Koppla in en bilgenerator
Re: Koppla in en bilgenerator
Verkar inte gå att få fram min bil på mopars hemsida då dieseln inte finns i USA?
Hade borta generatorn idag och letade efter nummer etc men det finns ju ingenting på generatorn att läsa... Den ser ut så här, sitter med 4 skruvar:
Tog en närmare bild på kontakten som hänger löst:
röd/svart och grön går till ett kontaktstycke i nederkant på motorn och övergår där till brun/blå och brun, stämmer inte med något kopplingsschema jag sett hittills.
Laddningslampan i bilen går inte att koppla bort då den är kombinerad på en skärm. Svårt att lista ut vad styrenheten vill ha för att släcka lampan.
Gjorde lite mätningar om detta kan säga något:
Kablaget:
Avstängd motor: Röd/svart: 0v, grön:0v
Tändning på: röd/svart; 3,5v, grön 12,10v
Motor igång: röd/svart: 3,5v, grön: 13,8v
Generatorn: (D-LIN-D om man tittar på tidigare bild)
Avstängd motor:pin1:0,2v, pin2:16,7v, pin3:0,2v
Tändning på: pin1: 0,2v, pin2: 14.6v, pin3: 0,2v
Motor igång: pin1:0,18v, pin2:16,4v, pin3:0,3v
Hade borta generatorn idag och letade efter nummer etc men det finns ju ingenting på generatorn att läsa... Den ser ut så här, sitter med 4 skruvar:
Tog en närmare bild på kontakten som hänger löst:
röd/svart och grön går till ett kontaktstycke i nederkant på motorn och övergår där till brun/blå och brun, stämmer inte med något kopplingsschema jag sett hittills.
Laddningslampan i bilen går inte att koppla bort då den är kombinerad på en skärm. Svårt att lista ut vad styrenheten vill ha för att släcka lampan.
Gjorde lite mätningar om detta kan säga något:
Kablaget:
Avstängd motor: Röd/svart: 0v, grön:0v
Tändning på: röd/svart; 3,5v, grön 12,10v
Motor igång: röd/svart: 3,5v, grön: 13,8v
Generatorn: (D-LIN-D om man tittar på tidigare bild)
Avstängd motor:pin1:0,2v, pin2:16,7v, pin3:0,2v
Tändning på: pin1: 0,2v, pin2: 14.6v, pin3: 0,2v
Motor igång: pin1:0,18v, pin2:16,4v, pin3:0,3v
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Koppla in en bilgenerator
Är du säker på att det kontaktstycket skall gå till generatorn, kan ju finnas ett annat gömt någonstans.
Re: Koppla in en bilgenerator
Håller med TomasL, är det verkligen rätt kontakt?
Verkar vara lite Fiat inblandad i bilen.
Kolla om du kan mata in chassienummer här under Search:
https://eper.fiatforum.com/en/Home/Index
Verkar vara lite Fiat inblandad i bilen.
Kolla om du kan mata in chassienummer här under Search:
https://eper.fiatforum.com/en/Home/Index
Re: Koppla in en bilgenerator
Tack för tipset om fiat, Är ju en Chrysler i grund och botten som fått byta namn till Lancia sedan Fiat köpte upp dom.
Jag fick en träff på VIN där och ska ha en generator med org nr: K04727866AB. En snabb googling visar att det är just en sådan som jag har idag,
Misstankarna går ju allt mer mot kabelstammen nu. Har haft bort generatorn och grävt både över och under motorn men finns inga andra lösa kontaktstycken vad jag kan se.
Känns som att jag behöver ett kopplingsschema till just min motor men det verkar vara värre att hitta... Jag testade att registrera mig på någon Fiat tech sida men det verkar tyvärr bara bli något fel vid inladdning. Kanske får testa med en märkesverktad eller dylikt.
Visste jag bara hur de tre stiften ska kopplas kan jag ju mäta och leta vid styrboxar etc.
Tack för hjälpen så här långt, ska inte ge mig
Jag fick en träff på VIN där och ska ha en generator med org nr: K04727866AB. En snabb googling visar att det är just en sådan som jag har idag,
Misstankarna går ju allt mer mot kabelstammen nu. Har haft bort generatorn och grävt både över och under motorn men finns inga andra lösa kontaktstycken vad jag kan se.
Känns som att jag behöver ett kopplingsschema till just min motor men det verkar vara värre att hitta... Jag testade att registrera mig på någon Fiat tech sida men det verkar tyvärr bara bli något fel vid inladdning. Kanske får testa med en märkesverktad eller dylikt.
Visste jag bara hur de tre stiften ska kopplas kan jag ju mäta och leta vid styrboxar etc.
Tack för hjälpen så här långt, ska inte ge mig
Re: Koppla in en bilgenerator
Tyvärr inte, den byttes av förrförra ägaren... Man blir ju onekligen intresserad av vad som satt där innan. Som jag nämnt innan, skulle kontakten med 2 stift nu vara till generatorn så når den ändå inte dit, den sitter för långt ner.
Ska försöka få tag i ett kopplingsschema som stämmer och sen kan man ju mäta ända från styrenheten om det krävs. Känns inte lockande att ta bort egr mm bara för att leta efter en kontakt men man kanske skulle det...
Ska försöka få tag i ett kopplingsschema som stämmer och sen kan man ju mäta ända från styrenheten om det krävs. Känns inte lockande att ta bort egr mm bara för att leta efter en kontakt men man kanske skulle det...
