Trådlösa mikrofoner till midsommarfesten... (tips önskas)
Re: Trådlösa mikrofoner till midsommarfesten... (tips önskas
Jag tittade på thomanns billigare system, men så jag ville ha något med lite räckvidd gick allt med klena antenner och allt utan diversity bort,och därför blev det just det systemet 

Om jag fattat rätt så skulle detta vara ett motsvarande system men med headset? Det som skiljer är ju PT och HT i produktnamnet men jag har inte listat ut vad det står för
Fick förresten svar från en lokal uthyrningsfirma som vill ha 800:- för en dagshyra, då är det proffsprylar (2ch Senheiser EW500 G3 med dubbla headset, antennsplitter, 2 stycken passiva antenner och kablage). Detta får bli min backup om jag inte hittar något att köpa eller låna

Fick förresten svar från en lokal uthyrningsfirma som vill ha 800:- för en dagshyra, då är det proffsprylar (2ch Senheiser EW500 G3 med dubbla headset, antennsplitter, 2 stycken passiva antenner och kablage). Detta får bli min backup om jag inte hittar något att köpa eller låna

skulle nog inte ens försöka att köra de distanserna utan ett aktivt antennsystem
har provat vid svåra tillfällen med tv-antenn för de frekvenserna(riktningen blir i stort sett samma på de avstånden)
jag kör med http://www.svebry.se/tv-antenn-galler-a ... enn/4637-0
//Ola
har provat vid svåra tillfällen med tv-antenn för de frekvenserna(riktningen blir i stort sett samma på de avstånden)
jag kör med http://www.svebry.se/tv-antenn-galler-a ... enn/4637-0
//Ola
Det du länkar till är ju en passiv TV-antenn, hur fungerade det för dig? Vilken trådlös mick använde du?
Hur gick det, hittade du den i dina gömmor?Mizzarrogh skrev:Det skall jag göra, men det är inget headset på den, ingen speaker heller, bara "myggan" (med sändaren) och recievern, den behöver även någonting som kan presentera ljudet.

kör stageline txs-890 tror jag de heter och så en av deras antennförstärkare txs-870b precis i anslutning till antennen
och dragit ner en rg-213 till mottagaren kör ganska långa avstånd med den utrustningen
//Ola
och dragit ner en rg-213 till mottagaren kör ganska långa avstånd med den utrustningen
//Ola
- Mizzarrogh
Inte ännu, men är där i natt tror jag.
Hittade litet jag kom på att jag skrivit på ett annat forum om en:
Mottagaren är,
Modell:
TOA WT-02 Microfon reciever
TOA Electronic WT-02
Har plats för 2 st moduler, en WTA modul är installerad.
(alltså endast en modul finns installerad, den har utöver den en ensam ledig modulplats med en täckplåt).
Den har en lång teleskopantenn (som går att ersätta med annan lämplig antenn medelst uttaget på baksidan).
Finns någon skum överföringskabel med DIN kontakt och en hantelepropp med till den.
Med tillhörande original (TOA) WME "mygga" som går på 9V batteri.
hittade en liknande bild:
Det är bara recieverkuben jag har, inte det andra på bilderna, myggan är en annan modell.
http://www.dba.dk/traadloes-mikrofon-med/id-1013402024/
Myggan liknar denna:
http://www.ebay.com/itm/TOA-Wireless-Mi ... 0773183155
(mina är dock inte i NOS condition men de är i fint skick)

Hittade litet jag kom på att jag skrivit på ett annat forum om en:
Mottagaren är,
Modell:
TOA WT-02 Microfon reciever
TOA Electronic WT-02
Har plats för 2 st moduler, en WTA modul är installerad.
(alltså endast en modul finns installerad, den har utöver den en ensam ledig modulplats med en täckplåt).
Den har en lång teleskopantenn (som går att ersätta med annan lämplig antenn medelst uttaget på baksidan).
Finns någon skum överföringskabel med DIN kontakt och en hantelepropp med till den.
Med tillhörande original (TOA) WME "mygga" som går på 9V batteri.
hittade en liknande bild:
Det är bara recieverkuben jag har, inte det andra på bilderna, myggan är en annan modell.
http://www.dba.dk/traadloes-mikrofon-med/id-1013402024/
Myggan liknar denna:
http://www.ebay.com/itm/TOA-Wireless-Mi ... 0773183155
(mina är dock inte i NOS condition men de är i fint skick)
Oj det var gamla grejjor
Ligger även din på FM bandet runt 30MHz? Rent spontant så känns det som lite för gamla prylar för mina behov (eller rättare sagt hembygdsföreningen som skall använda det). Jag får nog lov att passa på detta och satsa på systemet som Meduza hade provat. Tack i vilket fall för att du tog dig tid.

