Trådlös 433 MHz temperatursensor för Tellstick och RFXtrx433

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
ecenier
Kontakt:

Re: Trådlös 433 MHz temperatursensor för Tellstick och RfxCo

Inlägg av ecenier »

esic_clone-0.6.zip finns att ladda ner :)
ankan

Inlägg av ankan »

Kör Jenkinsbird samma protokoll eller var hittar jag deras protokoll?
FredrikTillman

Inlägg av FredrikTillman »

Sensorn som tex Teknikmagasinet säljer som Jenkinsbird är en produkt av Fine Offset Electronics (http://www.foshk.com/).
Därav är namnet på protocollet fineoffset ;)
Den finns som endast temperatur eller med både temperatur och fuktighet.

Här finns lite info om protokollet, här dock med fuktighet:
http://lucsmall.com/2012/04/29/weather- ... ng-part-2/
ankan

Inlägg av ankan »

Tack,

Då tror jag att jag ska göra motsvarande fast för Jenkinsbird eftersom jag har mottagare som kan visa den informationen.
Köpte ett par på Jula i veckan för 99kr istället för 149kr.
sonnyboy

Inlägg av sonnyboy »

Riktigt kul det här :)
Var tvungen att löda i hop en rackare igår kväll, den blev väldigt liten och fin.
Flera ska helt klart byggas, tror ni det det skulle fungera med ett A23 batteri på 12 volt?
Dom är ju väldigt små och smidiga annars.

Jag kan bekräfta att 0.6 fungerar över 30 grader :) BRA jobbat :D
Användarvisningsbild
ecenier
Kontakt:

Inlägg av ecenier »

Pic:en fungerar bara upp till 5.5v, men du kan ju göra en spänningsdelare.

Det skulle vara kul att se en bild på ditt bygge. Jag har ju själv inte lött ihop någon egen än. Allt sitter på en kopplingsplatta.

Kul att rättningen fungerade för dig. Stöd för DHT22 är på gång.
Senast redigerad av ecenier 17 februari 2013, 13:17:36, redigerad totalt 2 gånger.
sonnyboy

Inlägg av sonnyboy »

Här kommer en liten bild :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ecenier
Kontakt:

Inlägg av ecenier »

Snyggt!
Du kör med bara en 1-wiresensor ser det ut som. Den blir ju lite större om man sätter på en kontakt för 1-wire-nät. Men batterierna tar ju den största platsen :)
Användarvisningsbild
ecenier
Kontakt:

Inlägg av ecenier »

@ankan: Jag har implementerat fine offset sedan tidigare, men valde esic eftersom den verkade vara mer populär.
Jag kan lägga upp koden om du vill.
ankan

Inlägg av ankan »

Tack, men om jag skriver någon kod så lär det bli i c så jag tror tyvärr inte att din kod hjälper.
Fine offset protokollet verkar för övrigt väldigt enkel att implementera.
FredrikTillman

Har själv också lite problem med assembler, sist jag använde mig av det var för typ 10 år sedan i någon uppgift i skolan så kunskaperna har rostat en aning :)

Har själv funderat på om jag helt borde skippa Tellstick (Duo/Net) och bygga mitt eget system på en Raspberry Pi eller liknande.
Då skule jag kunna använda egna protokoll, som fungerar och fyller de krav som finns samt använda mig av en egen server som klarar av att informera när viktiga saker händer.

Det är defenitivt inget fel på detta projekt, problemet ligger annanstans.

Det att Telldus har svårt att få nånting gjort är en stor nackdel.
Även om vi konstaterar att Telldus implementerat Mandolyn protokollet fel tar det typ ett år innan de får det korrigerat, så länge har tex. Oregon v3 protokollet nu redan väntat på att bli implementerat :/

Tycks vara som så att Telldus inte tar deras system på allvar utan mer som en hobby som de petar på när de orkar och hinner och det gör att en pryl som kunde göra mycket, mittialt blir rätt onödig.
ankan

Inlägg av ankan »

Har någon uppmärksammat telldus om att de har implementerat protokollet fel?
Det borde vara en tämligen enkel fix. Men om den inte hinner komma med i nästa uppdatering så lär dröja.

Ett alternativ till att utveckla egen hårdvara och mjukvara borde vara att utnyttja tellstick net hårdvaran och skriva ny mjukvara eller skriva om tillgänglig mjukvara. Då borde man kunna få till det man vill.

Tycker det är konstigt att man inte ser några custom roms till enheten med tanke på att den är öppen.
FredrikTillman

Har varit några gånger i kontakt med Telldus men har nog inte haft nån inverkan.
Har inte påpekat om mandolyn men om andra saker och utan resultat.

Har kollat med Google och finns en hel del diskussioner om custom firmware men har inte sett många som publiserat deras versioner.
Vad jag förstått är det C/C++ som firmwaren är skriven i så det skulle inte vara ett stort problem för sig.
Men såvitt jag vet krävs det en Linux maskin för att kompilera firmwaren för Net och min Raspbian som är min enda Linux för tillfället, lär bli lite liten för det :)
Användarvisningsbild
ecenier
Kontakt:

Inlägg av ecenier »

Eftersom källkoden är öppen och bara att ladda ner så gjorde jag just det och ändrade till den version av protokollet som jag tror stämmer bäst. Det är ju frid och fröjd för min egen del. Tyvärr så kan jag inte felrapportera till Telldus eftersom jag bara kan påpeka att det dom har implementerat troligen är fel, men inte vad det ska vara istället.

När jag började med det här projektet så var min tanke att jag i slutändan skulle möjliggöra att logga elförbrukningen i sommartorpet. Där har jag en MultiTRX, http://skagmo.gotdns.com/wiki/doku.php? ... roductpage som stödjer ESIC. Tanken var därför att använda t.ex. humidity-fältet för att skicka de detekterade pulserna från elmätaren. Detta är fortfarande det jag tänker implementera, men det kom en massa andra saker mellan som var kul :)

När det gäller att bygga custom roms så tror jag inte att det finns några hemligheter. Ni har båda säkert installerat MPLabX och mpasm. Det enda som ni behöver göra för att kompilera firmwaret är att ladda ner HI-TECH-kompilatorn för C18. Nu kostar ju dock den en ganska rejäl slant, så det är kanske inte helt rimligt för att kompilera sin egen firmware :(
....ser nu när jag läser att du pratar om är Telldus NET. Den vet jag ju inte så mycket om.

Planerna för det här projektet är typ,
* fixa stöd för DHT22
* släppa en version som har stöd för fine offset-protokollet
* fixa stöd för att kunna detektera ir-pulser från en elmätare och skicka det som humidity.
helt i oprioriterad ordning.
Pajn
Kontakt:

Inlägg av Pajn »

Jag vet inte vad det är för custom roms som ni söker men jag har en för NET för att kunna använda den lokalt. Har för mig att den går att kompilera med en älddre version av Hi-teachs kompilator. Tror tom. Det var lite versionen som gällde, kan kolla upp det lite senare.

Om ni inte vill installera en dual boot med linux går det alltid att köra virtuellt.
Skriv svar