3D probing/scanning i cnc-fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Re: 3D probing/scanning i cnc-fräs

Inlägg av POS »

Visst finns det en begränsning i vilka saker som är lämpliga att scanna på det här viset av flera anledningar men att
man kan få ett ganska bra resultat på en del saker är jag helt säker på.

Att jämföra en hembyggd cnc med en hembyggd probe och en hobbyprogramvara med mätmaskiner för hundratusentals kronor.. :roll: nja...

Att ta min 17nyckel som ett exempel på att det inte funkar är ju lätt, men det är 3mm mellan mätpunkterna pga att det bara var ett prov om allt fungerade.
Dessutom är det en i sammanhanget en värdelös probe jag har.

Skulle jag ha gjort det med hög upplösning och en bra probe med liten spets så hade det sett annorlunda ut såklart, men
perfekt.. nej.

Om man tex ska kopiera prydnadssaker så spelar ju nån tiondel kanske inte nån roll, jag fräser mest i trä inte nångra saker i metall med hög presicion.

För att få fram en modell i trä som man efterbearbetar med tex slipmaskin elller sandpapper så tror jag det här kan vara en
bra metod?
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Vad alla är negativa! Jag tyckte att resultaten var jätte bra, som första resultat, så höj upplösningen till 0.1mm och låt den mäta 17 nyckeln över natten så får man säkert se på bättre resultat sen! :twisted:

Detta projektet gör att jag får lust att göra en lika dan, men tiden... Den finns ju inte.. :)
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Samma test fast med 1mm upplösning, ca 5500 mätpunkter på 50 minuter. Feedrate 300
Understa bilden är test 1 som jämförelse.
Bild
Bild
Bild

Gamla testet med 3mm upplösning:
Bild
Användarvisningsbild
BER

Inlägg av BER »

Nu blev resultat helt ok...

Vet du om programmet har någon kompensering för radien på kulan(så att den kan vektorisera 90° hörn)?

Om man tittar på den gamla mätningen så ser man att ytorna utanför objektet inte är plana. Tycker det verkar lite mysko. Men det kanske har med Z feedrate:en att göra.

Har även spånat på att bygga en probe i framtiden men än så länge så är det bara vilda planer.

Jag har i så fall tänkt använda den för att mäta inbyggnadslådor, kan vara svårt att göra en 3D modell från databladen ibland(dvs från de tillverkare som inte erbjuder färdiga 3D modeller).
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Jag har inte fått nån riktig koll på hur allt funkar i detalj ännu, men både i mach3 och machcloud så ställer man in storleken på kulan.
På det första testet så var det ett större glapp i proben som jag justerade lite till test två, det kan ha gjort att den jämna ytan blev ojämn i test 1.
Jag körde faktiskt fortare i test 2 (300mm/min) än i test 1 (200mm/min)
Sen finns det ju alternatv i machcloud och cambam hur man behandlar sitt point cloud, jag provade lite olika, och det är också en anledning att test två ser bättre ut.

Som sagt så är jag inte nå kunnig alls när det gäller scanning/probing i vare sig fräsar eller mätmaskiner men i alla fall jag tycker att jag tagit ett par stora steg framåt senaste dagarna.
Användarvisningsbild
BER

Inlägg av BER »

Jag ser också positivt på ditt mätprojekt och hoppas på att vi får följa utvecklingen framöver.

Under mitt eget planerings arbete så undersökte jag andra metoder. Bland annat inmätning med laseravståndsmätare och mätning genom filmning av objektet då en laser linje projicerar på objektet. Jag valde bort dessa metoder på grund av pris och komplexitet.

För de ändamål jag har tänkt använda inmätning till så är "mekanisk" probning tillräcklig både i precision och hastighet.

Finns det någon möjlighet att göra rekursiv mätning, så att den går in automatisk och mäter med högre upplösning där förändringen är stor?
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Om du menar om den funktionen finns i det probingpluginet jag kör så tror jag svaret är nej, men
det finns säker nån annan mjukvara som har det såklar.
Antagligen så kan "man" skriva nått eget till mach3 med den funktionen men det är nog en fråga som Tecno eller H.O kan svara på.

