Det har hänt grejer med
El-
Dingo!
Efter en del bänktester så kände jag att tiden var mogen för ett riktigt test av motorkontrollen.
Så jag högg in den i befintligt kablage på Dingon, allt ställdes bara löst på batterierna, och gasen skulle skötas med en yttepytteliten potentiometer.
Efter en del dubbelkollande och trippelkollande så slog jag på spänning och vred sakta på potentiometern, och titt på Sievert! Motorn börjar sjunga och ganska snart var den väldigt sugen på att röra på sig!
Så det var bara att rulla ut ur garaget och testa, det funkade helt klockrent! Om än lite omständligt att vrida på den lille potentiometern med en hand, styra med en hand och passa så inte sakerna hoppar runt för mycket..
Sista backen hem så hände dock det jag fruktade. Tångamperemetern visade på styva 250A och plopp så slutade den driva. En knepig lukt kändes också.
Så med svansen mellan benen rullade jag in den och började riva bort min kontroller, högst säker på att jag bränt den, men då hittar jag en högst tattig skarv av grov kabel som gått isär! Så ingen fara på taket!
Nu tog jag beslut om att bygga lite bättre, bort med allt mög och bygg så nya kontrollen är i fokus. Och kanske en mekanik så tumgasen kan användas.
Detta är status nu på maskin, fullt fungerande och det är imponerande hur väl det funkar! Håller mig under 300A enligt tångamperemetern bara för att, men kontinuerligt 150A vill han ha i uppförsbackarna och mosfetarna blir inte mer än ljumna då. Knappt ljumna faktiskt.
Frugan testade en sväng, men när hon skulle in i garaget så hade hon ingen fart utan försökte åka över kanten från stillastående. Så med stallad motor gasade hon tills .. den stannade.
Igen var jag säker på att den brunnit, men nu var det faktiskt bara en 2A säkring till motorkontrollern som gått. Efter byte är allt som normalt igen.
Detta har lärt mig en del saker. Den främsta är att med motorkontrollern känns den nästan starkare i starten av nån anledning, det är positivt.
Men också att jag kan lita på kraften i kontrollen, teoretiskt ska den ju klara 500A kontinuerligt. Men jag chansar inte. Än. Egentligen tror jag inte jag kommer kunna dra så mycket från batterierna ens. Med den gamla styrningen (av/på) så såg jag som mest 400A. Kanske G-Man har nått klokt ord om detta?
En strömmätning ska byggas. Så kan jag lita på att inte bränna nåt och slipper stirra på en tångamperemeter mellan benen. Och att mosfetarna tar en del ström på gate. Mer än 2A tydligen.
Bifogar lite bilder och ett principschema på hur det är byggt nu.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.