Flera filer ett projekt...

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Flera filer ett projekt...

Inlägg av gvs »

Har ett ganska stort projekt i mplab det är en fil på 1200 rader, svårt att få överblick. därför vill jag lyfta ut vissa av funktionerna i separata filer. Hur gör jag för att anropa dessa funktioner sen? är det bara att göra som vanligt bara man ser till att filen är addad i projektet?
Michel
Inlägg: 436
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:08:04
Ort: Stockholm

Inlägg av Michel »

Om du kör C så borde det väl vara som vanligt.
D.v.s. Include & Prototyper.

Minsta kravet borde väl vara en Include?
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

kör asembler har testat en include men jag får massa felmeddelanden av typen:

Error[150] E:\GUSTAV\CHATBOARD\LOOKUP.ASM 3 : Labels must be defined in a code or data section when making an object file
Error[152] E:\GUSTAV\CHATBOARD\LOOKUP.ASM 4 : Executable code and data must be defined in an appropriate section

Antagligen pga att jag bara har klippt ut koden ur orginalfilen och sparat den i lookup.asm

men hur ska jag göra?
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Tror det finns två sätt, antingen klipper man bara ut vissa delar och lägger i separata filer som man "includar" i huvudfilen. Det blir samma sak som att klistra in hela den separata filen vid "include" raden...

Sen så stöder MPASM (och även GPASM numera) att man kompilerar filerna separat och länkar ihop. Exakt hur man använder det vet jag dock inte.

Jag kanske borde lära mig, för det blir faktiskt lite rörigt att hitta i assembler-filer på 1500 rader :)
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

oki har nu gjort som cyr säger, lägger koden i en egen fil och includer filen på det stället koden var, det funkar inte får samma fel nu oxå... verkar vara så att man måste skriva nåt speciellt.
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Hmmm, det var ju intressant. Har du med filerna i projektet fortfarande? Testa att bara ha med huvudfilen isf.
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

nu funkar det prefa!
Skriv svar