Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
1802

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Kopplade in en "proffs övervakningskamera". Exempelbild nedan. Kan ev kolla modellen senare. Den fick 9V. Strömmen bryr sig 1802 inte om ;-). Bara den är tillräcklig. Video ut till en HDD DVD. Startade snällt. Men den har för liten vinkel. Jag behöver vidvinkel. Det sitter en liten motor nära linsen. Men det är nog bara till fokus :-( .

Bild
1802

Inlägg av 1802 »

Behövde en sådan här. Till ovan.

Bild

Kan ha en, men hittar den inte. Så det fick bli en bricka, att klämma fast jordkabeln med. Pluskabeln stack jag bara in i mitten. Blev inte så tåligt, men de funkar.
OeT

Inlägg av OeT »

Kom över en trasig trepunktsmikrometer billigt som jag hoppas jag får ihop igen
Defekten ligger i att delen under fjädern har lossnat från den runda "kroppen"
Med lite kemisk metall ska nog gå att lösa :D
20240705_171120.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Börjat montera altanen
Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
norlin

Inlägg av norlin »

Mini-projekt DennisCA?

Jag har, i väntan på en ersättningskabel från EcoFlow, lagat(?) min trasiga med ny plugg från clas.
20240708_120211.jpg
Kallas inte denna kabeltyp coax?
I framtiden kanske det blir bättre kontakhus, något vi diskuterade i
viewtopic.php?t=110707
Lurar stark åt en dedikerad kabel från batteriet till en XT60 som passar rakt in i EcoFlow apparaten.
I alla fall ska EcoFlow skicka mig en ny och med den har jag (snart) 3 st fungerande laddkablar. Vilket kändes bra då jag misstänker att någon av dessa kommer gå sönder igen.
1802

Inlägg av 1802 »

Vet man inte vad en EcoFlow är, får man ta till sökmotor. Det verkar vara en batteribank modell större. Som laddas med solen?
Användarvisningsbild
norlin

Inlägg av norlin »

Sorry, allt som är i min hjärna är förhoppningsvis inte i andras.
Ja det är en River 2 Max som laddas med 230V AC eller 12~24V DC. Från cigaretteruttag eller solceller.
Tydligen så är original kontakten till ciggtändseuttag av ebarmeligt dålig kvalitet. Jag har förbrukat 2 st på under ett år utan att vara direkt frekvent i min användning, som är att driva en kompressorkyl när man är ute och bilcampar eller ska handla massa mat från olika affärer såhär i rötmånadstider.
Bra pryl i övrigt.
1802

Inlägg av 1802 »

De kostar en hel del. Här skulle den användas i trädgården. För att köra "sladdlöst". Det blir såklart sladd mellan verktyget och enheten. Men enheten är för dyr. Så mini-projektet blir att dra förlängningskabel 8) .
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Caddat upp en ICSUNONOVE-badge.
Tanken är att 3d-printa i vax, gjuta i aluminium polera och måla.
PDFen är en 3-D pdf, där man kan vrida på modellen.
Användarvisningsbild
ecenier
Kontakt:

Inlägg av ecenier »

Bytte batter på min 10 år gamla macbook pro, Retina, 13-inch, Mid 2014. Batteriet är de 6 svarta boxarna i nederkant som tar upp halva utrymmet.
Jag gissar att det troligen är ramminnet som syns i mitten och hårdisken strax uppåt/höger om ramminnet. Hårddisken verkar faktiskt vara utbytbar.

En del pill, men egentligen inget som var direkt svårt. Riktigt fin på insidan också.
Jag passade på att rensa så mycket damm jag kunde. Speciellt i fläktkanalen och kylaren.
Vid ett tidigare tillfälle för något år sedan tappade jag datorn så det blev en liten buckla vid laddaruttaget. Den passade jag på att banka tillbaka så att den är i linje med resten av chassit igen.
IMG_6088.JPG
hawkan

Inlägg av hawkan »

Lagat 3d-skrivaren. Denna gången var symtomen att den slutade skriva efter en halvtimme. Den kloggade igen och det var hopplöst att få ren hotenden.
Sammanföll med att jag bytte till nytt filament-fabrikat så det var såklart fel på filamentet.
Visade sej vara kylfläkten för hotenden som sakta men säkert snurrade trögare och trögare för att till slut se ut att snurra men det var alldeles för sakta.
Och nu var det dags. Så efter en halvtimme var hela hotend-extruder-motor enheten varm så filamentet mjuknade alldeles för tidigt i hotenden.
Ny fläkt löste det. Det piper lite irriterande om fläkten nu men det är i tvättstugan så det gör inget.
Den skriver ju rätt bra faktiskt :)

Tänkte efteråt att jag har ju en värmekamera, skulle använt den. Men kom på det först efteråt.
Skärmbild 2024-07-11 100006.png
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

IKEAs LED klämspot Nävlinge
IKEAs lilla arbetslampa levererades ursprungligen med en klämma som var för klen och som ofta gick sönder efter en tids användning.
IKEA identifierade problemet och förstärkte klämman i senare versioner.
Jag har två av den tidiga typen. Den ena hade jag förstärkt och nu var det dags för den andra.
Då fick jag se att lågvoltskabeln, där den går in i armaturen, var nästan av. Då blev det till att fixa den samtidigt.

Oisolerad lågvoltskabel nära avbrott.
240711_broken_cable.jpg

Aluminiumbitar, 30 x 68 x 2, med hål för M3-skruv och uttag för "snabeln" till lysdioden. För förstärkning av klämman.
240711_enhancement.jpg

Lampan finns, i snarlikt utförande, fortfarande i sortimentet och kallas Nävlinge.
https://www.ikea.com/se/sv/p/naevlinge- ... 7/#content

Dom två äldsta som jag har är uppskattningsvis ca 10-15 år gamla. Jag använder dom regelbundet.

Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Så, nu har vi rest pelarna till liften, fattas bara lite injustering sedan skall den vara användbar
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Häftigt! Vet du hur tjock betongplatta du har eller är det inget du lagt en tanke på?

Vårt garage har tidigare traktorer körts in i för tvätt och service, men har aldrig varit någon lift. Jag undrar om vår platta är tillräckligt tjock och kanske hur man kan ta reda på hur tjock den är. Men enda sättet är väl att borra kanske.. vet inte.. eller så kanske det är tillräckligt tjockt eftersom bilar och traktorer ska kunna stå i garaget..

Edit..
Din lyft har ju visserligen också de utskjutande pinnarna framåt och bakåt som säkerligen ger mer stabilitet och kräver säkert inte lika mycket av plattan i sig heller.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Pelarna står på ett stålfundament, kedjan mellan pelarna går i detta fundament.
Plattan är nog inte så bra, ca 100 mm tjock, så jag skall fixa till ett par stöd ut mot väggarna i 40mm KKR-profil, 45 grader eller nått mot väggarna åt båda hållen.
Skriv svar