Trådlös 433 MHz temperatursensor för Tellstick och RFXtrx433
Re: Trådlös 433 MHz temperatursensor för Tellstick och RfxCo
Tänker mig en custom rom med stöd för fler protokoll och kanske lite egen intelligens.
Om det finns plats så skulle en lokal hemsida kanske kunna vara något också.
Hitech kompilatorn har jag för mig finns till Windows också. Programmerade i plugget med den om jag inte minns fel.
Om det finns plats så skulle en lokal hemsida kanske kunna vara något också.
Hitech kompilatorn har jag för mig finns till Windows också. Programmerade i plugget med den om jag inte minns fel.
Kompilatorn finns, dock tror jag att byggskripten kräver linux, eller iaf. POSIX. Kan gå med cygwin men då skulle jag hellre satsa på virtualbox.
EDIT: Buildskripten beror på cmake och använder Unix Makefiles.
Skalet är /bin/sh. Så en Ubuntu i virtualbox är vad som gäller för er windowsfolk
Hi-tech C18 PRO i lite mode V9.66 är vad som gäller.
Finns på en skitlångsamt halvt hemlig hi-tech FTP nånstans. Vet inte om jag har rätt
att ladda upp den. Den går ju att ladda ner gratis ifrån deras egen FTP men vill gärna
ha bekräftelse innan. Det är alltså inte med seriekod utan den som gick att ladda ner
från hemsidan när hi-tech inte var uppköpta av microchip.
EDIT: Buildskripten beror på cmake och använder Unix Makefiles.
Skalet är /bin/sh. Så en Ubuntu i virtualbox är vad som gäller för er windowsfolk

Hi-tech C18 PRO i lite mode V9.66 är vad som gäller.
Finns på en skitlångsamt halvt hemlig hi-tech FTP nånstans. Vet inte om jag har rätt
att ladda upp den. Den går ju att ladda ner gratis ifrån deras egen FTP men vill gärna
ha bekräftelse innan. Det är alltså inte med seriekod utan den som gick att ladda ner
från hemsidan när hi-tech inte var uppköpta av microchip.
Bord räcka med filnamnet så kan man googla.
Men om koden är i en gammal gratis version så känns ju telldus utveckling inte särskilt up to date.
Borde vara tämligen enkelt att anpassa koden till annan kompilator.
Finns några instruktioner för hur man kopplar in sig på enheten för att programmera processorn eller har den en bootloader.
Finns kretsschema tillgängligt?
Är koden förresten endast för att köra lokalt eller får den koppla upp sig mot live?
Edit: Hittade svar på mina frågor här: http://developer.telldus.com/blog/2012/ ... n-firmware
Eftersom koden bara ger en lokal version så krävs en del extra jobb för att skriva en lokal eller extern server.
Men om koden är i en gammal gratis version så känns ju telldus utveckling inte särskilt up to date.
Borde vara tämligen enkelt att anpassa koden till annan kompilator.
Finns några instruktioner för hur man kopplar in sig på enheten för att programmera processorn eller har den en bootloader.
Finns kretsschema tillgängligt?
Är koden förresten endast för att köra lokalt eller får den koppla upp sig mot live?
Edit: Hittade svar på mina frågor här: http://developer.telldus.com/blog/2012/ ... n-firmware
Eftersom koden bara ger en lokal version så krävs en del extra jobb för att skriva en lokal eller extern server.
-
Ja, med Duo är det enkelt att lokalt ändra i filen och kompilera om så fungerar det, men förutom de två Duo jag köpte så var jag dum nog att köpa två Net också eftersom det hela då lät så lovandeecenier skrev:Eftersom källkoden är öppen och bara att ladda ner så gjorde jag just det och ändrade till den version av protokollet som jag tror stämmer bäst. Det är ju frid och fröjd för min egen del. Tyvärr så kan jag inte felrapportera till Telldus eftersom jag bara kan påpeka att det dom har implementerat troligen är fel, men inte vad det ska vara istället.
När jag började med det här projektet så var min tanke att jag i slutändan skulle möjliggöra att logga elförbrukningen i sommartorpet. Där har jag en MultiTRX, http://skagmo.gotdns.com/wiki/doku.php? ... roductpage som stödjer ESIC. Tanken var därför att använda t.ex. humidity-fältet för att skicka de detekterade pulserna från elmätaren. Detta är fortfarande det jag tänker implementera, men det kom en massa andra saker mellan som var kul![]()

MultiTRX såg ut att vara en trevlig grej men tyvärr verkar den inte mer gå att få tag på, men sedan finns det otaliga andra samt de är rätt enkla att bygga själv också om man bara har tid och lust

