Babyvakt med pir sensor och komradio

Berätta om dina pågående projekt.
nomis_82

Babyvakt med pir sensor och komradio

Inlägg av nomis_82 »

Hej
Har äntligen kommit en bit på väg med mitt projekt som jag har tänkt på länge en babyvakt. Jag använder en pir sensor 555-28027 som via en Arduino Uno kopplar in en mikrofon till komradion (cobra mt-615) med hjälp av en LTV817 optokopplare. Har provat på grabben och det funkar okej. Två snabba upp kopplingar när han rör sig och komradion skickar roger beep till den andra. Det som inte funkar riktigt som tänkt är mikrofonen som sitter på ett litet kort och som jag tagit från en handsfree avsedd för komradion. Den tar upp för lite ljud när man har grejerna en bit ifrån. Mikrofonen på kortet är parallellkopplad med ett ytmonterat motstånd (R1) 332, 3.3 kilohm ? och något som jag tror är en kondensator (C1). vad händer om man ändrar motstånd vid mikrofonen? Har ni några tankar och idéer som kan ta mig vidare och utveckla projektet?
/Simon
babyvakt.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Re: Babyvakt med pir sensor och komradio

Inlägg av adent »

Intressant projekt, har nästan likadana själv som har fått agera babymoniter :)
De har ju inbyggd babymonitor, med ljuddetektering då förstås. Du vill detektera rörelse också?

Kanske kan det vara så att handsfree:ns microfon är gjord för att bara ta upp ljud från nära munnen till skillnad från den i walkie-talkien?

//Mikael
nomis_82

Inlägg av nomis_82 »

Hej igen.
Man har inte så mycket tid när man har barn, han kanske hinner flytta hemifrån innan jag får det att funka som jag vill :)
men har nu fått hem lite nya delar och böjat testa.
Tanken är att kanna av både rörelse och ljudninvå och larma via en walkie-talkie
plus att få bekräftelsesignal med jämna mellanrum så att man veta att allt funkar.
walkie-talkien och handsfree mikrofonen har för låg känslighet
så jag hittade denna modul som både skickar ljudnivå analogt och har mic output.
Bild
http://www.freetronics.com/products/mic ... TZZ01HLnlE
Har kopplat den såhär för att testa det funkar men de låter inte nått vidare. tips mottages tacksamt.
mic1_schem.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag har en likande men COTS.
Den har en funktion för att pipa ock berätta att det funkar, den är extremt jobbig att lyssna på. Om man rör sig så vill man ju gärna veta att det funkar men när man sitter still och man litar på prylarna är det bara jobbig. Det skulle vara mycket bättre om den lyssnande enheten skickat en signal som sändaren svarar på, då kan man kolla att kommunikationen funkar när man vill. Det är den produkt förbättring jag skulle vilja ha på min. Samt möjligheten att ställa volymen på pipen och mikrofon ljud separat. När man har hög volym tjuter den väldigt mycket, men man hör ändå knappt barnet. Nu använder jag den väldigt lite efter som jag vet att barnen sover när de ska det.
Skriv svar