Arduini MEGA mini variant

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
fosfor
Inlägg: 453
Blev medlem: 13 februari 2013, 05:43:15
Kontakt:

Arduini MEGA mini variant

Inlägg av fosfor »

Hej!

Vet ni om det existerar en "officiell" mini-variant av Arduino Mega? :humm:

Mvh F
Shimonu
Inlägg: 294
Blev medlem: 21 oktober 2015, 22:44:33

Re: Arduini MEGA mini variant

Inlägg av Shimonu »

Vad är det du behöver?

.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Arduini MEGA mini variant

Inlägg av Bosen »

Som du ser på https://www.arduino.cc/en/Main/Products så finns det ingen officiell version, men på ebay finns det ju en hel del Arduino Mega Pro Mini. Dessa är så vanliga så man kan ju nästan kalla de "officiella". Tydligen så kallas de även Meduino
Bild
Användarvisningsbild
fosfor
Inlägg: 453
Blev medlem: 13 februari 2013, 05:43:15
Kontakt:

Re: Arduini MEGA mini variant

Inlägg av fosfor »

Bosen: Oooh tack! Det är nog nåt sånt där jag vill ha :)

MEN! Det ska ju även finnas avskalade MEGA's där det finns nästan inga komponenter kvar?
Så att man kan addera det som behövs själv?

Tänkte göra en strömsnålare variant nämligen.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Arduini MEGA mini variant

Inlägg av Bosen »

Egentligen är en arduino Mega bara en atmega 2560, så du kan ju köpa bara chipet om du vill...

Men det kanske är en sådan här du är ute efter? https://www.tindie.com/products/FuzzySt ... ble-board/
Användarvisningsbild
fosfor
Inlägg: 453
Blev medlem: 13 februari 2013, 05:43:15
Kontakt:

Re: Arduini MEGA mini variant

Inlägg av fosfor »

Bosen: Det där ser mycket intressant ut!
Vet du exakt vad det är som går förlorat på ett så bantat kort jämfört mot det vanliga kortet?
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Arduini MEGA mini variant

Inlägg av Bosen »

Strömförsörjning och USB-serial finns inte med.
Man behöver alltså mata den med 5v EXAKT, och man behöver ha en FTDI-kabel eller liknade för att kommunicera med den.
Dimension: 38.1mm x 38.1mm.
* Requires external USB to TTL serial converter to upload Sketches; this board was tested with this module and works very well.
* To use the onboard AREF/REF pin, a 0.1uF capacitor must be connected between the REF pin and GND.
* Does not have 10k pull-up resistors on the I2C pins
* Must be powered by 5V DC regulated voltage.
Vad skall du använda din arduino till?
Användarvisningsbild
fosfor
Inlägg: 453
Blev medlem: 13 februari 2013, 05:43:15
Kontakt:

Re: Arduini MEGA mini variant

Inlägg av fosfor »

Ahaa ok! Tack!
Så USB delen är mer en bekvämlighetsgrej vid programmering, kommer Arduino programmet känna igen den precis som vanligt även med FTDI kabel?
Ok 5V exakt, då lär jag ju behöva bygga någon form av voltregulator endå... Hmm.
Kondingarna, som är borta på bantade MEGA's, antar jag är för stabilitetet av driften?

Det här ska vara en liten hyll lyftare med motor som jag inte vill behöva ha sladd inkopplad till då den bara används nångång ibland,
därav vore skönt med ett strömsnålt kort så att den inte drar ur batteriet när den bara fått stå.

Jag har aktiverat sleepfunktionen i koden, och då drar den ca 66% mindre ström, men det behöver bantas mer.

Bosen skrev:Strömförsörjning och USB-serial finns inte med.
Man behöver alltså mata den med 5v EXAKT, och man behöver ha en FTDI-kabel eller liknade för att kommunicera med den.

Citera:
Dimension: 38.1mm x 38.1mm.
* Requires external USB to TTL serial converter to upload Sketches; this board was tested with this module and works very well.
* To use the onboard AREF/REF pin, a 0.1uF capacitor must be connected between the REF pin and GND.
* Does not have 10k pull-up resistors on the I2C pins
* Must be powered by 5V DC regulated voltage.


Vad skall du använda din arduino till?
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Arduini MEGA mini variant

Inlägg av Bosen »

Bara för att det är mindre komponenter så betyder det ju inte att det är strömsnålare :humm:
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Arduini MEGA mini variant

Inlägg av Bosen »

Behöver du verkligen ha en MEGA?
Det finns ju arduino processorer som drar mindre ström...

Behöver du verkligen köra processorn i 16Mhz? Om du klockar ner processorn så tar den mindre ström...

Det finns en massa olika sätt att få ner strömförbrukningen. Se verkligen till att allt du inte använder är avstängt i processorn.

https://forum.arduino.cc/index.php?topic=442565.0

http://www.home-automation-community.co ... l-battery/
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Arduini MEGA mini variant

Inlägg av SeniorLemuren »

Skall bu bara köra en hylla upp och ned så räcker det ju med en Uno MINI USB Nano
Användarvisningsbild
RRacer
Inlägg: 370
Blev medlem: 29 januari 2005, 19:40:17
Ort: Lerum

Re: Arduini MEGA mini variant

Inlägg av RRacer »

fosfor skrev: Jag har aktiverat sleepfunktionen i koden, och då drar den ca 66% mindre ström, men det behöver bantas mer.
Om du vill vara riktigt strömsnål så kan jag rekommendera den här: https://www.tinypico.com/.
Kanske inte den billigaste mikrokontrollern, men liten, strömsnål, snabb, wifi+bluetooth etc.

Bild
Användarvisningsbild
fosfor
Inlägg: 453
Blev medlem: 13 februari 2013, 05:43:15
Kontakt:

Re: Arduini MEGA mini variant

Inlägg av fosfor »

RRacer: Spännande!
Är koden kompatibel med Arduinos kod?
Användarvisningsbild
RRacer
Inlägg: 370
Blev medlem: 29 januari 2005, 19:40:17
Ort: Lerum

Re: Arduini MEGA mini variant

Inlägg av RRacer »

Ja, det är en ESP32 så du kan köra Arduino, MicroPython eller Espressif IDF.

I deep sleep drar den ca 10 µA.
Lipo BMS är inbyggt.
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Arduini MEGA mini variant

Inlägg av bearing »

fosfor skrev:Jag har aktiverat sleepfunktionen i koden, och då drar den ca 66% mindre ström, men det behöver bantas mer.
Vet ej vad som händer i arduinos mjukvarubibliotek när man aktiverar sleep, men jag har fått ned förbrukningen betydligt genom vanlig C-programmering på en AVR. Först stängde jag av alla oanvända periferienheter, sen gick jag ned i sleep. Passade även på att mata med 3,3VDC för lägre ström. Hade även sänkt klockfrekvensen till 1MHz, minns jag, så att den drog mindre när den vaknade upp ibland på en timer.

Jag har full koll på vad jag gör på en AVR i C eller ASM (d.v.s det som kallas "bare metal" numera). Sån här Arduinoprogrammering är mer för snabb prototyputveckling tycker jag.

Antar att en Arduino tickar på i 16MHz, 5V, alla periferienheter aktiva, samt vaknar upp periodisk för att uppdatera sin 1ms-timer. Det är sånt som drar ström. Sen behövs som sagt inte en MEGA, som nog drar mer ström än en 8-pinnars.
Skriv svar