Bromsrengöring vs Elektronikrengöring.

thomas_gbg
Inlägg: 127
Blev medlem: 19 mars 2010, 17:43:15

Bromsrengöring vs Elektronikrengöring.

Inlägg av thomas_gbg »

Såg en video på Youtube där han menade att bromsrengöring och elektronikrengöring är samma sak och båda fungerar lika bra. Så nyfiken som man är så körde jag till Biltema och köpte en flaska av varje. Bromsrengöring var halva priset jämfört med elektronikrengöring. Så vad säger man är det samma sak och kan man använda bromsrengöring utan att skada elektronik. Tittade på innehållsförteckningen på både men blev inte klok. Men dom luktar exakt likadant.
https://www.biltema.se/kontor---teknik/ ... 2000044185
https://www.biltema.se/bilvard/bilunder ... 2000045562
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 909
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Bromsrengöring vs Elektronikrengöring.

Inlägg av mankan »

Kolla säkerhetsdatabladen så ser du skillnaden och likheterna.
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1333
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Bromsrengöring vs Elektronikrengöring.

Inlägg av Fortran »

Bromsrengöring är väl inget skyddat recept eller vad man ska kalla det?
Jo det är mest nafta, men det är inte ren nafta. Det är inte elektronikrengöring heller.
Sen finns det tydligen A och B nafta med.. Ingen aning om vad det faktiskt betyder eller om det är någon lokal märkning i vår fabrik.
Men för hemmabruk, och om det är MITT kort och ingen annans.. då har jag också kört med bromsrengöring :)
thomas_gbg
Inlägg: 127
Blev medlem: 19 mars 2010, 17:43:15

Re: Bromsrengöring vs Elektronikrengöring.

Inlägg av thomas_gbg »

mankan skrev: 6 maj 2024, 19:51:14 Kolla säkerhetsdatabladen så ser du skillnaden och likheterna.
Här är säkerhetsdatabladen på båda men jag ser ingen skillnad eller om där är något ämne som skulle skada elektroniken. Mina kemiska kunskaper är i stort sett obefintliga.
https://docs.biltema.com/v2/documents/f ... 45a47c20d2
https://docs.biltema.com/v2/documents/f ... 5c7d0d1285
Prins Valiant
Inlägg: 962
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Bromsrengöring vs Elektronikrengöring.

Inlägg av Prins Valiant »

Även mina kemiska kunskaper är begränsade, men vad jag förstått består Biltemas bromsrengöring av tekniskt ren bensin. Bra till mycket!
Senast redigerad av Prins Valiant 6 maj 2024, 20:49:14, redigerad totalt 1 gång.
thomas_gbg
Inlägg: 127
Blev medlem: 19 mars 2010, 17:43:15

Re: Bromsrengöring vs Elektronikrengöring.

Inlägg av thomas_gbg »

Kemisk ren bensin fungerar bra till urverk när man rengör dom. Fundera på att köpa en sexpack med bromsrengöring dom säljer det till bra pris för 30kr burken. Men vill va någorlunda säker det inte skadar elektroniken. Sex burkar med bromsrengöring lär jag aldrig göra av med till bilen då jag slutat skruva med den.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18527
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Bromsrengöring vs Elektronikrengöring.

Inlägg av 4kTRB »

CorroProtect har jag testat och det fungerar bra men det blir väldigt mycket som kommer ur burken vid en dusch. Burken räcker inte länge.
Sedan är det extremt brandfarligt. Läste om en som fick en sådan i present och öppnade paketet med kniv, högg upp paketet, bredvid några ljus
på bordet. Det slutade inte bra.
thomas_gbg
Inlägg: 127
Blev medlem: 19 mars 2010, 17:43:15

Re: Bromsrengöring vs Elektronikrengöring.

Inlägg av thomas_gbg »

Ser att Corroprotect - Bromsrengöring 500 ml kostar 130 kr. Det är nästan100 kr dyrare än Bitemas bromsrengöring.
Prins Valiant
Inlägg: 962
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Bromsrengöring vs Elektronikrengöring.

Inlägg av Prins Valiant »

Sedan jag upptäckte Biltemas bromrengöring för ett par år sedan har jag i princip slutat med att tvätta diverse tekniska apparater i motorbensin, thinner, rödsprit med mera. Trycket i flaskan blåser rent. Att göra av med en 6-pack skall inte vara några problem.
Och det är inte mycket som tar skada av tekniskt ren bensin.
thomas_gbg
Inlägg: 127
Blev medlem: 19 mars 2010, 17:43:15

Re: Bromsrengöring vs Elektronikrengöring.

Inlägg av thomas_gbg »

Det reagerade jag också på att det var riktigt bra tryck i flaskan när man använde det. Då blir det en sexpack om ingen anser det är skadligt för elektronik.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18527
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Bromsrengöring vs Elektronikrengöring.

Inlägg av 4kTRB »

thomas_gbg skrev: 6 maj 2024, 21:13:41 Ser att Corroprotect - Bromsrengöring 500 ml kostar 130 kr. Det är nästan100 kr dyrare än Bitemas bromsrengöring.
Inte där jag handlat, 50kr burken.
Skriv svar