Här kan man läsa om pluginet:
http://www.cadcamcadcam.com/contactprobe.aspx

ett kort urklipp:

When used with Mach3, a free plugin is available to collect a raw point cloud data set from a 3D surface. There are also g-code based routines to collect 2D contour data. Mach3 can also use the tool setter base and flat stylus for tool setting.

When used with DeskCNC, a probed surface is filtered, smoothed, reverse compensated for the probe tip radius, and saved as an .STL CAD file.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

POS skrev: When used with DeskCNC, a probed surface is filtered, smoothed, reverse compensated for the probe tip radius, and saved as an .STL CAD file.
Här är ju en mjukvara som fixar det jag efterlyste tidigare itråden.
säter skrev: Däremot skulle man kunna tänka sig, att när hela ytan är scannad, via nån mjukvara lägger på en offset på hela ytan motsvarande kul-radien. Men den processen kan ju inte ske förrän hela ytan är scannad, först då vet man kontaktvinklarna.
sledneck

Inlägg av sledneck »

squiz3r skrev:Vad alla är negativa! Jag tyckte att resultaten var jätte bra, som första resultat, så höj upplösningen till 0.1mm och låt den mäta 17 nyckeln över natten så får man säkert se på bättre resultat sen! :twisted:

Detta projektet gör att jag får lust att göra en lika dan, men tiden... Den finns ju inte.. :)
Tror du att nyckelvidden blir 17mm då :shock:
Spelar ingen roll om upplösningen är 0.1mm.
Det blir likförbenat skit om kulan är typ
5mm på diametern.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Måste säga att tråden har fått en ganska lustig ton. Gissar att POS syfte med tråden var att diskutera möjligheten att digitalisera mha av en hemmabyggd prob i hans hemmabyggda cnc-fräs.
Att han inte tänkte köpa en färdig lösning för kanske 5-20 ggr vad hela hans fräs kostar är nog självklart.

Sedan är det så att en yta man skannar med POS metod går att principiellt återskapa exakt (bortsett från tolerans i koordinatbord etc) om den inte innehåller mindre radier än mätkulans radie eftersom man då kan kompensera bort kulans effekt. För att det ska bli effektivt krävs kanske att man använder ett annat sökmönster i hur proben flyttas runt i sin jakt på kontaktpunkter. Men det är ett intressant projekt i sig.
sledneck

Inlägg av sledneck »

För att upprepa mig.
Vill du vara någorlunda exakt bör du anvvända
en konturograf uppspänd i en sinuslinjal.
Men det är väl inte det tråden handlar om(hobbybruk).
Jag skulle hellre gå ner rejält på kuldiametern för
att få så bra resultat som möjligt. :P
sledneck

Inlägg av sledneck »

En vanlig brytande probe i verktygsmaskiner har oftast tre
eller fler kontakter beroende hur spetsen böjs ut.
Vill ni lägga ner tid på den matematiken så är det
bara att börja triangulera. :humm:
H.O

Inlägg av H.O »

Där tror jag du har fel. En "vanlig brytande probe" har tre kontakter men dom är alla 'seriekopplade'. Proben ger alltså en och samma signal, en enkel brytning, till styrningen oavsett i vilken riktning den påverkas. I alla fall gör min Renishaw-probe det.

Angående scanning med laser så finns det plug-in för Mach3 för det. Det finns en hel sektion om det på MachSupport.com. En linjelaser och en web-kamera är vad dom använder. En sådan lösning är nog mer tänkt till "konstnärliga" grejer och inte så mycket "part2cad".
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

sledneck skrev: Spelar ingen roll om upplösningen är 0.1mm.
Det blir likförbenat skit om kulan är typ
5mm på diametern.
POS kula är väl inte 5mm eller?

Hursomhelst är en mindre kula bara bra för innerradier, på ytterradier har bara upplösningen betydelse där en mindre kula gör varken till eller ifrån. Hans nyckel har inte någon innerradie (bortsett från texten) som är så liten.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Skriv svar