ATX nätdel gick sönder, en okänd krets brann upp?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
stoffe
Inlägg: 834
Blev medlem: 22 februari 2007, 21:08:25
Ort: Uppsala
Kontakt:

ATX nätdel gick sönder, en okänd krets brann upp?

Inlägg av stoffe »

Hej

Denna för mig okända 7 pins krets brann upp på min ATX nätdel. Vad kan det vara för komponent? Det fanns en stor lätt svullen kondensator på kretskortet ej med på bild. Kan den varit bidragande orsak till felet?

Se bild.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: ATX nätdel gick sönder, en okänd krets brann upp?

Inlägg av H.O »

Det är sannolikt switchmode controllern. Det är också troligt att den dragit med sig fler halvledare (eller tvärt om).
Men utan att titta i en likadan nätdel är det såklart snudd på omöjligt att med säkerhet säga vad det är för chip. Baserat på att det sannolikt är switchmode controllern och på att det är PDIP-7 där ben 6 saknas så är två MÖJLIGA kandidater OnSemi NCP1010 eller Infineon BR2280JZ.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: ATX nätdel gick sönder, en okänd krets brann upp?

Inlägg av breflabb »

Den IC-en i en hel del varianter, så försöka stoppa i något annat kommer
att bara kosta än mer. Det kommer inte att klara sig med bara den
Här har du en som är prissänkt med några hundra lappar och 100W mer
som jag skulle föredra

https://www.webhallen.com/se/product/35 ... 0W-80-Gold
Chaf
Inlägg: 698
Blev medlem: 9 februari 2008, 11:05:31
Ort: Stockholm

Re: ATX nätdel gick sönder, en okänd krets brann upp?

Inlägg av Chaf »

Hej :D
Finns begagnade på tradera billigt !
Chaf
Användarvisningsbild
Humulus
Inlägg: 2723
Blev medlem: 15 september 2006, 00:27:21
Ort: Linköping

Re: ATX nätdel gick sönder, en okänd krets brann upp?

Inlägg av Humulus »

Tror också på Modecontrollern. Tror också att det är hög risk för att den dragit med sig fler
komponenter, så tveksamt att försöka laga ur ekonomisk synpunkt!
Möjligen om man tycker att det är ett intressant rep-projekt. Men då behöver man nästan få tag i
en exakt likadan alt. schema.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: ATX nätdel gick sönder, en okänd krets brann upp?

Inlägg av anders_bzn »

Det är bara av akademiskt intresse som det är intressant att felsöka och laga en sådan här nätdel. Man bör ha lite koll eftersom det är höga spänningar på kortet. Fler komponenter än IC:n och kondensatorn är kassa eller skadade. Jag skulle aldrig lita på en sådan nätdel utan att testa den ordentligt efter reparation.

Samma gäller begagnade. En bra nätdel som man kan lita på är viktig om man vill a hen dator som fungerar och om man är rädd om sin data (jag menar data och inte dator).
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6886
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: ATX nätdel gick sönder, en okänd krets brann upp?

Inlägg av Marta »

Min gissning är att det är regulatorn till standby-spänningen. Där finns en smärre nätdel parallellt med den stora fö att ge denna spänning som alltid är till. Följ upp hur kretsen är kopplad och jämför med datablad på de varianter Du kan hitta.

Kontrollera att övriga komponenter ä hela. Även konding och diod på sekundärsidan av den lilla ferrittrafo som sannolikt finns där.
Användarvisningsbild
Humulus
Inlägg: 2723
Blev medlem: 15 september 2006, 00:27:21
Ort: Linköping

Re: ATX nätdel gick sönder, en okänd krets brann upp?

Inlägg av Humulus »

Alla nätdelar är per definition begagnade så fort dom använts i några minuter... :humm:
Så där tycker jag att det är att dra saker lite väl långt.



anders_bzn skrev: 26 maj 2023, 15:12:06 Samma gäller begagnade. En bra nätdel som man kan lita på är viktig om man vill a hen dator som fungerar och om man är rädd om sin data (jag menar data och inte dator).
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: ATX nätdel gick sönder, en okänd krets brann upp?

Inlägg av anders_bzn »

Jag skulle inte snåla på att köpa en random beganad nätdel till någon av de datorer som jag tycker är "viktiga". Skulle den vara ny och testad från någon pålitlig, visst, men inte använd i ett okänt antal år. Varför chansa?
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: ATX nätdel gick sönder, en okänd krets brann upp?

Inlägg av Electricguy »

Det verkar tydligen vara en sån här om man ska tro på Google: https://docs.rs-online.com/5f38/A700000008300032.pdf
https://au.rs-online.com/web/p/power-switch-ics/2336817

Men jag skulle nog råda dig att slänga det där nätagget. Fractal Design aggregaten (från några år tillbaka i alla fall) är ökända för att kasta in handduken. Typiskt dåligt då det kan ta med sig resten av komponenterna om man har otur. Kika efter något från Corsair av bättre modell, be quiet!, Deepcool eller EVGA.
Skriv svar