Re: Koppla in en bilgenerator
Når den inte dit kan du nog utesluta att det är dne kontakten, leta vidare, troligen kan du hitta en kontakt som passar din generator som hänger ensam någonstans.
Tänk på att den kan vara en bit bort, alla kablar till motormonterade saker brukar ha lite slack.
Tänk på att den kan vara en bit bort, alla kablar till motormonterade saker brukar ha lite slack.
Re: Koppla in en bilgenerator
Kolla vad det verkar sitta för generator på cirka alla bilar med dieselmotor som tillverkats av den koncernen omkring de år din bil tillverkats, kanske?
Inte helt 100% men tror att bildelsbasen . se nog kan ge ledtrådar.
Annars fråga valfri "seriös" bilverkstad om de mot betalning kan erbjuda sig att kolla upp dels korrekt schema (både OEM och "redrawn" från t.ex. Alldata) och dels korrekta artikelnummer enligt vad för källor de som verkstad har tillgång till.
Inte helt 100% men tror att bildelsbasen . se nog kan ge ledtrådar.
Annars fråga valfri "seriös" bilverkstad om de mot betalning kan erbjuda sig att kolla upp dels korrekt schema (både OEM och "redrawn" från t.ex. Alldata) och dels korrekta artikelnummer enligt vad för källor de som verkstad har tillgång till.
Re: Koppla in en bilgenerator
Det är till 99% rätt generator, dock borde det finnas ett annat kontaktstycke gömt någonstans.
Re: Koppla in en bilgenerator
Har tidigare tittat på tex bildelsbasen men inte många träffar där. Tittade nu på en site för begagnade bildelar som täcker europa och till samtliga dieselbilar så säljs den generatorn som jag har. Någon till Lancia och en hel hög till Chrysler som det ju i botten är.
Alltså är det något med min kontakt. Jag har lyst och grävt överallt där jag kommer åt men hittar inte några fler kontakter som sitter löst. Får ta en ledig dag och plocka bort lite saker såsom egr mm som är relativt enkelt att ta bort.
Funderar på att leta upp en liknande bil på tex en skrot eller i en bilaffär och bara kika lite var jag borde ha den kabeln och även hur det ser ut.
Ska försöka att få ut ett kopplingsschema av någon bilverkstad som kan få ut detta. Återkommer om jag blir något klokare
Alltså är det något med min kontakt. Jag har lyst och grävt överallt där jag kommer åt men hittar inte några fler kontakter som sitter löst. Får ta en ledig dag och plocka bort lite saker såsom egr mm som är relativt enkelt att ta bort.
Funderar på att leta upp en liknande bil på tex en skrot eller i en bilaffär och bara kika lite var jag borde ha den kabeln och även hur det ser ut.
Ska försöka att få ut ett kopplingsschema av någon bilverkstad som kan få ut detta. Återkommer om jag blir något klokare
Re: Koppla in en bilgenerator
Du kan inte hitta nån youtubefilm eller kanske bara bilder där generatorn syns och du kan se iaf åt vilket håll kabeln går ?
Eller nåt forum där någon med samma bil kan kika var den tar vägen ?
Eller nåt forum där någon med samma bil kan kika var den tar vägen ?
Re: Koppla in en bilgenerator
Youtue har jag inte lyckats hitta nåt på och i forumen är det dålig respons... men ska fortsätta lägga ut krokar
Re: Koppla in en bilgenerator
Vilket datum är din bil tillverkad?
Ibland kan det vara avarter i slutet och början på året där man använder prototypdelar. Kanske kan det då ha funnits till exempel ett adapterkablage från tvåpolig till trepolig kontakt som tidigare ägare slarvat bort.
Hittar man en duktig mekaniker på originalverkstan brukar de ha koll på sådant.
Ibland kan det vara avarter i slutet och början på året där man använder prototypdelar. Kanske kan det då ha funnits till exempel ett adapterkablage från tvåpolig till trepolig kontakt som tidigare ägare slarvat bort.
Hittar man en duktig mekaniker på originalverkstan brukar de ha koll på sådant.
Re: Koppla in en bilgenerator
Frågan är om det är "rätt bil"?
D.v.s. är det rätt styrbox och kabelhärva till den bilen?
Utan att veta exakt vad som gjorts genom åren så kan cirka vad som helst ha hänt.
Vet inte hur vanligt/ovanligt det är i Sverige, men i andra länder verkar det förekomma samarbeten eller rent av kombinationer av bilskrot och bilverkstad. Om denna bil haft generatorproblem och de fått in en snarlik bil till skroten pga att den t.ex. är krockad, så kan de ha flyttat över diverse delar för att kunna använda vad de har. Typ tänk motorstyrbox, kablage, generator osv.
Prova att maila statliga bilbesiktningen och be om kopia på besiktningsprotokoll. Minns inte ifall man kan få ut senaste eller alla. Om den varit besiktigad där så kolla milställningen och se ifall den verkar konstig, det kan vara tecken på att styrboxar och instrumentpanel är bytta.
Minns inte om du redan skrivit i tråden ifall du kollat om tillverkningsnummer på motorn stämmer med chassinummer=VIN eller inte.
Worst case så får du ohma upp hela kabelstammen för att se var de där ledarna verkligen går. Bara att koppla loss åtkomliga kontakter (efter att ha lossat batteriet) inkl kontakter på motorstyrboxen och se hur kabelstammen verkar vara kopplad.