt google) medan jag fick en som hette HY-144B (okänd lux då jag inte hittar datablad). Även dessa båda är av samma tillverkare, och ringlampan är det enda jag inte har testat att byta.
Det som stör mig mest är att jag och en bekant köpte samma sorts mikroskop med samma sorts kamera från samma tillverkare, nästan samtidigt. Det enda som skiljer våra setups är att han fick en ringlampa med modellnummer MIC-209 (30-40k lux enligt google) medan jag fick en som hette HY-144B (okänd lux då jag inte hittar datablad). Även dessa båda är av samma tillverkare, och ringlampan är det enda jag inte har testat att byta.
Om man tar av kameran och tittar ner i hålet, verkar vara det fri väg tiil objektivet?
Fungerar kameran hos din bekant? Kan du prova din kamera i det mikroskopet?
Testa att ta ur ett av ockularen och sätt kameran där bara för att kolla om det blir mörkt där också.
Sen har jag nog inget mer smart att komma med.
Sen har jag nog inget mer smart att komma med.
Har du testat justera exposure med knapparna när skärm är ansluten via HDMI?
Ja. Exposure gör ingen skillnad alls, och tillverkaren säger själv att den funktionen gör ingen nytta. Oklart varför den finns där, men den har stått på +2 (vilket är max) hela tiden.
Det står ju på hemsidan att det ska fungera, så då kanske du fått en piratkopia som inte är tillverkad av Hayer.
Jag finner det en smula osannolikt att Hayer själva skulle skicka en Hayer-brandad kamera som i själva verket är piratkopierad, särskilt som jag har två kameror från dem och båda beter sig exakt likadant, men i och med att jag fortfarande inte vet rotorsaken till mitt problem kan jag förstås inte förkasta den möjligheten.