- Mizzarrogh
Ok. Nä, hade inte tänkt mig de priserna som var i länkarna...
Då packar jag ner det igen. Lycka till med ert projekt.

Då packar jag ner det igen. Lycka till med ert projekt.

Tja, det var ju just den länken jag länkade i mitt inlägg såPeterH skrev:Om jag fattat rätt så skulle detta vara ett motsvarande system men med headset? Det som skiljer är ju PT och HT i produktnamnet men jag har inte listat ut vad det står för)

HT = Hand transmitter och PT = Pocket Transmitter
ooopps! sorry, klickade bara på den översta länken
Har beställt ett sådant paket nu och så slank det ned en liten mixer i kundvagnen också
Tittade runt lite och såg att XLR och 6,3 mm kablage var ganska dyra... Några tips på var man hittar bra och prisvärd kabel på metervara? Måste sätta mig och räkna på vilka typer av kablar som behövs, är det inte så många kanske det blir färdiga ändå.

Har beställt ett sådant paket nu och så slank det ned en liten mixer i kundvagnen också

Edit: Såg att du redan beställt grejer... Men texten nedan kan kanske ge tips och råd ändå 
Köp inte allt för billig mikrofonkabel. Köp bra kabel med Neutrik kontakter.
Som andra varit inne på tidigare. Hyr ett bra system med aktiva riktantenner. Och en bra, riktad headmic.
Det är för stora avstånd för att klara med ett billigt system, ( det kan gå, men det kan lika gärna bli kalkon...). Jag skulle inte ens garantera att ett bra system klarar 150 meter. Men se till att få upp riktantennerna ovan för människorna. Mänsklig kropp hindrar radiovågorna rätt bra. Se till att antennen på ficksändaren hänger fritt och inte ligger i mot hud.
"800 bandet" är ju numera sålt till telefonbolagen och används för 4G, så ett äldre "proffssystem" kan vara näst intill värdelöst idag om det har "fel" frekvens. (Även nyare system kan komma att bli värdelösa efter 1/1 2017...)
Här kan du läsa mer om vilka frekvenser som är ok.
http://www.pts.se/sv/bransch/radio/radi ... ikrofoner/
Nöjespoolen i Gävle kan säkert hjälpa dig med att hyra ut grejer. Hör av dig om du vill ha mer tips.

Köp inte allt för billig mikrofonkabel. Köp bra kabel med Neutrik kontakter.
Som andra varit inne på tidigare. Hyr ett bra system med aktiva riktantenner. Och en bra, riktad headmic.
Det är för stora avstånd för att klara med ett billigt system, ( det kan gå, men det kan lika gärna bli kalkon...). Jag skulle inte ens garantera att ett bra system klarar 150 meter. Men se till att få upp riktantennerna ovan för människorna. Mänsklig kropp hindrar radiovågorna rätt bra. Se till att antennen på ficksändaren hänger fritt och inte ligger i mot hud.
"800 bandet" är ju numera sålt till telefonbolagen och används för 4G, så ett äldre "proffssystem" kan vara näst intill värdelöst idag om det har "fel" frekvens. (Även nyare system kan komma att bli värdelösa efter 1/1 2017...)
Här kan du läsa mer om vilka frekvenser som är ok.
http://www.pts.se/sv/bransch/radio/radi ... ikrofoner/
Nöjespoolen i Gävle kan säkert hjälpa dig med att hyra ut grejer. Hör av dig om du vill ha mer tips.
Nu har du ju redan beställt - men nån slags budgetlösning borde väl kunna vara att köpa ett babysitterpaket eller paket med PMR-radios? Villkoret måste vara att de inte skickar ut en saftig brus-skur när sändaren slutar sända. Båda dessa lösningar har väl bara "telefonkvalitet" men om det är just lekledare och inte kvalitetssång så funkar det kanske? 

- Mizzarrogh
Var på väg att fråga om uteffekten verkligen var tillräcklig på dylikt, men eftersom det är du som säger det så stämmer det nog. 

Nu har jag äntligen fått hem lådan från Thomann men upptäcker då att jag mitt arsle beställt fel!!!
Jag kryssade i paketet utan headset (av någon outgrundlig anledning). Det fick bli en beställning av headset med expressleverans via UPS, fraktkostnad 40€!!! typiskt! Nu håller jag tummarna att det hinner fram till på torsdag så man får åtminstonde en dag att prova innan midsommar
Det var riktigt bra byggkvalitet på prylarna, stadiga lådor och knappar med distinkta lägen, dessutom var displayen riktigt skarp och informativ. Om ljudet/mottagningen är lika bra som byggkvaliten blir det nog bra i slutändan.

Det var riktigt bra byggkvalitet på prylarna, stadiga lådor och knappar med distinkta lägen, dessutom var displayen riktigt skarp och informativ. Om ljudet/mottagningen är lika bra som byggkvaliten blir det nog bra i slutändan.