bengt-re skrev:Är det ingen här som gillar att löda ytmonterad med hetluft? Lodpasta och hetluft känns som den enklaste metoden förutom reflow... Tycker jag iaf, fördelen är att det inte krävs så mycket skicklighet för att lyckas då.
Att använda varmluft för att
löda kretsar är inte att rekommendra överhuvudtaget. Många kretsar idag är fuktkänsliga och tar skada av en sådan behandling. (Enligt en rapport jag läste på jobbet är skadorna från fuktkänsliga komponenter lika stort som ESD problemet.) Skadorna behöver inte, precis som ESD-skador, visa sig direkt efter montering utan flera månader efter.
Fukten som komponenten har absorberat expanderar inne i kretsen och skadar eller förstör den. Det kan bildas sprickor där luft kan komma in och oxidera kretsen. Speciellt om du löder på flera komponenter med varmluft så kommer kretsen att värmas upp och kylas ned ett fler tal gånger, även om du inte värmer just den komponenten så sprider sig värmen väldigt fort ut kortet.
Om jag minns rätt så va detta problemet blivit vanligare då man nu använder billigare material för att tillverka kretsarna.