Äldre 3fas motor med broms
- Mizzarrogh
- Inlägg: 20290
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Äldre 3fas motor med broms
Om bromsbeläggen var körda så skulle den väl gå runt men föra en massa oljud?
Vad 400V bygling skall blecken sitta rakt och vara parallella med varandra.
(Det andra är bygling för 220V till motorn, men detta används i princip aldrig i Sverige, i allafall inte för vanliga tillämpningar)
Edit, alltså de tre översta skall vara förbundna med varandra. Edit, alltså de som sitter på vänster sida sett från kabelförskruvningen till motorn.
Vad 400V bygling skall blecken sitta rakt och vara parallella med varandra.
(Det andra är bygling för 220V till motorn, men detta används i princip aldrig i Sverige, i allafall inte för vanliga tillämpningar)
Edit, alltså de tre översta skall vara förbundna med varandra. Edit, alltså de som sitter på vänster sida sett från kabelförskruvningen till motorn.
Re: Äldre 3fas motor med broms
Mizzarrogh:
De är väl så här du menar?
Som du skrev, i praktiken är det nästan alltid 400 volt 3-fas i Sverige, dvs. det ska vara Y-koppling, ett bleck som förbinder W2, U2 och V2. Som till höger på bilden ovan.
Dom tre faserna ska in på U1, V1 och W1.
Spänningen 400 volt mätes mellan två faser. Om man mäter mellan en fas och nolla så blir det 230 volt.
/Pi
De är väl så här du menar?

Som du skrev, i praktiken är det nästan alltid 400 volt 3-fas i Sverige, dvs. det ska vara Y-koppling, ett bleck som förbinder W2, U2 och V2. Som till höger på bilden ovan.
Dom tre faserna ska in på U1, V1 och W1.
Spänningen 400 volt mätes mellan två faser. Om man mäter mellan en fas och nolla så blir det 230 volt.
/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Mizzarrogh
- Inlägg: 20290
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Äldre 3fas motor med broms
Ja, fast det ser ju ut som att den redan är det när jag förstorar upp bilden. 
Edit, ja, exakt som skrevs ovan så får man bara 230V om man endast mäter från en (valfri) fas till nollan, glömde säga det...
I norden är det är det i praktiken bara Norge som använder detta per default utanför industrivärlden.
Norge är mig veterligen det enda land där man fortfarande har systemet med 137V vilket ger 220V med tvåfas ut till förbrukaren... (litet osäker på exakt varför men har för mig att det hade att göra med järnvägsnätet på 1940 talet, eller någonting sådant)

Edit, ja, exakt som skrevs ovan så får man bara 230V om man endast mäter från en (valfri) fas till nollan, glömde säga det...
I norden är det är det i praktiken bara Norge som använder detta per default utanför industrivärlden.
Norge är mig veterligen det enda land där man fortfarande har systemet med 137V vilket ger 220V med tvåfas ut till förbrukaren... (litet osäker på exakt varför men har för mig att det hade att göra med järnvägsnätet på 1940 talet, eller någonting sådant)
Re: Äldre 3fas motor med broms
Norska systemet beror väl på att det är vanskligt att få till bra kontakt mella jord och jord i bergig terräng utan matjord, utan att dra ledning även för jorden.
Re: Äldre 3fas motor med broms
Vi måste ha ett svar från TS vad han har gjort och inte gjort.
-
- Tidigare PP3DP_SE
- Inlägg: 265
- Blev medlem: 18 mars 2012, 11:50:08
- Ort: Södermanland
Re: Äldre 3fas motor med broms
Tjo,
Min gamla byggcentral la av, men jo, inget brummande == succe
Köpte ny på jula igår(kampanj) och la upp en YT
Tack igen allihop, kanske kommer en projekttråd på en hiss vad det lider
https://youtube.com/shorts/-AvKH941IW4? ... 8pA5v60gDm
Min gamla byggcentral la av, men jo, inget brummande == succe
Köpte ny på jula igår(kampanj) och la upp en YT
Tack igen allihop, kanske kommer en projekttråd på en hiss vad det lider


