Reglera 400V värmepatron steglöst?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Nerre

Re: Reglera 400V värmepatron steglöst?

Inlägg av Nerre »

Ska man ha ett stabilt ångflöde så får man nog hålla sig under 2 sekunder för perioden. Det är viktigt att inse att det i detta fall inte handlar om att reglera en temperatur, temperaturen har en rätt stor tröghet, men ångflödet har betydligt mindre tröghet. Och störningar i ångflödet gör att kolonnen "tappar balansen".

Som jag skrev så brukar de flesta köra med fasta strömbrytare för två av elementen, och en fasvinkeldimmer för det tredje.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jag körde på spisen, funkade utmärkt.

Sedan är det så, att så länge alkoholen avdunstar så hålls temperaturen per automatik rätt konstant, det är först när majoriteten avdunstat som det blir problem att hålla korrekt temperatur.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Problemet med fasvinkeldimmer är det ger ifrån sig så mycket skit på elnätet. Dessutom så finns det vissa elmätare som hanterar energin tämligen felaktigt då, så det kan blir dyrt...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Dessutom så finns det vissa elmätare som hanterar energin tämligen felaktigt då, så det kan blir dyrt...
Nej det gör det inte, har du några bevis för detta?
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Riktiga elmätare skall hålla sig inom standarden för olika laster. Konsumtionsmätare man sätter i uttaget finns det sämre och bättre av.

Men som sag jag skulle satsa på on/off vid nollgenomgångarna för att undvika onödig "skit".
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Inga som jag kan dela med mig av, då jag inte har tillgång till den dokumentationen längre samt att den aldrig har hamnat i offentligheten.
Jag har varit med om att konstruera en "Grid level meter" med 0,1% absolut noggrannhet, och 0,01% praktiskt upp till 50 övertonen.
Då passade vi även på att mäta och testa lite konkurrentelmätare vid diverse jobbiga driftfall för att verifiera de egna prestanda.
Så du kan välja att lita på mitt ord eller inte, jag struntar i vilket som.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Eftersom du inte kommer med några som helst fakta, betraktar jag ditt påstående som tvivelaktigt.

EDIT: Otrevligheter /Admin
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag har konstruerat all den mätande elektroniken i denna.
https://www.securemeters.com/product/gr ... /proq-100/
Jag tror inte riktigt att du förstår hur mycket verifierande mätningar man gör med arbiträra signalgeneratorer för att verifiera prestanda innan man släpper en sådan pjäs på marknaden...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jodå, jag har rätt bra koll på det, men som sagt, du kommer med påståenden som du inte kan verifiera, och då är det skitsnack.
Dessutom, du kan ha konstruerat rymdskytteln, men det förändrar ingenting, kan du inte verifiera med fakta.

EDIT: Otrevligheter /Admin
Skriv svar