Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Electricguy

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

Blev precis påmind om varför jag tagit paus härifrån typ en månad. Herregud..

Senaste miniprojektet blev SSD-uppgradering av den 2011 iMac jag fyndade för vilda 300kr på tradera. Den fick även 32GB RAM, efter jag insåg att den visst har fyra RAM-slotar.
Klippte inte buntbanden på ren jävelskap.
IMG_3514.jpeg
Installerad med High sierra och diverse bös
IMG_3581.JPG
En skamlös plugg för det lilla hobby-forum jag snurrade upp på en 20 år gammal IBM server: https://bb.deadnet.se
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Håller på att sätta ihop en QRP-rigg i en "Pelican"-klon från ClasOhlson.
20240807_100425.jpg
Batteriet är temporärt anslutet, då jag väntar på ett PCB med säkringar + fläktstyrning

Här med min lilla laptop ansluten för att köra FT8:
20240807_101141.jpg
/73 SA6LON Marcus
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Är det "A4" storleken? Clas Ohlson: 41-1729 ...eller den minsta???
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

A4-storleken

/// Marcus
Användarvisningsbild
sommarlov

Inlägg av sommarlov »

Är kanske inte världens största projekt, men jag byggde ihop en PiKvm till servern som står i garaget. Det är en Raspberry Pi 4 + hdmi->usb adapter för att strömma serverns bild via en websida. Den delen var mest att skaffa alla delar, men sen byggde jag även ett interface mha två optokopplare som styr/övervakar powerknapp+reset+hd led+power led. Trevligt litet projekt att avsluta semestern med.

Edit: här är länken till projektet - https://github.com/pikvm/pikvm

Pi4 med min lilla adapter
2024-08-07 12.30.40.jpg
Byggde även ett litet kort som sitter i datorn som kopplar ihop knappar på fronten och dess uttag på MB, som sen kan skickas till PI:n
2024-08-09 15.00.05.jpg
Webgui:et för att se skärm samt menyer med massa val
firefox_2024-08-13_16-23-57.png
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

150kg äppel blev 72 liter med must (pastöriserad och i påse) var gårdagens projekt. Vi har åkt till samma gubbe i 10 år, han är 87 i år men hanterar ändå säckar på tiotals kilo utan problem.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

En bekant ville i sin traktor, montera ett par extra knappar för att kunna styra en hydraulfunktion från ytterligare ett ställe, utöver knapparna inbyggda i en spak.

Så här blev min lösning, helt icke-destruktivt i form av en liten mellankabel på den kontakt som ansluter knapparna på spaken till styrenheten som sitter under den. I denna mellankabel så grenar jag ut trådarna till de knapparna, ut till en förlängningskabel där de extra knapparna får kopplas i änden sen.
20240815_234552.jpg
20240815_233945.jpg
Får bli något buntband också i samband med installation.
1802

Inlägg av 1802 »

Fick för mig att det ska gå att demontera däck, med en gammal GM domkraft. Från 60 talet. Fotens form kändes rätt. Men det fick bli en saxdomkraft istället. Lämplig fot där med. Funkade sådär. Kom en bit. Men sen slinter det bara. Men jag fick in ett bandjärn. Och tog nytt tag över det. Sen gick det lite bättre. Kofot och stor skruvmejsel behövs. Samt lite fler bandjärn. Och såklart svett och vilja. Att låta däckverkstan pressa däcket från kanten, är väl värt sitt pris. Men det var kul att veta att det går. En strykning på "listan"...

Bild

Bild
Användarvisningsbild
ecenier
Kontakt:

Inlägg av ecenier »

Saknade glasröret till min Pace avlödningspenna som jag gnällde över i en annan tråd.
I garaget hittade jag ett kopparrör med 10mm id. Röret behöver vara >10,5mm för att passa och 130mm långt.
Tog två hylsor till hylsnyckelsatsen och satte en i varje ände av kopparröret. Satte den sedan på golvet och slog med hammaren så att röret kragade ut lite i ändarna. Funkade fullt tillfredsställande.

Otroligt enkelt med avlödning nu.
IMG_6299.jpeg
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

fast med koppar så fastnar väl lodet på väggarna mer eller mindre permanent ? ..iofs kan du ju byta det med.

Nyare pace avödningspennor har ett papprör med vax(?) på insidan som bytes ut när det är fullt, sån har vi på jobbet, skitbra där då man bara tar ett nytt papprör när det gamla är fullt, men hemma föredrar jag att kunna rensa mitt glasrör för de där papprören är halvdyra.
Användarvisningsbild
ecenier
Kontakt:

Inlägg av ecenier »

Inga problem alls faktiskt. Jag tror att när tennet hamnar i röret så är det tillräckligt kallt för att inte fastna. Jag har rensat två gånger och det är en klump som bara var att skaka ur. Temperaturen på kopparröret behöver nog upp i en väldigt hög temperatur för att det ska fastna hårt.
guckrum

Inlägg av guckrum »

Försöker laga en Fluke 8050A som stått på hyllan och tagit slut. Ett av symptomen är att om man mäter resistans händer det_ofta_ att resistansen inte ökar (till oändligheten) efter mätning, utan instrumentet visar ett virrvarr av värden som ser slumpmässiga ut. Konstigt.

Konstruktionen ser inte helt trivial ut, verkar vara en mikrokontroller (!) som sätter en massa flanker in i en större mängd passiva och aktiva analoga komponenter, och på så vis beräknar ström/spånning/Ohm/S/dB. En del av flankerna är 11Vpp medan matningen till processorn är +5V, men det kanske skall vara så.

I en manual säger de att om resistansvärdet "hänger kvar" efter mätning så skall man tvåtta PCBt. Testade det lite grand men verkar inte hjälpa.

Det tar nog några kvällar, det här.

Edit:bild
20240819_193852.jpg
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag fick hem högtalarlådorna från Kina och satte in mina kinesiska AYMA, 3" bredbandselement i dessa. Kör dessa till TVn och det låter förvånansvärt skapligt.
Enda negativa är att det inte är fanér utan nåt trämönstrad vinyl klistrad på. Litet minus för hur kontakterna sitter positionerade (vertikalt), fast jag vet utan att titta att nedre kontakten är minus.
IMG_9725.JPG
IMG_9724.JPG
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

I princip är min LIKE-maskin klar. Tanken är att den kan användas att samla lite "statistik" från våra medlemmar i seniorföreningen, där vi får svar på vissa frågor vi vill ha svar på.
Jag hittade en batterihållare för 3 stycken AAA-batterier och ska peta dit en liten strömbrytare. Jag har skruvat bort en plåt i botten på lådan så man kan se räkneverken när man vänder på lådan. Noterade att lödflärparna på switcharna är lite svårlödda så jag fäster räkneverken med dubbelhäftande tejp och löder korta sladdar istället.
IMG_9734.JPG
IMG_9737.JPG
ConnyK

Inlägg av ConnyK »

Behövde ett nätagg som kunde ge minst 24v så jag byggde ett baserat på 2st RK6006 matade med 2st separata nätdelar på 36V 200W.
Är en hopplös samlare på "kan vara bra å ha" så aluminiumproflierna jag köpte för över 40år sedan på en skrot kom äntligen till användning till lådan :)
pwrsupply1.jpg
pwrsupply2a.jpg
pwrsupply3.jpg
pwrsupply4.jpg
Skriv svar