Hade tidigare en router som jag installerat OpenWRT på som platform men problemet var både brist på minne och räknekapacitet.
Så har själva på stugan nu en Raspberry som loggar el (total + värmepump), temperatur (inne + ute + vattnet på sommaren), vattennivån samt en massa av värmepumpen samt annan uppvärmning.
Men har inget för fuktighet och skulle vara trevligt att bli av med sladdarna

I Torpet kör jag med en Seagate Dockstar https://www.m.nu/seagate-dockstar-p-361.html med Debian på.
Där hårddisken är tänkt att sitta har jag satt i ett Huawei E220 3G-modem http://en.wikipedia.org/wiki/Huawei_E220 med kontantkort.
För att få in ESIC-termometrar och även för att kunna styra NEXA-pluggar, så har jag även en MultiTRX inkopplad i en av usbportarna. MultiTRX:en köpte jag i brist på Tellstick DUO. Dock finns det ingen support, och Jon som tillverkat den, verkar inte ha några planer på att släppa firmwaren heller
I Dockstar:en sitter även en USB9097-sticka http://owfs.org/index.php?page=usb-usb9097 så att jag kan koppla 1-wirenät. Detta känns ju lite överflödigt nu när jag har tillverkat trådlösa 1-wire-sensorer
Jag kan i nuläget skicka ett sms med en fördefinierad text som gör att extraradiatorer slås på så att det blir varmt och skönt när vi kommer dit på höst/vinter/vår.
Det går även bra att skicka ett annat kommando och få ett sms tillbaka med temperatur nu samt min, max och medel över 1 vecka.
Som jag sa ovan, så är planen att kunna mäta elförbrukningen också med hjälp av sändaren i det här projektet.
Där hårddisken är tänkt att sitta har jag satt i ett Huawei E220 3G-modem http://en.wikipedia.org/wiki/Huawei_E220 med kontantkort.
För att få in ESIC-termometrar och även för att kunna styra NEXA-pluggar, så har jag även en MultiTRX inkopplad i en av usbportarna. MultiTRX:en köpte jag i brist på Tellstick DUO. Dock finns det ingen support, och Jon som tillverkat den, verkar inte ha några planer på att släppa firmwaren heller

I Dockstar:en sitter även en USB9097-sticka http://owfs.org/index.php?page=usb-usb9097 så att jag kan koppla 1-wirenät. Detta känns ju lite överflödigt nu när jag har tillverkat trådlösa 1-wire-sensorer

Jag kan i nuläget skicka ett sms med en fördefinierad text som gör att extraradiatorer slås på så att det blir varmt och skönt när vi kommer dit på höst/vinter/vår.
Det går även bra att skicka ett annat kommando och få ett sms tillbaka med temperatur nu samt min, max och medel över 1 vecka.
Som jag sa ovan, så är planen att kunna mäta elförbrukningen också med hjälp av sändaren i det här projektet.
-
Vad finns det inte support för?
MultiTRX verkar använda sig av FTDI chip, som fungerar i linux och kommunikationen är i ASCII.
Det kan ju inte bli bättre
Tyvärr har han slutat sälja dessa...
Har en massa Nexa brytare, och med ett litet program i C kan man automatisera mycket och enkelt.
Hade hoppats Tellstick skulle haft en liknande kommunikation men den går inte att använda utan deras egen telldusd så det krävs då en typ av liten dator.
MultiTRX kan du vad jag kan se styra från typ ett microchip via uart ifall du vill
MultiTRX verkar använda sig av FTDI chip, som fungerar i linux och kommunikationen är i ASCII.
Det kan ju inte bli bättre

Tyvärr har han slutat sälja dessa...
Har en massa Nexa brytare, och med ett litet program i C kan man automatisera mycket och enkelt.
Hade hoppats Tellstick skulle haft en liknande kommunikation men den går inte att använda utan deras egen telldusd så det krävs då en typ av liten dator.
MultiTRX kan du vad jag kan se styra från typ ett microchip via uart ifall du vill

