Kupévärmare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Volvo245GLT
Kontakt:

Re: Kupévärmare

Inlägg av Volvo245GLT »

qx5 skrev:Hur många liter var den på?
Den var på 10 liter, och vattnets expansion var oväntat nog inget större problem. (sådant där går väl annars att räkna ut i förväg om man är ett snille på matte - vilket jag inte är)
Det hela monterades i en Volvo 245, och hittade faktiskt tråden på Etanol-forumet där jag beskrev det hela mer utförligt. Finns några bilder där med som fortfarande verkar fungera. :)
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=12&t=2403

Min lösning finns dokumenterad från sidan 5 och framåt. I tråden diskuterades även det här med batteridriven värme.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Kul!

Youtube-videon du länkar till känns lite bekant. Jag har provat nästan samma sak, fast i mindre skala. Av nån anledning så behövde jag en slangklämma som satt på kylarslangen i en reservdelsbil, och när jag senare faktiskt behövde köra en snutt med den bilen (typ några meters bogsering av nån annan bil) så släppte slangen från kylaren. Boooooom sa det med ett rätt kraftigt men riktigt dovt ljud och sen var det bara att fly från glykolångorna. :wink:
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

säter skrev:
Med 200W kan det fungera något så när
Det låter väldigt lite.
Jag brukar få köra med det tiodubbla för att få någon värme att tala om.
Jag har ju dieselvärmare o har inte använt kupévärmare på länge men när jag hade så körde jag åxå på 10 gånger mer, 2000w för att det ska vara nått att prata om.. vet att jag testat några andra skitgrejer från biltema på runt 3-400watt, gav ingen värme direkt tyckte jag, slängde bort skiten.
Skriv svar