RGB-Ledstyrning

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Re: RGB-Ledstyrning

Inlägg av FormerMazda »

Fick ett gäng STP16NF06 på posten igår!
Och inkopplingen är precis så enkel som man kunde hoppas, det är bara att koppla GATE direkt till arduinon, sen är det bara att PWMa på!

Men nu har jag gjort ett prototypkort som inledningsvis fungerade toppen, men efterhand så fungerar det sämre o sämre. Två kanaler släcker inte riktigt..
Nu är det en rätt dum miljö tror jag, dels är det lite statiskt här på kontoret med fleece och grejer. Sen har jag ett switchat spagg som jag börjar fundera på om det ställer till det..

Hur förstör man enklast en MOSFET så den inte vill släcka? (För tänder gör den)
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Är du säker på att det är Mosfeten som är trasig?
Med en mosfet direkt till Arduinon skulle jag hellre tänka mig att det är Arduinon som tagit skada. En mosfet har en kapacitans som ska laddas upp vid tillslag. Varje gång du slår till mosfeten ser utgången det som en kortvarig kortslutning. Har du kört till och från i snabb takt kan jag tänka mig att det kunnat ske.

Fattar det som att du inte har haft någon liten resistor mellan utgången och gaten på mosfeten. Även en 10-tal ohm minskar de små strömstötarna.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Helt rätt, inget mellan arduinon och MOSFETen, detta efter de olika exempel jag hittat på nätet.

Dock så beter sig MOSFETArna likadant oberoende av vilken port arduinon jag ansluter dom till, eller om jag kopplar från dom helt och lägger gate mot 0.

Jag tycker att ett motstånd vore lämpligt mellan arduino och Gate, men uteslöt detta då det inte finns med i några exempel..

Dimensionering av ett motstånd:
Hittade detta: "200mA is the maximum of all the combined pins, no one pin to exceed 40mA"
För att vara safe så kan jag begränsa till 20mA@5v då, typ 220ohm?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Resistorvärdet är inte kritiskt på något sätt, om man inte vill att uppladdningen av gatekapacitansen ska ske så snabbt som möjligt. 47ohm brukar vara ett vanligt värde, men 220 går säkert lika bra.

Konstigt att den inte släcker. Om du inte får den att släcka om du lägger ett 10kohms motstånd mellan gate-source och ser till att den inte får någon spänning till gaten, är det något galet. Kanske att den då har fått sig en esd kiss of dead. Att ha en pulldown mellan gate och source brukar vara bra om det är högohmigt på gaten. Isåfall kan gatekapacitansen hålla upp spänningen på gaten så att inte feten slutar leda ordentligt.
Normalt sett borde arduinon ladda ur den till gnd när den har låg nivå på utgången. Att så inte sker kan även tyda på att du inte har bra förbindning av gnd mellan arduinon och mosfeten.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Kommer (kanske redan ikväll) testa med motstånd mellan gate och source, även ett mellan arduino och gate på bef.
Men gissningsvis är två av tre mosfetar "döda".

Jag kommer bygga med motstånd, det kändes fel från början att inte ha, "men internet sa ju.."

Kan jag ha dödat dom iom att spagget är jordat tro?
Kanske är det idé att inte ha det jordat under tiden man bygger och testar, sen när man kapslar allt så är väl jord en bra idé förstås.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Dåså, då byggde jag en ny platta med motstånd mellan gate och source, samt gate och arduino.
Den blir ju fantastiskt mycket stabilare direkt. Och nu har jag inte arduinon här, utan bara en annan mojäng som gör lite PWM, men det dög ju för initialt funktionstest.

Framsteg!

Men jag vill nog ha mönsterkort till detta.. Blir nog en annons i köp/sälj. :wink:
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Och idag har det legat här på skrivbordet och jag har testat med helt av, helt till och PWM. Fungerar klockrent!
Så lite bitter kan man ju bli när man på flera ställen ser att det bara är o hugga in den rakt in när det uppenbarligen fungerar så mycket bättre med lite motstånd också..

Stort tack mindmapper!
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Rapport från skrivbordet:
Drivern fungerar oförskämt bra. MOSFETarna blir knappt ljumna, och inga konstigheter i övrigt.
Men, slingan blir fantastiskt varm när den är ständigt på en stund. Ska mäta vad spagget lämnar och vad strömmen är genom LEDsen. Det går att vrida ner utspänningen lite.
Alternativt montera slingan på en "bit" aluminium. Tänker mig ett "plattjärn" typ 20x3x5000mm..
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Härligt när det fungerar. Det var inga trasiga mosfetar då?
Blir LED'n för varm får du väl mäta och se vad ström de tar. Utan PWM då medans du mäter. Var det inte fasta utspänningar på likspänningsagget. Har du för hög ström när du mäter så får du öka strömbegränsningsresistorn, eller sätta in sådana om det inte finns.

Har inte läst i tråden förut så jag är inte riktigt hemma på hur LEDslingorna är inkopplade. Men är det normalt så ska de ju ha inbyggda strömbegränsningsresistorer som anpassar dom till 12V. Driver du dom enligt instruktionerna ska de inte bli varmare än de klarar. Om det inte är väldigt varmt uppe under taket, vill säga.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Har lagt den bråkande drivern åt sidan, detta är en nybyggd men med motstånd.
Ska ta en kväll och felsöka lite mer i den troligen trasiga drivern. Just nu är den ett svart får. :D

LED-slingan är precis så enkel som man betalar för:
3 RGB-dioder i serie, där varje färg är med 1 seriemotstånd. Två stycken 150ohm och en styck 300ohm.

Nu vet jag inte, men om jag antar framspänning som nedan:
Röd: 1,7v (*3=5,1v) blir 6,9v över 150ohm = 46mA
Grön: 2,2v (*3=6,6v) blir 5,4v över 150ohm = 36mA
Blå: 3,6v (*3=10,8v) blir 1,2v över 300ohm = 4mA ??

Nu är det visst fredag, och jag tror jag räknar rätt fel..
Måste googla lite..
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Dåså!
I helgen har jag lött ihop mina nya fina drivkort!

Låter bilderna tala för sig själva. :)

Jag tackar alla som engagerat sig i framtagandet av mönsterkorten!
Speciellt tack till Borre för slutgiltiga cadden och adent för fräsningen!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Nu var det ett tag sen det var någon uppdatering här, men skulle gärna se mer info och mer bilder om det hänt något skoj :)
Snyggt än så länge!
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Det har egentligen inte hänt så mycket mer, sista slingan har kommit iofs. Men annars är det inte mycket att säga.
Kan dock ta bilder på så som det kommer sitta under själva festen.
Skriv svar