Jag formulerade mig lite slarvigt. Jon har gett mig riktigt bra support. MultiTRX:en gör allt jag behöver just nu och den gör det väldigt bra. Dock skulle det vara trevligt om man kunde få tillgång till källkoden till fw, men det är den han inte vill släppa.
MultiTRX:en dyker upp som en ttyUSB-device i linux och är väldigt enkel att scripta. Där har jag inget mer att önska.
Helt annan fråga:
Finns det något intresse för en fine-offset_clone? Alltså en esic-clone, men med stöd för fine-offset-protokollet?
Det protokollet används av bl.a. Viking som säljs på Teknikmagasinet.
Den kod jag har skickar data som mottas av Tellstick DUO, men än så länge visar den fel temperatur.
Om det inte finns något intresse så lägger jag ner den utvecklingsgrenen. Alternativt publicerar det jag har gjort till nu.
MultiTRX:en dyker upp som en ttyUSB-device i linux och är väldigt enkel att scripta. Där har jag inget mer att önska.
Helt annan fråga:
Finns det något intresse för en fine-offset_clone? Alltså en esic-clone, men med stöd för fine-offset-protokollet?
Det protokollet används av bl.a. Viking som säljs på Teknikmagasinet.
Den kod jag har skickar data som mottas av Tellstick DUO, men än så länge visar den fel temperatur.
Om det inte finns något intresse så lägger jag ner den utvecklingsgrenen. Alternativt publicerar det jag har gjort till nu.
Jag är intresserad av fine offset protokollet.
Som jag skrev tidigare kan man köpa kit med mottagare och sändare på Jula för 99:- för tillfället och dessa kör fine offset. För övrigt är det likadan sändare som teknikmagasinet säljer.
Med den avkodningen av protokollet som det länkades till tidigare i tråden borde det inte vara så svårt att få till.
Om ingen är intresserad så tar jag gärna koden och jobbar vidare på att få temperaturen att stämma.
Om någon har väderstation med fine offset protokollet så skulle det vara trevligt att få hjälp med tolkningen av device id tolkningen eftersom den troligtvis har en enhetstyp del och en enhets id del.
Eller finns det någon som har avkodat protokollet vidare redan?
Som jag skrev tidigare kan man köpa kit med mottagare och sändare på Jula för 99:- för tillfället och dessa kör fine offset. För övrigt är det likadan sändare som teknikmagasinet säljer.
Med den avkodningen av protokollet som det länkades till tidigare i tråden borde det inte vara så svårt att få till.
Om ingen är intresserad så tar jag gärna koden och jobbar vidare på att få temperaturen att stämma.
Om någon har väderstation med fine offset protokollet så skulle det vara trevligt att få hjälp med tolkningen av device id tolkningen eftersom den troligtvis har en enhetstyp del och en enhets id del.
Har dragit ner senaste esic_clone-0.6
I zip-filen hittade jag en färdigkompilerad hex fil och en asm fil.
Vad har den färdigkompilerade versionen för sändningsintervall?
Hur kompilerar jag asm filen? Drog ned MPLABX IDE och XC8 kompilatorn men allt verkar ju vara gjort för att programera och kompilera i C.
Hur kompilerar man ASM koden med det?
Hur kompilerar jag asm filen? Drog ned MPLABX IDE och XC8 kompilatorn men allt verkar ju vara gjort för att programera och kompilera i C.
@ankan
Här fninns en bra beskrivning på hur du ska göra.
http://tutorial.cytron.com.my/2012/07/0 ... mplab-xc8/
Här fninns en bra beskrivning på hur du ska göra.
http://tutorial.cytron.com.my/2012/07/0 ... mplab-xc8/
OK, då finns det i alla fall en intresseradankan skrev:Jag är intresserad av fine offset protokollet.

Koden är färdigskriven och fungerar m.a.p. att Telldus DUO ser sensorn och skriver ut luftfuktighet och temperatur (protokollet är alltså implementerat), men temperaturen skickas just nu på fel format. Det är en multiplikation med 10 som ska till, men det hann jag inte med att slutföra igår kväll. Jag kan lägga upp fineoffset_clone-0.1beta ikväll.
Halloj gubbs
Här finns lite mer info om Fineofset väderstation (wh1080)
Finns ju även en tar "boll" med källkoden
http://www.susa.net/wordpress/2012/08/r ... nd-rfm12b/
Kanske kommer till någon nytta
Här finns lite mer info om Fineofset väderstation (wh1080)
Finns ju även en tar "boll" med källkoden

http://www.susa.net/wordpress/2012/08/r ... nd-rfm12b/
Kanske kommer till någon nytta

Sändningsintervallet tror jag är satt till sändning var 15sankan skrev:Har dragit ner senaste esic_clone-0.6
Använd den redan inkluderade mpasm.
Stöd för DHT22 låter väldigt bra, kul att få in både Rh och Temp. Skulle sitta fint i växthusetPlanerna för det här projektet är typ,
* fixa stöd för DHT22
* släppa en version som har stöd för fine offset-protokollet
* fixa stöd för att kunna detektera ir-pulser från en elmätare och skicka det som humidity.
helt i oprioriterad ordning.

Från det ena till det andra, finns det någon som skulle vilja hjälpa till att göra en layout så man kan göra några riktiga kretskort med nuvarande version 0.6.
Jag föreslår att man ritar in ett rj45 uttag för 1wire bussen och möjligheten till extern matning.
Eller sonnyboy, tänkte du att det var tänkt för trådlösa singel enheter med bara en sensor?
Eller sonnyboy, tänkte du att det var tänkt för trådlösa singel enheter med bara en sensor?