En utmaning - återskapa seriell kontakt
-
En utmaning - återskapa seriell kontakt
Hej!
Min båt-VHF behöver nollställas/programmeras om med nytt MMSI-nummer. Det görs med en mjukvara samtidigt som radion är uppkopplad till en PC med en kabel mellan mickingången och en niopinnars seriell kontakt.
Jag har mjukvaran.
Jag har en mickkontakt och en seriell kontakt kan jag köpa på classe.
Jag har servicemanualen med kompletta kopplingscheman.
Är det möjligt att utifrån detta lista ut hur de nio stiften ska anslutas till kablarna från mickkontakten tror ni?
Min båt-VHF behöver nollställas/programmeras om med nytt MMSI-nummer. Det görs med en mjukvara samtidigt som radion är uppkopplad till en PC med en kabel mellan mickingången och en niopinnars seriell kontakt.
Jag har mjukvaran.
Jag har en mickkontakt och en seriell kontakt kan jag köpa på classe.
Jag har servicemanualen med kompletta kopplingscheman.
Är det möjligt att utifrån detta lista ut hur de nio stiften ska anslutas till kablarna från mickkontakten tror ni?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: En utmaning - återskapa seriell kontakt
Manualen säger så här:
Mot PC skall det sålunda kopplas så här:
"Cradle" ---> DB9, PIN 3
"PTT" ---> DB9, PIN 2
"GND" ---> DB9, PIN 5
Resten av pinnarna kan du strunta i.
Utifrån detta så skall du använda GND, Cradle (data till radio) och PTT (data från radio). Hittade dock inte någon tydlig pinout så du får kanske undersöka mikrofonen och mäta upp var den orange (cradle) och vit (ptt) kabel går. GND återfinner du i skärmen.The cradle and PTT lines are also used for external data connections to a PC or third party accessories.
Data interfaces are provided for external programming via TR1 and TR2.
"Cradle" ---> DB9, PIN 3
"PTT" ---> DB9, PIN 2
"GND" ---> DB9, PIN 5
Jag skulle tro att PTT är serial out och CRADLE är serial in sett från radion, dvs PTT ska in på RX på datorn och CRADLE ska kopplas till datorns TX.
Dock ska det nog in en level-converter som gör om radions TTL nivåer till RS-232. Tex MAX232 eller liknande.
Programmet verkar vara hårdkodat till att kopplas till COM1.
Gissningsvis sätts PROGSEL när man håller inne softkeys 1 och 3 samt Lights under uppstart.
Dock ska det nog in en level-converter som gör om radions TTL nivåer till RS-232. Tex MAX232 eller liknande.
Programmet verkar vara hårdkodat till att kopplas till COM1.
Gissningsvis sätts PROGSEL när man håller inne softkeys 1 och 3 samt Lights under uppstart.
Precis som ANDAX skriver så måste det sitta ett interface mellan CRADLE / PTT och PC'n för att det skall bli rätt nivåer.grottan skrev:Manualen säger så här:
Utifrån detta så skall du använda GND, Cradle (data till radio) och PTT (data från radio). Hittade dock inte någon tydlig pinout så du får kanske undersöka mikrofonen och mäta upp var den orange (cradle) och vit (ptt) kabel går. GND återfinner du i skärmen.The cradle and PTT lines are also used for external data connections to a PC or third party accessories.
Data interfaces are provided for external programming via TR1 and TR2.
"Cradle" ---> DB9, PIN 3
"PTT" ---> DB9, PIN 2
"GND" ---> DB9, PIN 5
-
Hittade den här nivåomvandlaren som kanske förenklar saker en smula.
http://www.electrokit.com/rs232-ttl-niv ... lare.45278
Då gäller det bara att hitta PTT resp Cradle och ansluta dessa till RX resp TX på omvandlaren. Exakt vilken som är Cradle och PTT får jag undersöka när jag skalar kabeln. Kontakten jag har är till en handmick så jag hoppas den har en Cradlekabel ändå.
Tycker det låter på servicemanualen som kontakten är färdig med alla kablar varav bara ett fåtal används. Manualen är förövrigt väldigt detaljerad och nästan som en byggsatsbeskrivning. Undrar om dom sålt dessa apparater som gör det själv-kit nångång.
http://www.electrokit.com/rs232-ttl-niv ... lare.45278
Då gäller det bara att hitta PTT resp Cradle och ansluta dessa till RX resp TX på omvandlaren. Exakt vilken som är Cradle och PTT får jag undersöka när jag skalar kabeln. Kontakten jag har är till en handmick så jag hoppas den har en Cradlekabel ändå.
Tycker det låter på servicemanualen som kontakten är färdig med alla kablar varav bara ett fåtal används. Manualen är förövrigt väldigt detaljerad och nästan som en byggsatsbeskrivning. Undrar om dom sålt dessa apparater som gör det själv-kit nångång.

Om inte kabeln är fullbestyckad så finns nog inte CRADLE (Orange) utan bara PTT (Vit). Sedan gäller det att hitta en dator med en COM1-port fillgänglig eftersom programmet verkade hårdkodat till att kommunicera via COM1.
-
Jag hoppas dom bara använt en typ av kontakt i tillverkningen. Värre kanske det blir med PC:n men det borde väl gå att simulera en USB-port som COM 1 i ett emulatorprogram?
Torde vara fullbestyckade kablar då man i servicemanualen beskriver hur oanvända ledare (i den enklare mikrofonen) skall klippas i olika längd och isoleras för att inte kortsluta med varandra.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
>men det borde väl gå att simulera en USB-port som COM 1 i ett emulatorprogram?
I princip ja, men om programmet är hårdkodat för att använda COM1 kanske det har en del hyss för sig med hårdvaran, och då lär bara en äkta serieport hjälpa.
I princip ja, men om programmet är hårdkodat för att använda COM1 kanske det har en del hyss för sig med hårdvaran, och då lär bara en äkta serieport hjälpa.
-
Du menar att sladden/kontakten skulle vara en sådan? Googlade men den såg ut som en teleplug. Bifogar en bild på min kontakt.Biker skrev:Kan det vara OPC 478 - sök på det
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Ifall man skulle gå in väggen med att programmera om radion med pc så funderar jag på om det skulle gå att nollställa minnet på något fysiskt sätt? Ett slags fabriksåterställning.
På den här länken beskrivs nån jumper som ska lödas ihop.
http://www.ybw.com/forums/showthread.ph ... ost3261077
Jag har försökt få tag på service bulletinen utan framgång. Någon som kan se på kopplingsschemat vilken koppling det kan vara? Kan bli fatalt att bara löda ihop något och stoppa i sladden. :-S Hittar man typ av nvm så kanske man kan googla fram mer info om nollställning.
På den här länken beskrivs nån jumper som ska lödas ihop.
http://www.ybw.com/forums/showthread.ph ... ost3261077
Jag har försökt få tag på service bulletinen utan framgång. Någon som kan se på kopplingsschemat vilken koppling det kan vara? Kan bli fatalt att bara löda ihop något och stoppa i sladden. :-S Hittar man typ av nvm så kanske man kan googla fram mer info om nollställning.
Jag hade lite bråttom så när jag skrev det men vissa icom och andra kör man via seriekontakten och en opc478 in via dom vanliga 2,5+3,5mm kontakten för microfon/headset.
Vet inte om din enhet är nån icom liknande trots märket så bara en ledtråd.
Vet inte om din enhet är nån icom liknande trots märket så bara en ledtråd.