El-Dingo! (PWM-motorstyrning 24VDC permanentmagnet)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Re: El-Dingo! (PWM-motorstyrning 24VDC permanentmagnet)

Inlägg av FormerMazda »

Glömde.
"on/off" reläet, funderar på om jag ska ha med logik ska kunna koppla från last om nåt rusar. Typ backspänning i branta nerförsbackar eller nåt.
Motorn genererar ju en del spänning när det frihjular och jag vet inte om min diodbrygga överlever allt..
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Är det väldigt svårt att bygga in regenerativ bromsning i de fall du frihjular ?
Då går energin till batterierna istället.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Är inte helt hundra på hur man löser en regenerativ bromsning..

Man kan väl kanske dela upp det i tre delar; motor driver / motor går på "nollenergi" / motor bromsar.
När motorn driver är ju allt under kontroll, all effekt går genom FET och motor.
När farkosten börjar rulla ifatt så motorn varken driver eller bromsar så är det väl bara att låta frihjulsdioderna ta eventuellt litet överskott från motorn.
Men vid bromsning så måste väl drivande FET kopplas från och motorn få ladda batteri genom dioder (full broms) /andra FETar för styra hur mycket man vill motorbromsa/ladda.

Så åtminstone till en början skippar jag nog regenerativ bromsning.
pinch

Inlägg av pinch »

FormerMazda skrev:Dags att väcka liv i den här tråden igen! :)
Drevet var riktigt snyggt gjort! Dock 8mm tjockt, och 520 bör vara 6,5mm för att passa i kedjan. Men det var bara att skruva fast på en planka och plana ner med en sliptrissa på vinkelslipen.
Sparade lite på varje sida så du kunde "måtta" in rätt tjocklek och slipa av :D
Kul att det funkade.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Trodde först jag angett fel till dig, men sen mätte jag kedjan och originaldrevet och då förstod jag inget.
Men nu klarnar det! :D

Jag har ett problem dock, drevet funkar klockrent, men monteringen är sådär. Så det kastar lite. Väldigt lite trots allt, men när motorn är uppe i varv så blir ju små kast påtagliga.
Jag är inne på att ta mig till en svarv och göra om. Men den enda svarv jag har smidigt tillgång till är pappas svarv, och den är allt annat än .. ok.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Nyladdade batterier, laddade med snöflinga aktiv på cteken. :D

Sen tog jag en sväng med runkeeper, och i nerförsbacke toppar den nu 48km/h, "plan" (svagt motlut) mark typ 35km/h.
Men det roliga var att upp för långa backen hemma som är drygt 600m och stiger 30m så höll den 30-33km/h hela tiden!

Så nu står jag i lite vägskäl med skapelsen, den är brutalt tung, tippar på 200kg tom. Stora grova däck och stel bakaxel.
Ska det bli vettigt utnyttjande av motorn så bör ju vikten bantas rätt friskt, däcken bytas och drivlinan göras till minst öppen diff.
Sen ska ju en motorkontroller byggas, och den kan jag förvisso bygga utan att göra nåt mer chassiet. Men det är ett outforskat område för mig, och jag vet inte om jag är så sugen på att ge mig in på det.

Kanske ska sälja den som står. Att sälja den har hela tiden varit planen ändå. Bara att jag inte tog projektet i mål.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Kul att du är igång och pillar lite! :)

Klart att du måste göra en motorkontroller, det sätter tonen för övriga möjligheter, jag råkar ju veta att batterierna väger 64kg så där finns ju möjlighet att byta dem till LiFePO4 och antingen halvera i vikt och ändå ha lite mer kapacitet eller få en betydligt längre driftstid.
Men det förutsätter att man kan strömbegränsa det hela!
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Jo, det lockar ju att bygga en motorstyrning.. Men jag är försiktigt hoppfull kring hur jag lyckas. Jag har mest ett försök på mig, eldar jag en uppsättning så har jag inga fler försök sen.
Och trots allt så vill jag ju bygga nåt som nominellt ska ligga på typ 250A. Och motorn är en alldeles ypperlig generator också, så jag ser lite framför mig hur den första ordentliga motorbromsen slutar..

Sen är det ju detta med effektivisering. Bättre batterier. Bättre chassie. Bättre hjul. Förbättra en sak så finns det 10 andra att förbättra.

Så, som sagt, det lockar. Men det vore kanske skönt för sinnet att släppa det projektet. Mer plats i garaget och mer tid till annat.
Vi får se. Fortsättning följer. :)
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Då är det bestämt, jag gör ett väldigt enkelt försök till styrning av motorn. Inget fancy, bara minimum för att få en PWM-styrning.
Skulle det slå väldigt bra ut så kanske det utökas sen, men jag har en känsla av att det kommer gå sådär.
Kanske för att jag är inne på för mig okänt territorium.

Har monterat alla FETar på ett fläns, och backdioderna likaså. Sen gjorde jag två strömfördelarkablar. Var rätt noga med att längderna var lika, känns som det kan spela roll när jag vill parallellkoppla 10st FET.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Skulle det inte vara bättre att låta on/off kontaktorn slå av batterimatningen fram till
fram/back kontaktorn. Då kopplar du inte bort frihjulsdioderna då du slår "off"

Swech
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Det har du rätt i!

Lär ju vara bättre än vad jag först kladdade ihop.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Lödde bara lite kabel igår, tog mig inte så mycket tid i källarn, solen sken ju ute!
Men "fint" blev det. :D

En undran dock, det känns ju som en bra idé att ha lika långa ledare på source och drain så strömmen fördelas så lika som möjligt.
Men kablarna till gate, skulle dom behöva vara lika långa?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
gkar

Inlägg av gkar »

Kul projekt! Jag gillar saker som kan ryka!..

Du har långa gatekablar och sourcekablar, det kan ge problem.
Det du riskerar att råka ut för att dina MOSFETar börjar självsvänga, tänk dig flerkanligt push-pullsteg där olika fetar driver i olika takt. Se dina långa kablar som en induktans och klura lite.

Jag skulle koppla ihop source direkt mellan fetarna och sätta ett R (10-100 ohm??) i serie med varje gate för att motverka självsvängningar, detta direkt vid MOSFETarna.

Se till att ha rejäldrivförmåga till gatearna också...
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

"tänk dig flerkanligt push-pullsteg"
Kan inte, har ingen aning om vad det är! :D

Men utan att behöva bygga om nåt, skulle en mindre kabel duga som source-brygga om den kompletterar befintlig kabel?
Det sitter ett motstånd mellan gate och drain på 10k, verkligen direkt på benen. Mellan drivkrets och gate tänkte jag 47ohm. Dock mellan drivkretsen och kabeln till gate för att kunna byta lite lättare om det inte blir bra. Gate-kablarna ska kortas, drivkortet kommer hamna på sidan där kablarna nu hänger ut. Men även det kanske är för långt? Kan nog inte göra mycket åt det dock. Kan löda om löda gate-motstånden direkt på gate.

Till drivkrets har jag tänkt använda MAX627.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Live från min man-cave: jag löder om kablarna till gate och sätter 47ohm direkt på gate, sen kabel till drivarna. :)
Skriv svar