El-Dingo! (PWM-motorstyrning 24VDC permanentmagnet)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Re: El-Dingo! (PWM-motorstyrning 24VDC permanentmagnet)

Inlägg av FormerMazda »

Succé! :D

En förvisso mindre motor, tar nu bara 1A@30v, men ingen rök och full styrning från 0 till fullt!

Fråga: Jag får det att fungera med en gatespänning på både 5 och 12v. Vad är att föredra?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

15V. Man vill gärna över 10V för att bottna dem ordentligt, men inte över 20V för då tenderar de att dö. Så 15V är vanligt. 12V funkar nog också bra, men 5V är för lågt.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Någon annan får gärna skrika rakt ut om jag har fel här men passade på att kika lite i databladet du länkade till.
I det finns en graf som ser ut som nedan.
En relationen man ser här är att ju högre gatespänning du har desto mindre Rds(on). Ju mindre av Rds(on) resulterar i mindre värme, dock med reservation att inte ge för hög gatespänning.
danei:s siffror tycks stämma verkligen bra.
Stämmer det jag skriver?

Behöver nog inte nämna att jag följer tråden med stort intresse :wink: :tumupp:
MOSFET.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Aha, 15V skulle jag kunna fixa. Minskar det på värmen mot 12V så gör jag ju hellre det.
12V körde jag med igår bara för att det är en spänning jag har på labbdäcket.

Fortsättning följer.
Men jag inser mer och mer att jag borde verkligen ha löst nån strömövervakning innan jag börjar leka fullt ut.
Spänningsfall över en kabel är ju enkelt i teorin, men att hitta ett lämpligt spänningsfall som går att hugga in i arduinon direkt är svårare.
Halleffekt kanske? Leveranstid på pryttlar förvisso, men ganska så mycket säkrare.
Strömspole?
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Ja, en bild från bänkkörningen igår!
Från vänster: En potentiometer som ger 0-5v in i arduino. Arduino på labdäck (fullkopplad med andra experiment), MAX627 MOSFET drivarkort som får en PWM från Arduino. MOSTFET på kylfläns. En gammal växlad motor för att ha nåt som drar ström.

Jag har förresten skrivit fel MOSFET. Det är inte dom FDP5800 jag länkar till. Ingen aning vad jag fått det ifrån?
De jag har heter STW50NB20. N-channel 50A från ST, med vad jag förstår inbyggd frihjulsdiod?
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Sådär, order lagt på ett par halleffektsensorer hos electrokit, hoppas de skickar dom fort! :D
Leon23

Inlägg av Leon23 »

Kul! Gillar grejer med lite kräm i 8)
Lycka till och hojta om du har några frågor :-)
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Det har hänt grejer med El-Dingo!
Efter en del bänktester så kände jag att tiden var mogen för ett riktigt test av motorkontrollen.
Så jag högg in den i befintligt kablage på Dingon, allt ställdes bara löst på batterierna, och gasen skulle skötas med en yttepytteliten potentiometer.
Efter en del dubbelkollande och trippelkollande så slog jag på spänning och vred sakta på potentiometern, och titt på Sievert! Motorn börjar sjunga och ganska snart var den väldigt sugen på att röra på sig! :D

Så det var bara att rulla ut ur garaget och testa, det funkade helt klockrent! Om än lite omständligt att vrida på den lille potentiometern med en hand, styra med en hand och passa så inte sakerna hoppar runt för mycket..
Sista backen hem så hände dock det jag fruktade. Tångamperemetern visade på styva 250A och plopp så slutade den driva. En knepig lukt kändes också.
Så med svansen mellan benen rullade jag in den och började riva bort min kontroller, högst säker på att jag bränt den, men då hittar jag en högst tattig skarv av grov kabel som gått isär! Så ingen fara på taket! :)
Nu tog jag beslut om att bygga lite bättre, bort med allt mög och bygg så nya kontrollen är i fokus. Och kanske en mekanik så tumgasen kan användas.
Detta är status nu på maskin, fullt fungerande och det är imponerande hur väl det funkar! Håller mig under 300A enligt tångamperemetern bara för att, men kontinuerligt 150A vill han ha i uppförsbackarna och mosfetarna blir inte mer än ljumna då. Knappt ljumna faktiskt.
Frugan testade en sväng, men när hon skulle in i garaget så hade hon ingen fart utan försökte åka över kanten från stillastående. Så med stallad motor gasade hon tills .. den stannade.
Igen var jag säker på att den brunnit, men nu var det faktiskt bara en 2A säkring till motorkontrollern som gått. Efter byte är allt som normalt igen.

