Detektera postbilen när den åker förbi. "Gul bil!"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Re: Detektera postbilen när den åker förbi. "Gul bil!"

Inlägg av ensten »

Det är bara träd
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

En accelerationssensor vid lådan borde kunna detektera om någon brevlåda öppnas. Då vet man om ens egen låda och andras har öppnat. Då behöver man inte fundera så mycket på om utebliven öppning beror på att brevbäraren inte kommit än.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Häpp! Då har jag gjort ett fruktansvärt ovetenskapligt test på räckvidden för mottagare av märket Anslut, samma system som Nexa LYC-2.
Som sändare så hade jag en Anslut sändare och en Nexa sändare.
Vet ej batteri nivå på sändarna men jag vet iaf att jag använt Nexa sändaren flera gånger varje dag sedan iaf 3 år tillbaka då min radiostyrda rullgardin vart klar, så batteri tiden är det då inga fel på.

Jag satte en lampa i fönstret och anslöt en Anslut mottagare och slog på. Tog en sändare i vardera hand och började gå mot postlådan för att se om avståndet till min låda skulle vålla några problem.
Bägge sändarna klarade det ringa avstånd på kanske 25 meter, gick vidare en bit. Och jag upplevde att Nexa sändaren var den första att snubbla, vart tvungen att trycka flera gånger innan lampan tändes/slocknade, när jag kom nästan till järnvägskorsningen så hade bägge kastat in handduken, det måste vara över 50 meter iaf.
Om man kunde rikta signalen så skulle man nog kunna öka räckvidden rejält, eller om man kunde skärma av mottagaren från andra signaler från felriktning. Vet inte vilket håll man ska gå där.
Men för egen del så fungerar Nexa för detta projekt.
Pga av testes låga (läs obefintliga) budget så vet jag inte hur mycket det är till hjälp för andra, fick ju ingen statsfinansiering för detta oerhört viktiga test. :(
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Prova med en skärm av wellpapp och aluminiumfolie bakom sändaren?

T.ex limma aluminiumfolie på wellpapp och gör ett knytnävsslag i mitten ;)
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Jag är rätt nöjd med räckvidden, så för min del behöver jag inte testa nått om det inte vore för att stilla nyfikenheten. Kanske testar en kväll då det blivit mörkt, lättare att se lampan i fönstret då.
För TS del så tror jag att det skulle funka med en repeter i nån stolpe på vägen. Ensten har du möjlighet att klippa ut en liten bit från kartan över där du bor?
Det finns ett stor plus med att använda en fjärr som de jag testade, jo den att man har 3 kanaler tillgängligt.
En tiltgivare, närvarosensor och ytligare en kanal.
Problemet är väl strömförsörjning kanske, tiltgivare med kula är bara en vanlig strömbrytare så den är okej, men vill man ha mer fansy givare så kostar det elektroder.
Vad mer finns det för passiva givare att ta med?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

En enkel sak är ju en ljuskänslig givare (LDR) i brevlådans lock. Kan ju kopplas till en MCU som har wake-on-interrupt i mellantiden tar den oerhört liten effekt. ATmega88 tar t.ex 0,1 µA vid sovläge och 15 µA om man driver den med en 32 kHz oscillator.

Med en CR2032 som har en kapacitet på 225 mAh och spänning på 3V initialt och 2V vid slutet så innebär det att den teoretiskt kan drivas i 171 år vid sovläge och 1,14 år vid 32 kHz.

LDR + MCU + CR2032 är nog för att åstadkomma lämplig funktion och vara platt nog att fästa i ett lock. Radiosändare tillkommer, accelerationssensor kan användas som bonus för att veta om andra lådor används.
Rofhök

Inlägg av Rofhök »

hur gick det här?

fick du ihop någon plan? kan du visa en bild över postlådan och omgivning så har jag kanske en idé
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

Inlägg av hassefikonkasse »

Jag vet folk som testat med tomma chipsburkar som har invändig folie och
det skall funka. Men använder man hela burkens längd blir det ordentligt
rikningskänsligt. Minns inte vad chipsen heter just nu men de säljs i
papprör med lock.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Pringles
pringles.jpeg

Ska ut o fota brevlådan
Jag har cirka 60 meter fågelvägen mellan brevlåda och huset.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Ben Hecks variant:

/// Marcus
Rofhök

Inlägg av Rofhök »

fortfarande ingen bild? hehe, jag har hållt på väldigt mycket med OCR-programvara, men behöver som sagt en bild, du kan få källkoden om det fungerar.

mvh
Skriv svar