Hittade ett lustigt litet instrument, ja inte fysiskt, men väl bild.
Det är en Sencor Pocket Cricket.
Pocket Cricket är en halvledartestare, som testar BJTs, FETs och dioder samt en del tyristorer.
Det kan identifiera Benkonfigurationen samt PNP/NPN (P/N-Fet) på okända komponenter.
Påstås kunna mäta in-circuit
Mäter:
Icbo Idgo
Iebo Isgo
Ibeo Igso
Iceo Idso
Ieco Isdo
Ibco Igdo
Samt förstärkning.
Manual, Schema, Komponentlista och PCB finns på min hemsida, ebaman.com
Funderar på om man skulle slänga ihop något liknande, kan vara användbart
Ett lustigt litet instrument
Ett lustigt litet instrument
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Re: Ett lustigt litet instrument
Någon form av transistorprovare?
Varför inte se till att den ser ut som en sådan och heter något om kan förknippas med dess funktion och användningsområde.
Förövrigt det fulaste instrument jag sett.
Nätet är fullt av bygg själv projekt till transistorprovare.
Men behovet av sådan är numera väldigt litet.
Förr, i transistorns barndom var transistorer dyra och man ville testa dem innan de byttes ut, dvs kostade på en ny vid felsökning.
Roysan
Varför inte se till att den ser ut som en sådan och heter något om kan förknippas med dess funktion och användningsområde.
Förövrigt det fulaste instrument jag sett.
Nätet är fullt av bygg själv projekt till transistorprovare.
Men behovet av sådan är numera väldigt litet.
Förr, i transistorns barndom var transistorer dyra och man ville testa dem innan de byttes ut, dvs kostade på en ny vid felsökning.
Roysan
- Mizzarrogh
Ja, det verkar det faktiskt vara, fanns tydligen även en "Super cricket" Transistor/FET testare verkar de ha varit.
Jag skrev ju att det är ett instrument för att testa bl.a. FET och BJTs
- Mizzarrogh
Ja,ursäkta, men det är roligt med nostalgi, blir lätt att man snöar in på det när någon nämner det.
Har någonting liknande, men ett gammalt kombi instrument någonstans i lådorna, men inte med det stora vredet som dessa hade.
Om jag inte minns fel så var en del typer av gamla transistorer rätt känsliga för statisk elektricitet, utöver kretsfel.
Brukar föra med sig en skola om udda äldre batterityper också för de instrument som använder batterier...
Har någonting liknande, men ett gammalt kombi instrument någonstans i lådorna, men inte med det stora vredet som dessa hade.
Om jag inte minns fel så var en del typer av gamla transistorer rätt känsliga för statisk elektricitet, utöver kretsfel.
Brukar föra med sig en skola om udda äldre batterityper också för de instrument som använder batterier...