Detta har lärt mig en del saker. Den främsta är att med motorkontrollern känns den nästan starkare i starten av nån anledning, det är positivt.
Men också att jag kan lita på kraften i kontrollen, teoretiskt ska den ju klara 500A kontinuerligt. Men jag chansar inte. Än. Egentligen tror jag inte jag kommer kunna dra så mycket från batterierna ens. Med den gamla styrningen (av/på) så såg jag som mest 400A. Kanske G-Man har nått klokt ord om detta?
En strömmätning ska byggas. Så kan jag lita på att inte bränna nåt och slipper stirra på en tångamperemeter mellan benen. Och att mosfetarna tar en del ström på gate. Mer än 2A tydligen.

Bifogar lite bilder och ett principschema på hur det är byggt nu.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Jag har en länk till databladet på jobbet, kan posta det imorgon!

Har 5-8st till likadana som jag ska få ut ur garaget med då en nyare typ har blivit lediga så har du vägarna förbi snart så kan du hämta ett par reserver innan jag säljer av dem, så var inte för rädd att straffa dem ;)
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Den som söker skall finna! Jag fick ju en länk till PDF av dig för ett tag sedan: LÄNK

Vet dock inte vad jag ska tolka av det? Det står ju nåt om max 800A under 5s, så kanske det är nog med info för att motivera att inte köra utan strömbegränsning.
pinch

Inlägg av pinch »

Vad roligt att du får fart på den :tumupp: :tumupp:
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Det är roligt att ha fått fart på den också! :D
Utlovar en film när jag är "färdig" med den också.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Har testat en del saker ikväll, både med och utan framgång..

Electrokit var snabba på leveransen, så ett par halleffektsgivare låg i lådan idag. Dessa är ju väldans enkla att koppla in, det är ju bara rakt in och läsa av spänningen.
Men känsligheten var inte tillräcklig, så den gav mest inget utslag alls på en kabel lastad med 80A. En geomag-pinne påverkade den dock. Kanske om man kopplar den med en förstärkare?

Nästa test var att mäta spänningsfall över en kabel. Och en kabel jag testade med multimetern gav ju faktiskt närapå 100mV vid 70A last. Så till denna slängde jag ihop en snabb förstärkare med en LM358 kopplad som en ickeinverterande förstärkare med ett par motstånd bara. På bänken funkade det klockrent. På dingon mindre klockrent..
Värdet jag läste av fladdrade mellan inget och kanske 2V vid 70A. Gissar att när man PWMar så är det ingen vacker spänning och denna behöver filtreras..
Testade lite till med en ännu längre mätsträcka, men då stannade arduinon och LM358 dog. Så det var inte rätt sätt..

Så, ingen strömövervakning löst än.

Bonusfråga: varför blir backdioderna varma när motorn lastas?
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Så många som läser, och flera hejar på och en del hjälp har jag fått. Det är kul! :)

Men vad säger ni om mina strömmätande problem? Några kloka ord/idéer på detta?
Såg på mammas opel att de har vad jag endast kan tolka som en strömspole på en kabeln till batteriet. Kanske är strömspole vägen att gå? Eller är det lika mycket skit i den signalen som i kabeln jag mäter på kanske..
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Häftigt bygge!

Angående dina varma dioder vid kraftig belastning så är det väl så att mot-EMK´n som genereras ifrån motorn blir kraftigare ju tyngre motorn går? (eller är jag ute med elcykeln här?)
Skriv svar