Framtidens 3D printer

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
kankki
Inlägg: 3369
Blev medlem: 2 januari 2010, 15:05:12
Ort: Nykarleby, Finland

Framtidens 3D printer

Inlägg av kankki »

http://m3.idg.se/2.1022/1.615825/carbon ... -skrivaren

Verkar som nästa steget i 3D-printning har nåtts. 25-100 ggr snabbare än de printers som finns idag säger de.

Kom inte riktigt underfund med hur det funkade, kan dock förstå att de vill hålla det hemligt.

3DSystems och Stratasys fick eld i baken kan jag tänka mig.


Dock får man väl ta hela storyn med en nypa salt. Företaget dök upp från ingenstans.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26214
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Framtidens 3D printer

Inlägg av Icecap »

Det är en "vanlig" skrivare som använder en laser i en polymer vätska som härdar när lasern lyser på den. Inget speciellt nytt eller revolutionerande - förutom att de skriver från botten vilket betyder att de rent mekanisk kan skriva snabbare för att man inte ska vänta på att vätskans nivå är stabilt.

Detta kan rimligt enkelt åstadkommas om man kan fokusera lasern strax över glasbotten på kärlet.
Användarvisningsbild
kankki
Inlägg: 3369
Blev medlem: 2 januari 2010, 15:05:12
Ort: Nykarleby, Finland

Re: Framtidens 3D printer

Inlägg av kankki »

Njae, det skulle väl bara vara en SLA skrivare (som en Form 1).

Denna ska använda syre (?) på något sätt, påstås det, tillsammans med en ljushärdande harts, vars lager projiceras med projektor. Så förstod jag det iaf.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Framtidens 3D printer

Inlägg av Meduza »

Ja i grunden är det en "helt vanlig" DLP-baserad skrivare som skriver 'bottom-up' med ljushärdande polymer, det dom har gjort är att de använt ett syregenomsläppligt material (Teflon AF2400 för den nyfikne) som bottenyta i behållaren, och då syre agerar inhibator i härdningsprocessen och hindrar de tiotal mikrometer närmast botten från att härda, så behöver dom inte "vicka loss" objeket från botten mellan varje lager utan kan bara flytta byggplattformen uppåt konternuerligt och sparar därigenom en hem del tid.

Det finns dock vissa nackdelar som är uppenbara, tex om du ska skriva ut saker med större solida ytor (observera att detta saknas helt i deras demos) så kommer du begränsas starkt i utskriftshastighet av vätskans viskositet om den inte är extremt låg.

Oavsett mkt intressant idé!

Teflonet där är btw inte så billigt, en kille på #dlp3Dprinting tog in pris och fick en offert på 1800$/25g.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Framtidens 3D printer

Inlägg av Agwan »

Jo de där DLP-printrarna har ju funnits ett tag. Vet iofs inte om de har funnits att köpa färdiga, men DIY-beskrivningar såg jag första gången för ett gäng år sedan. Ett problem är att tekniken kommer från projektorer som finns i max 4k-upplösning. Blir iofs väldigt fin upplösning på små saker, men inte på större.

Problemet med de större ytorna "löser" man genom att stega upp lite mer så att vätskan lätt kommer in och sedan gå ner igen. Det slöar såklart ner processen.

5 min utskriftstid på den där bollen är ju rätt fin hastighet.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Framtidens 3D printer

Inlägg av Meduza »

Jo, men det det hela handlade om i det här fallet var ju just att eftersom dom använder den här tekniken med ett ohärdat lager av resin så slipper de alla upp-ner rörelser utan kan klara sig med en konternuerlig långsam uppåtrörelse, det är därför dom får högre printhastighet, så att gå tillbaka till upp-ner rörelser gör ju att dom tappar en stor del av sin tidsvinst.
mippen
Inlägg: 744
Blev medlem: 15 april 2009, 15:34:31
Ort: Lindome

Re: Framtidens 3D printer

Inlägg av mippen »

Hur fungerar det när man gör "kristallprintning"? De där glasbitarna man kan köpa med eget eller färdig 3d motiv i?
Är det två lasrar som bildar en punkt eller lyckas man fokusera en laser på olika djup i kristallen?
Hade tekniken gått att använda i resin 3d printer funktion? :humm:
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Framtidens 3D printer

Inlägg av Agwan »

Absolut, den tekniken finns också. Läste om en sån maskin som klarade av att skriva ut modeller med ner till 150nm strukturer. Tror det var med 50nm stor laserpunkt.

Här var den visst:
https://www.youtube.com/watch?v=wThtfAtB5U8
Jag kanske minns fel på exakta struktur och laserpunktsmåtten...
Skriv svar