Rita kretskort.

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Rita kretskort.

Inlägg av Icecap »

Jag tycker att de är ganska med i tiden.

Vissa komponenttyper är lite underrepresenterat, t.ex. PIC18-processorer.

Men för vad jag har behövd var det mycket enkelt, kapslingen var ju redan på plats och med edWinXP i bagaget känns KiCAD mycket bekant.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har bara kört stand alone Eagle nu men det är en liten tid sedan då jag normalt skickar i väg allt för tillverkning, så vet ej hur KiCad är.

Men allt standard skall finnas i biblioteket, men som sagt vissa cpu:er kan saknas men då inte för sällan lite obskyra eller lite ovanliga eller någon variant som den stora massan inte normalt använder, der5 går dock ofta att ladda ner libs med det man vill ha och även nyare versioner, men kolla alltid att allt är kopplat rätt.

Men vill du ha komponent IC med namn xyz i SOP8 som var ny på digikey för en månad sedan så är sannolikheten mindre att just den finns men generiska kapslar skall finnas så kan man göra vad man vill och det är lättare att göra i Kicad än Eagle, har jag läst. Gjorde det en gång i Eagle och det var verkligen inte pedagogiskt, inte gjort det i KiCad men sett någon video och det var enklare. Vet inte om det blivit förbättrat i Eagle.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag behövde en komponent där kapslingstypen redan fanns.

Det var enkelt att rita schema-blocken, lägga dit pinnar och göra "funktionen". Sedan kunde jag koppla ihop den funktions-block med en given kapsling och sedan var det i mål.

Jag har nu blocken som en block-utan-kapsling samt komponenten som en färdig komponent med just den kapsling.

Det är mycket enkelt att ta in blocken-utan-kapsling och sedan välja vilken kapsling som ska användas.
Kopierar man därefter den komponent, följer kapslingstypen med.

Detta använder jag till att placera ett motstånd (utan kapsel), sedan ställer jag in kapsel - och kopierar o placerar efter behov.
Ska jag har en annan kapsel på ett givet motstånd, går jag in i egenskaper på den komponent och ändrar kapsel.
Skriv svar