Fråga om värmepump i garage

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Fråga om värmepump i garage

Inlägg av MiaM »

mrfrenzy skrev: 23 september 2024, 15:39:36Kontakta service. Om temperaturen är 4-5 grader off så är något fel.
Är det inte standard att dessa aldrig visar rätt?

Utan separat givare så kan de ju bara gissa hur varmt det är i rummet jämfört med vad för temperatur de får tillbaka. Eftersom de alla verkar byggda för att kyla i första hand så tar de dessutom varmaste luften från taket, värmer den igen och blåser den nedåt, så det bör bli extra dåligt.

I princip så ifall man aldrig avser kyla så borde det vara bättre att montera inomhusdelen upp-och-ned nära golvet. Har sett att det faktiskt finns inomhusdelar som ser mer ut som gamla elvärmeelement och som är tänkta att sitta nära golvet, men de verkar ovanliga.

(Givetvis så bör det funka bra med en sån som har givare i fjärrkontrollen som du också nämnde).
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Eftersom varmluft stiger och samlas i taket, så är det en god ide att suga in luften så högt som möjligt, och blåsa ut den så lågt som möjligt.

Rimligtvis borde det bli något svalare i rummet eftersom VP känner av den varmare luften i taket.
jako

Inlägg av jako »

Och så kommer jag med en (förmodligen) dum fråga; kör du värmepumpen i läge Auto eller Värme?, det ger garanterat högre effektförbrukning i läge Auto.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mickecarlsson »

jag kör den på Heat (Värme), och har ställt flöjeln (vanen) till att peka nedåt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Om du börjar med att ställa flöjeln framåt så kommer det bli kallare vid golvet och du sparar pengar ifall endast taket håller 20 grader.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Glenn skrev: 23 september 2024, 13:07:28
Mickecarlsson skrev: 23 september 2024, 08:59:49 Problemet med den befintliga värmepumpen är att den bara går att sätta ner till 16 grader, vilket ger ca 20-21 grader i garaget.
Hmm, hur kan du få högre temp än inställd ?

Jag har snarare motsatt problem med min lvp hemma, man måste ställa den varmare än man vill ha, annars blir det bara den tempen just framför.
Han kör säkert daikin, min rapporterar tom själv att temperaturen är 2-3 grader högre än inställd men kör ändå glatt på...
Och kör man kyla får man ställa den varmare än man vill ha..

Antar att den försöker kompensera för dåligt isolerat hus eller något.... vilket jag inte har...
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Vet inte vem du svarar, men jag kör en Mitsubishi, vilket jag skrev i trådstarten :D

Jag tackar för alla tips, jag har hittat servicemanualen, där ser jag kurvan för tempgivaren, ska mäta upp den.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Då kan du ju lätt med justera tempgivaren med en potentiometer i serie eller parallellt. Sänk temperaturen till omkring 16 grader eller tills det blir problem med avfrostningen.
Skulle inte förvåna mig om 14 grader fungerar i Skåne.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Är det alltid temperaturberoende motstånd och aldrig nån halvledarbaserad tempgivare på värmepumpar?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Det beror på din definition av "på värmepumpar" men, men Nej skulle jag säga, fast att det är vanligt...
Mr.J
Kontakt:

Inlägg av Mr.J »

Jag skiter fullständigt i hur mycket Watt mina pumpar tar för att få det klimat jag vill ha, DÄREMOT är priset på kW/h viktigare.......
Förstår inte hur watten är ett "problem", om det är ett......
Vad det kostar att värma är väl det som betyder något?? Eller?

/J
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Öh ja, men du kan sällan påverka elpriset nämnvärt, det du kan göra är att sänka förbrukningen så du får betala mindre..

Hur menar du ?
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

:back:
Diskutera W/kWh kan ni göra i annan tråd!
Skriv svar