Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ToPNoTCH

Re: Senaste reparationen

Inlägg av ToPNoTCH »

Kanske sprickan i handtaget är mer oroväckande.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Teakolja är väl olämpligt av livsmedelsynpunkt, jag brukade ha vanlig matolja på skärbrädor på den tiden jag använde sådana av trä.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Nej det är nog inte så bra, men härsknar förresten inte matolja? Hade själv använt tex paraffinolja som inte kan det.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Olivolja rekommenderas inte så matolja är nog inte bra heller.
Paraffinolja kanske är bra då. Tror Biltema har billig sådan.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Olivolja använder jag aldrig till något, utan vanlig rapsolja då.

Paraffinolja kan man säkert använda men det är ju petroleumbaserat vilket gör att iaf jag undviker det i mat..
Borre

Inlägg av Borre »

Paraffinolja är helt okej att använda, även i samband med mat.

Jag mättar trät med oljan och gör sen en blandning av bivax och lite paraffinolja, då fås en yta som hårdnar en aning jämfört med bara paraffinolja som alltid kommer upplevas fet sålänge den är mättad.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Vi har alltid kört med oljan från Ikea https://www.ikea.com/se/sv/p/trixig-traeolja-foer-inomhusbruk-00581065/

Står detta;
Regelbunden behandling med den här raffinerade växtoljan hjälper till att förlänga livslängden på skärbrädor och andra köksredskap av obehandlat trä som du använder för att tillaga och servera mat.

Innehåll:
Vegetabilisk olja, Antioxidant
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Skärbrädor och olja
För bästa hållbarhet skall en ny skärbräda behandlas innan användning. Börja med att torka av din skärbräda med en ren och torr trasa. Smörj sedan in den rikligt med en livsmedelsgodkänd olja, vi rekommenderar kallpressad rå linolja eller matolja. Upprepa behandlingen ett antal gånger tills ytan känns mättad och inte längre suger olja (ca 3-5 gånger). Denna behandling bör sedan göras med jämna mellanrum under skärbrädans hela livstid för att förhindra sprickbildning. När ytan börjar kännas sliten efter några års användning så ta ett fint sandpapper och slipa ytan lätt.

Glöm ej att olja in den igen efteråt. Skärbrädan diskas för hand efter användning. Spola av brädan under kallt och sedan varmt vatten så den blir ren. Använd vid behov ett milt diskmedel och torka den torr. Diska aldrig i maskin och lämna den inte i blöt.
https://www.irishantverk.se/sv/articles ... -skarbrada

Mineralolja är giftigt och ska inte användas.

Lagade glasögon
Bågen hade gått sönder på flera ställen, men glasen var hela.
Jag gjorde en jigg som fixerade delarna på plats. Jag limmade först med lite epoxy, så att delarna hölls på plats utan att fastna i jiggen.
När väl delarna var på plats la jag flera lager med epoxy över och runt platserna där bågen brutits av.
Det fungerar, men jag överväger att dremla ner ojämnheterna lite. Epoxyn som jag använde (Biltema plastsvetsning 36-2368) verkar hålla bra, men var lite tjock vid applicering. Det var svårt att få en jämn yta. Det blev klumpar. Jag ruggade upp ytan med fint slippapper och gjorde rent ordentligt innan jag limmade.
Nu har jag glasögon tills jag får nya recept och nya glasögon.
Jag ska försöka beskriva lite mer i detalj hur jag gjorde jiggen i tråden för friformat.

251222_00_jigg_glasses.jpeg

Allt blir lättare när man ser! :tumupp:

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Utegivaren till värmepumpen
Utegivaren består av ett NTC-motstånd i en dosa.
R(-5°) = 538 Ω
R(0°) = 428 Ω
R(5°) = 343 Ω
R(10°) = 276 Ω

När VP angav att det inte behövdes värme eftersom det var 16° ute, trots att det var ca 5° ute, så torkade jag dosan, ersatte NTC-motståndet med ett fast motstånd på 330 Ω (jag hade inga extra NTC-motstånd) så att jag kunde ta in och kontrollera NTC-motståndet.
Fukt i dosan sänkte resistansen, vilket VP tolkade som att det var varmare ute än vad det faktiskt var.
NTC-motståndet var OK.

Jag har ett skydd/"tak" över dosan för att undvika att den blir för exponerad av fukt.

Men, dosans lock var spräckt. Passformen mellan lock och bottenplattan var dålig, så det var en springa mellan lock och bottenplattan.

Nu har jag lagat(limmat locket och tejpat runt skarven mellan lock och bottenplatta. Det fungerar nu, men jag ska försöka hitta en bättre dosa som är avsedd för utomhusmontage. Som är någorlunda tät.

Så att detta inte blir ett återkommande problem.

Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Dosan för vår givare sitter ute ovanför dörren ett par meter upp.. inget lock på den inte 😂😋 snyggt fixat av tidigare ägaren..

Dock fungerar VP så vitt jag vet, vi har värme *ta i trä*.. Men har tänkt att man kanske skulle fixa det där någon dag.. någon dag.. ja.. någon dag.. :D
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Vårt gamla Playstation 2 var stendött idag när ungarna skulle spela.

Plockade isär, googlade lite och hittade att en viss konding i nätdelen var ett standardfel.
Lödade bort och mätte upp kondingen i fråga. 33 uF 35V, mätte 29uF men 170 ohm.
20251223_183452.jpg
Hade ingen likvärdig hemma men tre parallella 10uF gick pussla dit...
20251223_183501.jpg
Sen funkade det perfekt igen. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Bytt höftled.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Två riktigt bra reparationer! Grattis till båda, hoppas de båda håller länge! :D
Skriv svar