https://youtube.com/shorts/-AvKH941IW4? ... 8pA5v60gDm
Re: Äldre 3fas motor med broms
Okej, allt frid och fröjd. Tänke inget brummande = tyst = död.
Och youtubelänk för dem som hatar shorts:
Och youtubelänk för dem som hatar shorts:
Re: Äldre 3fas motor med broms
PP3DP_SE:
Kul att du fick fart på den!
Jag kan inte precis säga att 3-fas-motorer är min hemmaplan, men jag hoppas att nästa vecka koppla in och testa 3-5 motorer som jag haft liggande ett tag. Gåva från någon som fått dom över och som hamnat i mina "bra att ha"-lådor.
Nästa steg är att isolationstesta motorerna och koppla in dom via en VFD (inverter, frekvensstyrning, frekvensare, varvtalsstyrning, kärt barn har många namn
). VFDn köpte jag från Kina för en knapp tusenlapp. Mina motorer ligger på runt 1 kW. Kanske blir det en tråd om detta?
Om detta går bra så kanske ett projekt med lite större motor och lite större VFD, längre ner på listan, blir av senare?
/Pi
Kul att du fick fart på den!
Jag kan inte precis säga att 3-fas-motorer är min hemmaplan, men jag hoppas att nästa vecka koppla in och testa 3-5 motorer som jag haft liggande ett tag. Gåva från någon som fått dom över och som hamnat i mina "bra att ha"-lådor.
Nästa steg är att isolationstesta motorerna och koppla in dom via en VFD (inverter, frekvensstyrning, frekvensare, varvtalsstyrning, kärt barn har många namn

Om detta går bra så kanske ett projekt med lite större motor och lite större VFD, längre ner på listan, blir av senare?

/Pi
-
- Inlägg: 780
- Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
- Ort: Kristianstad
Re: Äldre 3fas motor med broms
Bra att den funkar och bromsen klingar precis som en sådan skall låta.
Jag antar att bromsen ligger mellan blå nolla och brun fas.
Om du börjar köra VFD på den måste du börja med separatmatning av bromsen via bromskontaktor. VFD'n har ju troligtvis ett programmerbart relä som då skall dra en kontaktor så länge drift pågår.
Detta eftersom den varierande utspänningen till motorn ej duger till denna broms.
Skall det vara professionellt skall det vara uttag på matande spänning till motorskydd där du kopplar fasen genom samtliga 3 faser på motorskyddet. Sedan via en kontaktor som styrs av relä i VFD.
Jag antar att bromsen ligger mellan blå nolla och brun fas.
Om du börjar köra VFD på den måste du börja med separatmatning av bromsen via bromskontaktor. VFD'n har ju troligtvis ett programmerbart relä som då skall dra en kontaktor så länge drift pågår.
Detta eftersom den varierande utspänningen till motorn ej duger till denna broms.
Skall det vara professionellt skall det vara uttag på matande spänning till motorskydd där du kopplar fasen genom samtliga 3 faser på motorskyddet. Sedan via en kontaktor som styrs av relä i VFD.
-
- Tidigare PP3DP_SE
- Inlägg: 265
- Blev medlem: 18 mars 2012, 11:50:08
- Ort: Södermanland
Re: Äldre 3fas motor med broms
Pi, precis, tänkte nog testa med vfd också
Valiant, får hem styrskåpet och lite grejjer i em, tar för givet att det har rätt pryttlar

Valiant, får hem styrskåpet och lite grejjer i em, tar för givet att det har rätt pryttlar
- Mizzarrogh
- Inlägg: 20290
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Äldre 3fas motor med broms
Säter, en jädra ruta som ser ut som en mobiltelefonskärm och är typ 30 sekunder långt, skall väl föreställa TikTok antar jag ( en fånig och irriterande social plattform för flimrande korta bitar av en massa skräp).
(Inte riktat till Ts.)
(Inte riktat till Ts.)
-
- Tidigare PP3DP_SE
- Inlägg: 265
- Blev medlem: 18 mars 2012, 11:50:08
- Ort: Södermanland
Re: Äldre 3fas motor med broms
Hahaha, perfekt beskrivning Mizzarrogh
Håller helt med, smidigt från mobilen dock

Håller helt med, smidigt från mobilen dock
